Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8186
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kobyliński, Andrzej | - |
dc.date.accessioned | 2019-08-08T10:12:09Z | - |
dc.date.available | 2019-08-08T10:12:09Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 323-333 | pl |
dc.identifier.issn | 1644-8855 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/8186 | - |
dc.description.abstract | The main purpose of this article is to analyze the relationship between post-metaphysical thinking, nihilism and ethics. Nihilism denotes a broadly-conceived cultural phenomenon in which the idea of nothingness plays a crucial role. Different kinds of nihilism may thus be identified with a set of thoughts, beliefs and behaviours dominated by the concept of nothingness. Models of postmetaphysical ethics, developed by two Italian philosophers Gianni Vattimo and Emanuele Severino, are very important manifestations of a contemporary ethical thinking, which – in the face of radical challenges brought by the biotechnological revolution – representatives of very different philosophies, cultures and religions claim to be necessary. | pl |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest analiza relacji istniejącej między myśleniem post-metafizycznym, nihilizmem i etyką. Nihilizm oznacza szeroko pojęte zjawisko kulturowe, w którym kategoria nicości odgrywa centralną rolę. Dlatego różne rodzaje nihilizmu można określić jako pewien zespół myśli, przekonań i zachowań, zdominowanych przez pojęcie nicości. Modele etyki postmetafizycznej, opracowane przez dwóch włoskich filozofów Gianniego Vattima i Emanuela Severina, stanowią bardzo ważny przykład współczesnego myślenia etycznego, które – w obliczu radykalnych wyzwań, jakie niesie ze sobą rewolucja biotechnologiczna – jest dzisiaj uznawane przez wielu przedstawicieli różnych filozofii, kultur i religii za koniecznie potrzebne. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | ethics | pl |
dc.subject | bioethics | pl |
dc.subject | metaphysics | pl |
dc.subject | Habermas | pl |
dc.subject | Severino | pl |
dc.subject | Vattimo | pl |
dc.subject | nihilism | pl |
dc.subject | post-metaphysical thinking | pl |
dc.subject | etyka | pl |
dc.subject | bioetyka | pl |
dc.subject | metafizyka | pl |
dc.subject | nihilizm | pl |
dc.subject | myślenie postmetafizyczne | pl |
dc.title | Etyka bez metafizyki? Moralne implikacje myślenia postmetafizycznego | pl |
dc.title.alternative | Ethics without Metaphysics? Moral Implications of Post-Metaphysical Thinking | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/rtk.2018.17.3.22 | - |
dc.description.Biographicalnote | ANDRZEJ KOBYLIŃSKI – ks. dr hab. nauk humanistycznych w dyscyplinie filozofia, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Pracownik Instytutu Filozofii UKSW w Warszawie. Ostatnio opublikował monografię: O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima (2014). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | pl |
dc.description.references | Ceruti M., La fine dell’onniscienza, Roma 2015. | pl |
dc.description.references | Dal Lago A., Rovatti P. A., Elogio del pudore. Per un pensiero debole, Milano 1989, s. 9-22. | pl |
dc.description.references | Fazzini L., Credenti e no, patto sul nichilismo, „Avvenire” 48 (2015) 78, s. 23. | pl |
dc.description.references | Grimi E., È l’ora del pensiero umile, „Avvenire” 47 (2014) 282, s. 25. | pl |
dc.description.references | Habermas J., Die Grenze zwischen Glauben und Wissen, „Revue de métaphysique et de morale” 44 (2004) 44, s. 460-484. | pl |
dc.description.references | Habermas J., Nachmetaphysisches Denken II: Aufsätze und Repliken, Berlin 2012. | pl |
dc.description.references | Habermas J., Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze, Berlin 1988. | pl |
dc.description.references | Habermas J., Verbalizzare il sacro. Sul lascito religioso della filosofia, Roma – Bari 2015. | pl |
dc.description.references | Habermas J., Zwischen Naturalismus und Religion. Philosophische Aufsätze, Berlin 2005. | pl |
dc.description.references | Huber W., Mit Gott und allen Agnostikern. Ausgenüchtert, nicht farbenblind: Jürgen Habermas will den Dialog von Glauben und Religionskritik, „Die Zeit” (2012) 51, s. 54. | pl |
dc.description.references | Kobyliński A., Nihilism and Ethics in the Philosophy of Weak Thought of Gianni Vattimo, „Seminare” 37 (2016) 4, s. 55-67. | pl |
dc.description.references | La scienza ha ucciso lo scientismo – Andrea Galli rozmawia z Mauro Cerutim, „Avvenire” 48 (2015) 96, s. 24. | pl |
dc.description.references | Lavazza A., Lo spettro di Nietzsche vaga per l’Europa, „Avvenire” 47 (2014) 255, s. 23. | pl |
dc.description.references | Natoli S., La salvezza è per tutti. E l’apostolo accettò una religione „laica”, „Avvenire” 48 (2015) 105, s. 22. | pl |
dc.description.references | Possenti V., Fede e ragione, dialogo con Habermas, Avvenire” 48 (2015) 77, s. 21. | pl |
dc.description.references | Severino E., Discussioni intorno al senso della verità, Pisa 2009. | pl |
dc.description.references | Severino E., Essenza del nichilismo, Milano 1982. | pl |
dc.description.references | Severino E., Elenchos, [in:] P. Ciaravolo red., Il problema del fondamento e la filosofia italiana del Novecento, Roma 2006, s. 45-53. | pl |
dc.description.references | Siamo malati di apateismo – Monica Mondo rozmawia z Gianfranco Ravasim, „Avvenire” 48 (2015) 99, s. 23. | pl |
dc.description.references | Sperduto D., L’essere ed il divenire: da Parmenide ed Empedocle ad Emanuele Severino, „Aquinas” 51 (2008) 1-2, s. 209-221. | pl |
dc.description.references | Vattimo G., La filosofia al presente, Milano 1990. | pl |
dc.description.references | Vattimo G., Nichilismo ed emancipazione. Etica, politica e diritto, Milano 2003. | pl |
dc.description.references | Vattimo G., Tecnica ed esistenza. Una mappa filosofica del Novecento, Milano 2002. | pl |
dc.description.references | Zaccuri A., Il nichilismo travolto dal fato, „Avvenire” 47 (2014) 305, s. 21. | pl |
dc.description.volume | 17/3 | |
dc.description.firstpage | 323 | pl |
dc.description.lastpage | 333 | pl |
dc.identifier.citation2 | Rocznik Teologii Katolickiej | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2252-8634 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_17_3_2018_A_Kobylinski_Etyka_bez_metafizyki.pdf | 689,6 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)