REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8342
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNawrocka, Ewa-
dc.date.accessioned2019-10-03T11:14:22Z-
dc.date.available2019-10-03T11:14:22Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationJulian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 77-92pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-47-02-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8342-
dc.description.abstractWnikliwa, wielopoziomowa analiza wiersza Juliana Tuwima Melodia z roku 1928 z tomu Rzecz czarnoleska (1929). Pokazuje, jak temat wiersza osadzony w częstych w poezji Tuwima doświadczeniach codziennego, zwyczajnego życia w mieście, (tu bezpretensjonalna przyjemność spędzania czasu w kawiarni) obrasta motywami zamyślenia, wspomnienia młodości i niespełnionej miłości, zasłuchania w wewnętrzną melodię/piosenkę bez słów. Analiza wydobywa kameleonową zmienność i procesualną wielopoziomowość struktury mówiącego bohatera, jego stosunek do czasu (jesień, ranek) i przestrzeni, znaczenia opozycji wnętrza i zewnętrza, my i oni. Drobiazgowy opis kompozycji wiersza, słownictwa, figur stylistycznych i rytmu tonicznego odsłania doskonałość formy wierszowej i wyrafinowany koncept poetycki Tuwima - samozachwyt poety nad rozpoznaniem własnego kunsztu poetyckiego - zdolności "zrobienia" wiersza prawie z niczego.pl
dc.description.abstractA thorough multilevel analysis of Julian Tuwim’s poem Melodia (Melody) written in 1928 and published in the cycle Rzecz czarnoleska from 1929. It shows how the main theme of the poem based on the experience of everyday city life (here the simple pleasure of spending time in a cafe) is changed into motives of thought-fulness, youth memories, unfulfilled love and internal listening of a melody/song without words. The analysis presents change and multilevel structure and process of the main protagonist resembling that of a chameleon. The protagonist speaks of his attitude towards time (autumn, morning) and space, meaning of opposite structures of inside and outside, us and them. The detailed description of the poem’s composition, vocabulary, stylistic figures and tonic rhyme shows their perfectness and sophisticated idea of Tuwim’s poetry- self-wonderment on his poetic abilities, the ability of writing a poem about almost nothing.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 3-
dc.subjectmiejskie życiepl
dc.subjectrytm tonicznypl
dc.subjectkoncept poetyckipl
dc.subjectcity lifepl
dc.subjectcafépl
dc.subjecttonic rhythmpl
dc.subjectpoetic conceptpl
dc.titlePoeta w kawiarnipl
dc.title.alternativePoet in a cafépl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteEwa Nawrocka ‒ dr hab., emerytowany profesor Uniwersytetu Gdańskiego, wieloletni prezes Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, członek zarządu Fundacji im. Stanisławy Fleszarowej-Muskat. Zainteresowania badawcze: romantyzm polski i jego związki z kulturą europejską (Mickiewicz śpiewany, w: Mickiewicz w Gdańsku(2006); Słowacki-wielki nieobecny ,w: Słowacki teatralny (2006),"...Znad Niemna ...mieszkaniec Europy", w: Światło w dolinie. Prace ofiarowane profesor Halinie Krukowskiej (2007), literatura Wybrzeża Gdańskiego, Szekspir i szekspirologia (współredaktor zbioru interpretacji Czytanie Szekspira (2004) i Szekspir nad Bałtykiem (2005).Autorka książki Osoba w podróży. Podróże Marii Dąbrowskiej (2002).W roku 2012 na konferencji na Uniwersytecie Gdańskim Wściekłość i Oburzenie. Obrazy rewolty w kulturze przedstawiła głośny tekst Wszyscy jesteśmy przestępcami o sytuacji edukacji w Polsce.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesTuwim J., Wiersze zebrane , t. 1, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesTuwim J., Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1973.pl
dc.description.referencesBarthes R., Muzyka, głos, język, przeł. K. Kłosiński, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2, s. 9.pl
dc.description.referencesMakowiecki A., Warszawskie kawiarnie literackie, Warszawa 2013.pl
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage92pl
dc.identifier.citation2Julian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkichapl
dc.conferenceOgólnopolska Konfernecja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja - recepcja - perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Nawrocka_Poeta_w_kawiarni.pdf446 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)