REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8148
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLorent, Leszek-
dc.date.accessioned2019-08-05T10:45:04Z-
dc.date.available2019-08-05T10:45:04Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 119-128pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8148-
dc.description.abstractAmong many others contemporary composers, who uses percussion in their music, Marcin Blazewicz (professor of the Fryderyk Chopin Academy of Music in Warsaw) seems to be an extraoridinary. His compositions are inspired by the philosophy of Far East. They might be named as a persucussional works about being... Et tua res agitur is dedicated to the person of the priest Jerzy Popieluszko, who was murdered by communist regime. Is a musical story/tale about responsibility and suff ering. The article shows not only the roots of the composition but also a practical approach od the performance and interpretation of Marcin Blazewicz composition.pl
dc.description.abstractSpośród wielu współczesnych kompozytorów przeznaczających swe dzieła na perkusję postać Marcina Błażewicza – twórcy związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, jawi się jako szczególna. Jego kompozycje inspirowane często (choć nie tylko) filozofią Dalekiego Wschodu można określić mianem filozoficznych traktatów perkusyjnych, podnoszących tematy bytu, przemijania. W tak zarysowanym kręgu inspiracyjnym i ideologicznym analizowany w niniejszym referacie utwór zajmuje istotne miejsce. Et tua res agitur dedykowane pamięci zamordowanego ks. Jerzego Popiełuszki jest muzyczną opowieścią o ludzkich drogach, pokonywaniu samego siebie, odpowiedzialności i cierpieniu. W artykule odnajdziemy nie tylko wiele informacji na temat genezy dzieła, ale również uwagi wykonawcze i interpretacyjne wyrosłe na gruncie praktyki estradowej autora.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpercussionpl
dc.subjectJerzy Popieluszkopl
dc.subjectresponsibilitypl
dc.subjectphilosophypl
dc.subjectfar eastpl
dc.subjectMarcin Blazewiczpl
dc.subjectperkusjapl
dc.subjectodpowiedzialnośćpl
dc.subjectfilozofiapl
dc.subjectDaleki Wschódpl
dc.titleEt tua res agitur... – I ciebie rzecz dotyczy. Marcina Błażewicza studium ludzkiej wolnościpl
dc.title.alternativeEt tua res agitur... – this concerns to you. The study of freedom based on Marcin Blazewicz perscussion musicpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.3.09-
dc.description.BiographicalnoteLESZEK LORENT – perkusista, dr hab. sztuk muzycznych, kierownik Studium Muzyki Nowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Kształcił się m.in. w Conservatoire Nationale Superieur Musique et Danse de Lyon. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako autorytet w tej dziedzinie sztuki bierze udział w wielu konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granicą, niejednokrotnie będąc ich pomysłodawcą i kierownikiem naukowym, zasiada w jury konkursów muzyki współczesnej. Jest autorem monografii naukowych oraz kilkunastu referatów.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopinapl
dc.description.referencesAntokoletz E., Muzyka XX wieku, Inowrocław 2009.pl
dc.description.referencesBłażewicz M., książeczka dołączona do płyty The Darkes Dark – Mystery of Self Liberation, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesBłażewicz M., książeczka dołączona do płyty Marcin Błażewicz, KOS Records, CD 06, 1993.pl
dc.description.referencesDąbek S., Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesEliade M., Historia wierzeń i idei religijnych; t. I; tł. S. Tokarski, A. Kuryś, Warszawa 1994-1997.pl
dc.description.referencesHart M., Lieberman F., Planet drum, San Francisco 1991.pl
dc.description.referencesHart M., Stevens J., Drumming at the edge of magic, New York 1990pl
dc.description.referencesJung C.G, Archetypy i symbole, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesKotoński W., Leksykon współczesnej perkusji, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesLorent L., Ineffabilis. Perkusyjne dzieła Marcina Błażewicza, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesLorent L., Szkice perkusyjne, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesMaffit R., Rhythm & Beauty, the art of percussion, New York 1999.pl
dc.description.referencesMirandola G., Mowa o godności człowieka, tł. Z. Nerczuk, M. Olszewski, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesSkoczyński S. red., W kręgu sztuki perkusyjnej, Zeszyty Naukowe AMFC nr 47, Warszawa 1999.pl
dc.description.volume17/3-
dc.description.firstpage119pl
dc.description.lastpage128pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0001-5285-118X-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_L_Lorent_Et_tua_res_agitur.pdf1,01 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)