REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8186
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKobyliński, Andrzej-
dc.date.accessioned2019-08-08T10:12:09Z-
dc.date.available2019-08-08T10:12:09Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 323-333pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8186-
dc.description.abstractThe main purpose of this article is to analyze the relationship between post-metaphysical thinking, nihilism and ethics. Nihilism denotes a broadly-conceived cultural phenomenon in which the idea of nothingness plays a crucial role. Different kinds of nihilism may thus be identified with a set of thoughts, beliefs and behaviours dominated by the concept of nothingness. Models of postmetaphysical ethics, developed by two Italian philosophers Gianni Vattimo and Emanuele Severino, are very important manifestations of a contemporary ethical thinking, which – in the face of radical challenges brought by the biotechnological revolution – representatives of very different philosophies, cultures and religions claim to be necessary.pl
dc.description.abstractGłównym celem artykułu jest analiza relacji istniejącej między myśleniem post-metafizycznym, nihilizmem i etyką. Nihilizm oznacza szeroko pojęte zjawisko kulturowe, w którym kategoria nicości odgrywa centralną rolę. Dlatego różne rodzaje nihilizmu można określić jako pewien zespół myśli, przekonań i zachowań, zdominowanych przez pojęcie nicości. Modele etyki postmetafizycznej, opracowane przez dwóch włoskich filozofów Gianniego Vattima i Emanuela Severina, stanowią bardzo ważny przykład współczesnego myślenia etycznego, które – w obliczu radykalnych wyzwań, jakie niesie ze sobą rewolucja biotechnologiczna – jest dzisiaj uznawane przez wielu przedstawicieli różnych filozofii, kultur i religii za koniecznie potrzebne.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectethicspl
dc.subjectbioethicspl
dc.subjectmetaphysicspl
dc.subjectHabermaspl
dc.subjectSeverinopl
dc.subjectVattimopl
dc.subjectnihilismpl
dc.subjectpost-metaphysical thinkingpl
dc.subjectetykapl
dc.subjectbioetykapl
dc.subjectmetafizykapl
dc.subjectnihilizmpl
dc.subjectmyślenie postmetafizycznepl
dc.titleEtyka bez metafizyki? Moralne implikacje myślenia postmetafizycznegopl
dc.title.alternativeEthics without Metaphysics? Moral Implications of Post-Metaphysical Thinkingpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.3.22-
dc.description.BiographicalnoteANDRZEJ KOBYLIŃSKI – ks. dr hab. nauk humanistycznych w dyscyplinie filozofia, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Pracownik Instytutu Filozofii UKSW w Warszawie. Ostatnio opublikował monografię: O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima (2014).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesCeruti M., La fine dell’onniscienza, Roma 2015.pl
dc.description.referencesDal Lago A., Rovatti P. A., Elogio del pudore. Per un pensiero debole, Milano 1989, s. 9-22.pl
dc.description.referencesFazzini L., Credenti e no, patto sul nichilismo, „Avvenire” 48 (2015) 78, s. 23.pl
dc.description.referencesGrimi E., È l’ora del pensiero umile, „Avvenire” 47 (2014) 282, s. 25.pl
dc.description.referencesHabermas J., Die Grenze zwischen Glauben und Wissen, „Revue de métaphysique et de morale” 44 (2004) 44, s. 460-484.pl
dc.description.referencesHabermas J., Nachmetaphysisches Denken II: Aufsätze und Repliken, Berlin 2012.pl
dc.description.referencesHabermas J., Nachmetaphysisches Denken. Philosophische Aufsätze, Berlin 1988.pl
dc.description.referencesHabermas J., Verbalizzare il sacro. Sul lascito religioso della filosofia, Roma – Bari 2015.pl
dc.description.referencesHabermas J., Zwischen Naturalismus und Religion. Philosophische Aufsätze, Berlin 2005.pl
dc.description.referencesHuber W., Mit Gott und allen Agnostikern. Ausgenüchtert, nicht farbenblind: Jürgen Habermas will den Dialog von Glauben und Religionskritik, „Die Zeit” (2012) 51, s. 54.pl
dc.description.referencesKobyliński A., Nihilism and Ethics in the Philosophy of Weak Thought of Gianni Vattimo, „Seminare” 37 (2016) 4, s. 55-67.pl
dc.description.referencesLa scienza ha ucciso lo scientismo – Andrea Galli rozmawia z Mauro Cerutim, „Avvenire” 48 (2015) 96, s. 24.pl
dc.description.referencesLavazza A., Lo spettro di Nietzsche vaga per l’Europa, „Avvenire” 47 (2014) 255, s. 23.pl
dc.description.referencesNatoli S., La salvezza è per tutti. E l’apostolo accettò una religione „laica”, „Avvenire” 48 (2015) 105, s. 22.pl
dc.description.referencesPossenti V., Fede e ragione, dialogo con Habermas, Avvenire” 48 (2015) 77, s. 21.pl
dc.description.referencesSeverino E., Discussioni intorno al senso della verità, Pisa 2009.pl
dc.description.referencesSeverino E., Essenza del nichilismo, Milano 1982.pl
dc.description.referencesSeverino E., Elenchos, [in:] P. Ciaravolo red., Il problema del fondamento e la filosofia italiana del Novecento, Roma 2006, s. 45-53.pl
dc.description.referencesSiamo malati di apateismo – Monica Mondo rozmawia z Gianfranco Ravasim, „Avvenire” 48 (2015) 99, s. 23.pl
dc.description.referencesSperduto D., L’essere ed il divenire: da Parmenide ed Empedocle ad Emanuele Severino, „Aquinas” 51 (2008) 1-2, s. 209-221.pl
dc.description.referencesVattimo G., La filosofia al presente, Milano 1990.pl
dc.description.referencesVattimo G., Nichilismo ed emancipazione. Etica, politica e diritto, Milano 2003.pl
dc.description.referencesVattimo G., Tecnica ed esistenza. Una mappa filosofica del Novecento, Milano 2002.pl
dc.description.referencesZaccuri A., Il nichilismo travolto dal fato, „Avvenire” 47 (2014) 305, s. 21.pl
dc.description.volume17/3
dc.description.firstpage323pl
dc.description.lastpage333pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0003-2252-8634-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_A_Kobylinski_Etyka_bez_metafizyki.pdf689,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)