REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8232
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAdamek-Świechowska, Adrianna-
dc.date.accessioned2019-09-17T09:34:56Z-
dc.date.available2019-09-17T09:34:56Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationHenryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielski, Białystok 2017, s. 51-86pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-87-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8232-
dc.description.abstractThe author analyses the heterotopian nature of Sienkiewicz’s discourses contained in his fictional series the so-called “Roman Trilogy”, that is, Without Dogma, Children of the Soil, and Quo Vadis. The space of experiences depicted from different time perspectives: Nero’s era and contemporaneous with the writer, with its conglomeration of various sites and monuments, allows us to recognise the associated existential drama, which is the philosophical background of the worlds of the novels. Looking at the structure of meanings subordinated to heterotopia in the space of Rome in the three novels, the researcher attempts to interpret this phenomenon. The review of the topography of the major Roman spaces in the works of Sienkiewicz helped her to discuss the problems of philosophy of history, entered in the understanding by the author of By Fire and Sword of the “text”, which is Rome.pl
dc.description.sponsorshipProjekt został zrealizowany w ramach Narodowego Centrum Nauki ze środków przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/06/A/HS2/00252.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherKsiążnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego; Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/ Pogranicza;33-
dc.subjectSienkiewicz’s Roman Trilogypl
dc.subjectheterotopiapl
dc.subjectRomepl
dc.subjectLatin culturepl
dc.title„Księga wielkiego epos”. Heterotopia Urbs aeterna w trylogii rzymskiej Henryka Sienkiewiczapl
dc.title.alternative“The book of the great epos”. The heterotopia of Urbs aeterna in the Roman Trilogy of Henryk Sienkiewiczpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteAdrianna Adamek-Świechowska – dr; literaturoznawca, historyk literatury i dydaktyk; nauczycielka w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Elblągu; wykonawca w projekcie badawczym w ramach grantu na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego Henryk Sienkiewicz. Obecność w kulturze polskiej XX wieku. Polskość i nowoczesność. Recepcja i nowe odczytania; autorka książki Północ i Południe. Dwa oblicza miłości w utworach Henryka Sienkiewicza (Opole 2013), rozprawy doktorskiej „Quo vadis?” Henryka Sienkiewicza. Od intencji do tekstu (Gdańsk 2014) oraz ponad pięćdziesięciu studiów naukowych poświęconych literaturze 2. połowy XIX wieku oraz problematyce edukacyjnej i medialnej w tomach zbiorowych. Opublikowała liczne artykuły popularnonaukowe w czasopismach, m.in. „Przeglądzie Polskim”, „Profilach” oraz w serwisach internetowych. Członek Towarzystwa im. Henryka Sienkiewicza (Zarząd Główny w Lublinie) i Towarzystwa Rapperswilskiego.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesBarycz H., Śladami wędrówek włoskich Adama Asnyka, „Przegląd Humanistyczny” 1960, nr 6.pl
dc.description.referencesBednarek A., Franciszkańskim tropem (szkice z historii literatury), Niepokalanów 2004.pl
dc.description.referencesBiliński B., Na rzymskich śladach autora „Quo vadis”, „Przegląd Humanistyczny” 1967, nr 3.pl
dc.description.referencesBłoński J., Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesBorowczyk J., Mogiły, ruiny, pustkowia. Fragmenty (nie tylko) rzymskiej topografii, [w:] Geografia Słowackiego, pod red. D. Siwickiej i M. Zielińskiej, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesBujnicki T., Step Sienkiewiczowski z „Marią” w tle, [w:] Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej Białystok 5-7 V 1995 r., pod red. H. Krukowskiej, Białystok 1997.pl
