Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/8110
Tytuł: | „Bez stóp – ani rusz!” Wersologika Juliana Tuwima |
Inne tytuły: | ‘No metrics ‒ no rhythm!’ Verse-o-logic by Julian Tuwim |
Autorzy: | Szturc, Włodzimierz |
Słowa kluczowe: | poezja wewnętrzna Skamander wersologia wiersz toniczny onomatopeja immanent poetry verse-o-logic tonic verse onomatopoeia |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 19-lip-2019 |
Wydawca: | Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstoku |
Źródło: | Julian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 15-34 |
Seria: | Białostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 3 |
Konferencja: | Ogólnopolska Konfernecja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013 |
Abstrakt: | W niniejszym artykule Autor przedstawia przejście określone jako droga od poetyki i wersyfikacji do egzystencji. Nadając artykułowi tytuł „wersologika”, zamierza zwrócić uwagę na rządzącą tym przejściem logikę jako zasadę poetyki immanentnej Tuwimowego wiersza. Nie ufając Peiperowskiej krytyce poetyki Skamandrytów, pokazuje właśnie awangardowy kierunek poetyki Tuwima oparty na innym, niż ornamentacyjny, wykorzystaniu metryki i choreiczności wiersza. Wersyfikacja jest bowiem architekturą tekstu i to ona uruchamia zakresy kontekstów literackich i społecznych, szukając do nich odpowiedznich „rymów” i „zestrojów” jako figur ustalających formy przywołanego w tekście świata przedstawionego. The article shows the passage as the way from poetry and versification to existence. The author titles his article verse-o-logic to highlight the logic of passage as the rule of Tuwim’s immanent poetry. He does not trust Peiper’s critique of Skamander’s poetry and shows how avant-garde Tuwim’s poetry was because Tuwim used different than ornamental metrics and rhythm for his poems. Versification is the architecture of text and it constitutes the literary and social contexts searching for the right ‘rhymes’ and ‘tones’ shaping the world presented in the text. |
Afiliacja: | Uniwersytet Jagielloński |
Nota biograficzna: | Włodzimierz Szturc ‒ prof. zw., pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Polonistyki, Katedra Teatru i Dramatu) oraz PWST – Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Wykładał w Uniwersité François Rabelais w Tours i w Institute des Civilizations Orientales w Paryżu. Przedmiotem jego badań jest literatura XIX i XX wieku oraz antropologia kutury, zwłaszcza mity i rytuały. Jest autorem 12 monografii: Rytualne źródła teatru, Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX w., Mitoznawstwo porównawcze (współautor), Archeologia wyobraźni, The Short History of Polish Literature, „Faust” Goethego – ku antropologii romantycznej, O obrotach sfer romantycznych, Ironia romantyczna, Osiem szkiców o ironii, cyklu Moje przestrzenie, Nowe przestrzenie i Dotkliwe przestrzenie. Redagował zbiory prac naukowych z zakresu antyku i romantyzmu.Opublikował wiele szkiców, recenzji i artykułów z dziedziny literaturoznawstwa i wiedzy o teatrze. Jest autorem sztuk teatralnych, wydanych w tomie pt. Trauma oraz dramaturgiem. Najnowsza książka Genetyka widowiska. Człowiek/Maska/Rytuał/Widowisko ukazała się w 2017 r. Trwają prace nad wydaniem monografii Eironeia, która ma być zamknięciem długoletnich badań ironii. |
Opis: | Niniejszy artykuł jest włączony do książki Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Kraków 2015. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/8110 |
ISBN: | 978-83-86064-47-02 |
ISSN: | 2450-1913 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja - recepcja - perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
W_Szturc_Bez_stop–ani_rusz.pdf | 515,16 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)