REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8103
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWięch, Karol-
dc.date.accessioned2019-07-18T10:33:34Z-
dc.date.available2019-07-18T10:33:34Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationLogos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury, pod redakcją naukową Krzysztofa Andruczyka, Ewy Gorlewskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 221-240pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-46-5-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8103-
dc.description.abstractCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na relację zachodząca między filozoficznym pojęciem logosu z jego społecznymi implikacjami a mediami cyfrowymi (nowymi mediami). Media oparte na kodzie binarnym są współcześnie nie tylko dominującym narzędziem poznawczym, ale też posiadają własne języki biorące udział w opisie rzeczywistości i kreowaniu określonych postaw. Niejednoznaczny charakter logosu oraz równie problematyczny status ontologiczny mediów cyfrowych sprawiają, że zaproponowana w artykule analiza jest niewystarczająca do pełnego zrozumienia korelacji między badanymi zjawiskami. Istotną rolę w tej interdyscyplinarnej analizie odgrywa kultura, stanowiąca kluczowy mechanizm mający wpływ na użytkowanie pojęć logos oraz nowe media, ale też na wartościowanie obu tych matryc formujących wszelkie aspekty życia społecznego. Pomimo tego, że wiele wartości związanych z kulturą cyfrową jest antywartościami dla osób partycypujących w kulturze „anachronicznego” logosu, istnieje też między tymi dwoma zjawiskami wiele podobieństw, mających wpływ na powstanie syntetycznej i płynnej kultury e-logosu.pl
dc.description.abstractThe aim of the article is to pay attention to the relation between the philosophical concept of logos, with its social implications, and digital media (new media). Binary-based media are not only the dominating cognitive tool today, but they also have their own languages involved in describing reality and creating specific attitudes. The ambiguous nature of the logos and the equally problematic ontological status of digital media make the analysis proposed in the article insufficient to fully understand the correlation between the investigated phenomena. An important role in this interdisciplinary analysis is culture, which is a key mechanism for influencing the use of logos and new media, but also for valuing both of these matrices that form all aspects of social life. Despite the fact that many of the values associated with digital culture are antidotes for those who participate in the "anachronistic" culture of logos, there are also many similarities between the two, influencing the emergence of a synthetic and fluid e-logos culture.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 2-
dc.subjectnowe mediapl
dc.subjectkultura pismapl
dc.subjectlogospl
dc.subjectkod cyfrowypl
dc.subjectnew mediapl
dc.subjectliterary culturepl
dc.subjectlogospl
dc.subjectdigital codepl
dc.titleNa początku była kość, a kość chipem się stała. Język nowych mediów jako nowy logospl
dc.title.alternativeFirst there was a bone, and the bone became a chip. The language of new media as a new logospl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteKarol Więch – magister, asystent w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami na Wydziale Filologicznym UwB. Prowadzi badania nad mediami niezależnymi i komunikacją zapośredniczoną przez media cyfrowe.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBolter D. J., Człowiek Turinga: kultura Zachodu w wieku komputera, przeł. T. Goban-Klas, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesBurszta W. J., Logos i mythos w antropologii kultury, w: Logos i mythos w kulturze XX wieku, red. S. Wysłouch, B. Kaniewska i M. Brzóstkowicz-Klajn, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesDebray R., Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesDijk J. van, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. J. Konieczny, 2010.pl
dc.description.referencesFranek K., Intermedium, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesFridberg A., Wirtualne okno: od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak-Majewska i M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesGadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesGiddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesno-ści, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesGleick J., Szybciej: przyspieszenie niemal wszystkiego, przeł. J. Bieroń, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesHavelock E. A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, przeł. P. Majewski, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesHopfinger M., Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, War-szawa 2003.pl
dc.description.referencesJakubowicz K., Nowa ekologia mediów: konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesJenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Berna-towicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesKerckhove D. de, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, przeł. A. Hildebrandt, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesKingsley-Hughes A., Kingsley-Hughes K., Programowanie od podstaw, przeł. R. Meryk, Gliwice 2005.pl
dc.description.referencesKuźma E., Logos i Mythos we współczesnych doktrynach. Czy zmiana paradygmatu?, w: Logos i mythos w kulturze XX wieku, red. S. Wysłouch, B. Kaniewska i M. Brzóstkowicz-Klajn, Poznań 2003, s. 33‒41.pl
dc.description.referencesLister M. i in., Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesLyotard J.-F., Postmodernizm dla dzieci, przeł. J. Migasiński, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesManovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesMcLuhan M., Wybór tekstów, red. E. McLuhan i F. Zingrone, przeł. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań 2001.pl
dc.description.referencesMilewski T., Językoznawstwo, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesOng W. J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesO’Sullivan T. i in., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu i badaniach kulturowych, przeł. A. Gierczak-Bujak, Wrocław 2005.pl
dc.description.referencesPopper K. R., Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, przeł. S. Amsterdamski, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesStawicka A., Wykluczenie cyfrowe w Polsce, w: Wykluczenie cyfrowe w Polsce. Opracowania tematyczne OT-637, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesSzpunar M., Czym są nowe media - próba konceptualizacji, „Studia Medioznawcze” 2008, nr 4 (35), s. 31‒40.pl
dc.description.referencesŚwieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.pl
dc.description.referencesHemmendinger D., hasło: Computer programming language, w: Encyclopaedia Britannica, online: https://www.britannica.com/technology/computer-programming-language, dostęp: 22. 05.2016.pl
dc.description.firstpage221pl
dc.description.lastpage240pl
dc.identifier.citation2Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literaturypl
dc.conferenceII Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015pl
Występuje w kolekcji(ach):II Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015
Materiały dydaktyczne (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wiech_Na_poczatku_byla_kosc_a_kosc_chipem_sie_stala.pdf1,73 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)