dc.description.referencesBujnicki T., Wstęp, [w:] H. Sienkiewicz, Bez dogmatu, oprac. T. Bujnicki, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesEdwards C., Writing Rome: Tekstual Approaches to the City, Cambridge 1996.pl
dc.description.referencesEwertowski T., Rzym wyobrażony w wierszach Juliusza Słowackiego, Józefa Bohdana Zaleskiego i Zygmunta Krasińskiego, [w:] Od Syberii po Amerykę. Geografie wyobrażone polskich romantyków, pod red. A. Kołos, T. Ewertowskiego, K. Szmida, Poznań 2012.pl
dc.description.referencesFoucault M., Inne przestrzenie, przeł. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie”, nr 6.pl
dc.description.referencesFoucault M., O innych przestrzeniach. Heterotopie, tłum. M. Żakowski, „Kultura Popularna” 2006, nr 2.pl
dc.description.referencesGórecka, E., Artificiel jako ideał piękna w powieściach Sienkiewicza, Prusa i Orzeszkowej, [w:] Piękno materialne. Piękno duchowe. Materiały z konferencji 19-21 maja 2003 r., red. A. Tomeckiej-Mirek, Łódź 2004.pl
dc.description.referencesKowalczyk M. E., Obraz Włoch w polskim piśmiennictwie geograficznym i podróżniczym osiemnastego wieku, Toruń 2005.pl
dc.description.referencesKozicka D., Echa włoskich wędrówek trzech wieszczów w relacjach podróżnych Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Mickiewicz – Słowacki – Krasiński. Romantyczne uwarunkowania i współczesne konteksty. Studia, pod red. E. Owczarz i J. Smulskiego, Łowicz 2001.pl
dc.description.referencesKrzyżanowski J., Henryk Sienkiewicz. Kalendarz życia i twórczości, Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesKrzyżanowski J., Pokłosie Sienkiewiczowskie. Szkice literackie, Warszawa 1973.pl
dc.description.referencesKubacki W., Wstęp, [do:] Z. Krasiński, Irydion, Wrocław 1967.pl
dc.description.referencesLeitgeber B., Rzym w radościach i troskach dawnej Polski. Momenty historyczne, Londyn 1991.pl
dc.description.referencesLitwornia A., W Rzymie zwyciężonym Rzym niezwyciężony. Spory o Wieczne Miasto (1575–1630), Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesŁukasiewicz K., Berlin i inne miasta: Georg Simmel o sztuce i estetyzacji, „Sztuka i Filozofia” 2005, z. 24.pl
dc.description.referencesMazan B., Narodziny i sława „Quo vadis”, [wstęp do:] H. Sienkiewicz, Quo vadis, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesMorcinek G., Listy z mojego Rzymu, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesOlszewska M., O przestrzeni: na progu doświadczania, „Anthropos?” 2010, nr 14-15.pl
dc.description.referencesPotocki A., Szkice i wrażenia literackie, Lwów 1903.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Bez dogmatu, oprac. T. Bujnicki, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Dzieła, pod red. J. Krzyżanowskiego, t. VI, XXXIII, XL, XLIII, XLIV, XLV, XLVI, L, LI, LII, LIII, LVI, Warszawa 1949-1952.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Listy, oprac. M. Bokszczanin, t. I, II, III, Warszawa 1977–2007.pl
dc.description.referencesSienkiewicz H., Quo vadis, oprac. T. Żabski, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesSimmel G., Rzym. Analiza estetyczna, [w:] tegoż, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, oprac. A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesSmith E. C., Foucault`s Heterotopia in Christian Catacombs: Constructing Spaces and symbols in ancient Rome, New York 2014.pl
dc.description.referencesUjma M., Site: miejsce, gdzie znajdują się ruiny, [w:] Miejsce rzeczywiste, miejsce wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca, pod red. M. Kitowskiej-Łysiak, E. Wolickiej, Lublin 1999.pl
dc.description.firstpage51pl
dc.description.lastpage86pl
dc.identifier.citation2Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty, red. nauk. Anna Janicka i Łukasz Zabielskipl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, Białystok 24 września 2016 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Henryk Sienkiewicz i chrześcijaństwo. Idee – obrazy – konteksty”, 24 września 2016 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Adamek-Swiechowska_Ksiega_wielkiego_epos.pdf265,39 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)