REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8110
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzturc, Włodzimierz-
dc.date.accessioned2019-07-19T11:12:17Z-
dc.date.available2019-07-19T11:12:17Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationJulian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 15-34pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-47-02-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8110-
dc.descriptionNiniejszy artykuł jest włączony do książki Dotkliwe przestrzenie. Studia o rytmach śmierci, Kraków 2015.pl
dc.description.abstractW niniejszym artykule Autor przedstawia przejście określone jako droga od poetyki i wersyfikacji do egzystencji. Nadając artykułowi tytuł „wersologika”, zamierza zwrócić uwagę na rządzącą tym przejściem logikę jako zasadę poetyki immanentnej Tuwimowego wiersza. Nie ufając Peiperowskiej krytyce poetyki Skamandrytów, pokazuje właśnie awangardowy kierunek poetyki Tuwima oparty na innym, niż ornamentacyjny, wykorzystaniu metryki i choreiczności wiersza. Wersyfikacja jest bowiem architekturą tekstu i to ona uruchamia zakresy kontekstów literackich i społecznych, szukając do nich odpowiedznich „rymów” i „zestrojów” jako figur ustalających formy przywołanego w tekście świata przedstawionego.pl
dc.description.abstractThe article shows the passage as the way from poetry and versification to existence. The author titles his article verse-o-logic to highlight the logic of passage as the rule of Tuwim’s immanent poetry. He does not trust Peiper’s critique of Skamander’s poetry and shows how avant-garde Tuwim’s poetry was because Tuwim used different than ornamental metrics and rhythm for his poems. Versification is the architecture of text and it constitutes the literary and social contexts searching for the right ‘rhymes’ and ‘tones’ shaping the world presented in the text.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 3-
dc.subjectpoezja wewnętrznapl
dc.subjectSkamanderpl
dc.subjectwersologiapl
dc.subjectwiersz tonicznypl
dc.subjectonomatopejapl
dc.subjectimmanent poetrypl
dc.subjectverse-o-logicpl
dc.subjecttonic versepl
dc.subjectonomatopoeiapl
dc.title„Bez stóp – ani rusz!” Wersologika Juliana Tuwimapl
dc.title.alternative‘No metrics ‒ no rhythm!’ Verse-o-logic by Julian Tuwimpl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteWłodzimierz Szturc ‒ prof. zw., pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Polonistyki, Katedra Teatru i Dramatu) oraz PWST – Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Wykładał w Uniwersité François Rabelais w Tours i w Institute des Civilizations Orientales w Paryżu. Przedmiotem jego badań jest literatura XIX i XX wieku oraz antropologia kutury, zwłaszcza mity i rytuały. Jest autorem 12 monografii: Rytualne źródła teatru, Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX w., Mitoznawstwo porównawcze (współautor), Archeologia wyobraźni, The Short History of Polish Literature, „Faust” Goethego – ku antropologii romantycznej, O obrotach sfer romantycznych, Ironia romantyczna, Osiem szkiców o ironii, cyklu Moje przestrzenie, Nowe przestrzenie i Dotkliwe przestrzenie. Redagował zbiory prac naukowych z zakresu antyku i romantyzmu.Opublikował wiele szkiców, recenzji i artykułów z dziedziny literaturoznawstwa i wiedzy o teatrze. Jest autorem sztuk teatralnych, wydanych w tomie pt. Trauma oraz dramaturgiem. Najnowsza książka Genetyka widowiska. Człowiek/Maska/Rytuał/Widowisko ukazała się w 2017 r. Trwają prace nad wydaniem monografii Eironeia, która ma być zamknięciem długoletnich badań ironii.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesTuwim J., Fryzjerzy, w: tegoż, Pisma zebrane. Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. II, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesJ. Tuwim, Jak powstał ten wiersz, w: tegoż, Pisma zebrane. Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. II, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesJ. Tuwim, Słowisień, w: tegoż, Pisma zebrane. Wiersze, oprac. A. Kowalczykowa, t. I, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesBudkowski J., Studia z wersyfikacji polskiej, Wrocław 1954.pl
dc.description.referencesDłuska M., Próba teorii wiersza polskiego, wyd. 2 rozsz., Kraków 1980.pl
dc.description.referencesIngarden R., Krytyka niektórych poglądów fonologów, w: tegoż, Z teorii języka filozoficznych postaw logiki, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesKonopnicka M., Ciemnym lasem. Poezje, oprac. J. Czubek, t. III , Warszawa ‒ Lublin ‒ Łódź ‒ Kraków 1916.pl
dc.description.referencesMayenowa M. R., Poetyka teoretyczna, Wrocław 1979.pl
dc.description.referencesMiłosz C., Traktat poetycki, w: tegoż, Wiersze, t. 2, Kraków ‒ Wrocław 1985.pl
dc.description.referencesPol W., Pieśń o ziemi naszej, Kraków 1922.pl
dc.description.referencesPrusak M., Między Fredrą i Słowackim, w: tejże, Wyspiański w labiryncie teatru, Warszawa 2005, s. 35–48.pl
dc.description.referencesStradecki J., Kalendarium życia i twórczości Juliana Tuwima, w: J. Tuwim, Pisma zebrane, oprac. A. Kowalczykowa, t. I, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesSzturc W., Mowa jako rytm w teatrze Wyspiańskiego, w: Stanisław Wyspiański, studium artysty, red. E. Miodońska-Brookes, Kraków 1996, s. 99−111.pl
dc.description.referencesSzturc W., „Polonez grany dźwiękiem słów”. O muzyczności słowa w dramatach Wyspiańskiego, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004, s.355−362.pl
dc.description.referencesWęgrzyniak R., Encyklopedia „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, Kraków 2001.pl
dc.description.firstpage15pl
dc.description.lastpage34pl
dc.identifier.citation2Julian Tuwim - tradycja, recepcja, perspektywy badawcze, pod redakcją naukową Ewy Gorlewskiej, Moniki Jurkowskiej, Krzysztofa Korotkichapl
dc.conferenceOgólnopolska Konfernecja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja, recepcja, perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013pl
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Julian Tuwim. Tradycja - recepcja - perspektywy badawcze", 17-19 czerwca 2013

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Szturc_Bez_stop–ani_rusz.pdf515,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)