REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8151
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzkiłądź, Piotr-
dc.date.accessioned2019-08-06T07:23:00Z-
dc.date.available2019-08-06T07:23:00Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 139-155pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8151-
dc.description.abstractThe first Christian pilgrimages are dated to the 3rd century, while the development of the pilgrimage movement falls on the 4th and 5th centuries. From this time, we have numerous testimonies of pilgrimages made to places of saints, in which the most important center was Jerusalem and places associated with the life and activity of Jesus Christ. They also went to local centers of worship, which were no less known than Jerusalem. These include places such as the Sanctuary of St. Menas in Abu Mina or Saint Tekla near Selucja and the monastery in Bobbio. As souvenirs from the visited places, various kinds of devotional items, such as ampoules, were imported. We find them from the Levant area to Britain. In this article, the attention will be given to ampoules from Abu Mina, which was the largest center producing ampoules with the presentation of Saint Menas.pl
dc.description.abstractPierwsze, chrześcijańskie pielgrzymki datowane są na III wiek, natomiast rozwój ruchu pielgrzymkowego przypada na okres IV i V wieku. Z tego czasu posiadamy już liczne świadectwa podjętych pielgrzymek do miejsc świętych, których najważniejszym ośrodkiem była Jerozolima i miejsca związane z życiem i działalnością Jezusa Chrystusa. Również udawano się do lokalnych ośrodków kultu, które były niemniej znane niż Jerozolima. Do nich należy zaliczyć takie miejsca jak: sanktuarium św. Menasa w Abu Mina czy św. Tekli koło Selucji oraz klasztor w Bobbio. Jako pamiątki z odwiedzanych miejsc, przywożono różnego rodzaju dewocjonalia, np. ampułki. Znajduje się je na obszarze od Lewantu aż do Brytanii. W niniejszym artykule, uwagę poświęcono ampułkom z Abu Mina, które było największym ośrodkiem produkującym ampułki z przedstawieniem św. Menasa.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectarcheologypl
dc.subjectampulepl
dc.subjectAbu Minapl
dc.subjectpilgrimagepl
dc.subjectantiquitypl
dc.subjectMenaspl
dc.subjectarcheologiapl
dc.subjectampułkipl
dc.subjectpielgrzymkapl
dc.subjectstarożytnośćpl
dc.titleAmpułki pielgrzymie jako „pamiątki’’ z miejsc świętychpl
dc.title.alternativePilgrim ampoules as “souvenirs” from holy placespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.3.11-
dc.description.BiographicalnotePIOTR SZKIŁĄDŹ – mgr, doktorant w Instytucie Archeologii, Wydziały Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Absolwent Instytutu Archeologii WHNiS UKSW. Zajmuje się zagadnieniami z dziedziny archeologii wczesnochrześcijańskiej oraz wczesnośredniowiecznej ze szczególnym uwzględnieniem obszarów zachodniej części basenu Morza Śródziemnego. Autor artykułów o powyższej tematyce oraz o ochronie dziedzictwa i nowych metodach dokumentacji w archeologii.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesAnderson W., Menas flasks in the West: pilgrimage and trade at the end of antiquity, „Ancient West and East” 6(2007), s. 221-243.pl
dc.description.referencesBulas R. M., Palestyńskie Ampułki ze Zbiorów Monza-Bobbio. Program ikonograficzny, [w:] Vox Patrum 35, t. 65, Lublin 2015, s. 93-103.pl
dc.description.referencesDavis S. J., The Cult of Saint Thecla: A Tradition of Women’s Piety in Late Antiquity, Oxford 2001.pl
dc.description.referencesDelahaye G. R., La diffusion des ampoules de Saint Ménas en Gaule, „Le monde copte” 27/28(1997), s.155-65.pl
dc.description.referencesElsner J., Rubiés J.P., Voyages and Visions, London 1999.pl
dc.description.referencesFévrier P. A., Le monachisme, [w:] Naissance des arts chrétiens. Atlas des monuments paléochrétiens de la France, Paris 1991, s. 144-145.pl
dc.description.referencesGrossmann P., The Pilgrimage Center of Abû Mînâ, [w:] D. Frankfurter red., Pilgrimage and Holy Space in Late Antique Egypt, Leiden – Boston – Köln 1998, s. 281-301.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz P., Do Ziemi Świętej: najstarsze opisy pielgrzymek do Ziemi Świętej IV-VIII wiek. Kraków 2010.pl
dc.description.referencesJastrzębowska E., Najstarsze zachowane dewocjonalia pielgrzymie z Jerozolimy, [w:] Jerozolima w Kulturze europejskiej, Warszawa 1999, s. 59-71.pl
dc.description.referencesKościuk J., Wczesnośredniowieczna osada w Abû Mînâ, Wrocław 2009.pl
dc.description.referencesLewandowski I., Paweł Diakon. Historia Longobardów, Warszawa 1995, s. 277.pl
dc.description.referencesMadgearu A., The spreading of the Christianity in rural areas of post-Roman Dacia (4th-7th cen-turies), „Archaeus: Studies in the History of Religions” 8(2004), s. 41-59.pl
dc.description.referencesNiculescu G. A., Nationalism and the representation of society in Romanian archaeology, [w:] A. Oroveanu red., Nation and National Ideology: Past, Present and Prospects, Bucharest 2002, s. 209-234.pl
dc.description.referencesSodini J. P., La terre des semelles : images pieuses ramenées par les pèlerins des Lieux saints (Terre sainte,Martyria d’Orient), „Journal des savants” 2011, s. 77-140.pl
dc.description.referencesStrzelczyk J., Jonasz z Bobbio, Żywot Kolumbana, [w:] Elżbieta Zakrzewska-Gębka (tłum.), Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 60, Warszawa 1995.pl
dc.description.volume17/3
dc.description.firstpage139pl
dc.description.lastpage155pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0003-0424-091X-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_P_Szkiladz_Ampulki_pielgrzymie.pdf3,04 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)