Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8235
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Szargot, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2019-09-17T11:20:17Z | - |
dc.date.available | 2019-09-17T11:20:17Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielski, Białystok 2017, s. 125-138 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-63470-87-6 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8235 | - |
dc.description.abstract | The text is about the reinterpretation of a fragment from Henryk Sienkiewicz’s Quo Vadis in libretto of an opera titled Dal „Quo vadis”. Both the plot and the way of portraying the characters were equally changed. Above all, pagan characters have been removed from the story. In the new version, Sienkiewicz’s creation is closer to the Christian orthodoxy. | pl |
dc.description.sponsorship | Tekst niniejszy powstał w ramach Projektu sfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/06/A/HS2/00252. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przełomy/ Pogranicza;33 | - |
dc.subject | Libretto | pl |
dc.subject | Henryk Sienkiewicz | pl |
dc.subject | positivism | pl |
dc.subject | Quo Vadis | pl |
dc.title | Oh! Quante Lacrime... O libretcie opery Dal »Quo vadis«” | pl |
dc.title.alternative | Oh! Quante Lacrime... About the libretto of opera Dal „Quo vadis” | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Biographicalnote | Barbara Szargot – dr hab., pracuje w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, historyk literatury. Autorka książek: Pozytywista i prawda. Wokół „Tragikomedii prawdy” Aleksandra Świętochowskiego (Katowice 2005); Amor sacer, amor profanus. Wątki miłosne w powieściach Marii Rodziewiczówny (Piotrków Trybunalski 2009); Wiek klęski. Studia o „Rodzinie Połanieckich” Henryka Sienkiewicza (Piotrków Trybunalski 2013). Opracowała dwie edycje tekstów: J. I. Kraszewski, P. Jankowski, Powieść składana; J. B. Dziekoński, Powieść zlepiana, wstęp i opracowanie wspólnie z M. Szargotem (Katowice 2004), Maria z Szetkiewiczów Sienkiewiczowa, Listy, wstęp i opracowanie B. Szargot, (Piotrków Trybunalski 2012). Jest także autorką ponad czterdziestu artykułów naukowych, opublikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. | pl |
dc.description.Affiliation | Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie | pl |
dc.description.references | Chłopicka R., Uwagi o postawie wobec wartości w teatrze muzycznym XX wieku, [w:] Teorie opery, pod red. M. Jabłońskiego, Poznań 2004. | pl |
dc.description.references | Chmielowski P., Pisma krytycznoliterackie, oprac. H. Markiewicz, Warszawa 1961. | pl |
dc.description.references | de Luca P., Dal „Quo vadis”: quadro lirico, di Enrico Sienkiewicz, musica del maestro Giuseppe Bezzi, Bologna 1901. | pl |
dc.description.references | Encyklopedia muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Kozłowski K., O libretcie, przemianach w jego rozumieniu i jedności dramatu muzycznego „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, t. V (XXV), Poznań 1998. | pl |
dc.description.references | Just K. G., Libretto operowe jako problem literacki, tłum. M. Franaszek i K. Lisiecka, http://www.lmm.edu.pl/pdf/0014.pdf 16.03.2015 | pl |
dc.description.references | Nowicka E., Lisiecka K., PROJEKT: LIBRETTO, część 2. http://www.lmm.edu.pl/pdf/0014.pdf 16.03.2015 | pl |
dc.description.references | Schiller L., O treść oper ludowych, „Muzyka” 1951, nr 9. | pl |
dc.description.references | Sienkiewicz H., Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XXII, Quo vadis?, Warszawa 1949. | pl |
dc.description.references | Sienkiewicz H., Listy, t. I, cz. 2 ,wstęp i biogramy adresatów J. Krzyżanowski, oprac. M. Bokszczanin, Warszawa 1977. | pl |
dc.description.references | Szweykowski Z., Rozważania o „Quo vadis”, [w:] tegoż, Trylogia Sienkiewicza i inne szkice o twórczości pisarza, Poznań 1973. | pl |
dc.description.references | Świętosławska T., „Quo vadis?” Henryka Sienkiewicza. Od legendy do arcydzieła, Łódź 1997. | pl |
dc.description.references | Walczak J., Libretto jako (u)twór. Zagadnienia genologiczne i metodologiczne – zarys problematyki, [w:] „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 2. | pl |
dc.description.references | Wypych-Gawrońska A., Literatura w operze. Adaptacje dramatyczno-muzyczne utworów literackich w Polsce do 1918 roku, Częstochowa 2005. | pl |
dc.description.references | Żurawska-Witkowska A., O muzykologicznych pożytkach z badania librett. Kilka refleksji polskiego historyka muzyki [w:] Libretto i przekład, pod red. E. Nowickiej i A. Borkowskiej-Rychlewskiej, Poznań 2015, s. 25. | pl |
dc.description.firstpage | 125 | pl |
dc.description.lastpage | 138 | pl |
dc.identifier.citation2 | Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielski | pl |
dc.conference | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, Białystok 24 września 2016 r. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, 24 września 2016 r. |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
B_Szargot_Oh_Quante_Lacrime.pdf | 325,29 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)