REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8101
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMałek, Angelika-
dc.date.accessioned2019-07-18T10:09:23Z-
dc.date.available2019-07-18T10:09:23Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationLogos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury, pod redakcją naukową Krzysztofa Andruczyka, Ewy Gorlewskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 193-205pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-46-5-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8101-
dc.description.abstractLogos i Sofia to tytuły Chrystusa mające określone miejsce w tradycji teologicznej. W pracach części autorek z nurtu teologii feministycznej następuje pewna ich reinterpretacja. Tytułowi Logos, na przestrzeni wieków bardziej uprzywilejowa-nemu zostaje przeciwstawiony tytuł Sofii, wprawdzie zawsze obecny i na poziomie lingwistycznym względem Logosu bliskoznaczny, ale jako taki dotychczas, zwłaszcza w teologii zachodniej, niedowartościowany. Logos jako rzeczownik rodzaju męskiego niesie za sobą sposób myślenia ukierunkowany maskulinistycznie, zaś Sofia – w Księdze Przysłów współtworząca świat – odsyła do symboliki kobiecej. Przedmiotem rozważań jest tu nie tylko kwestia zasadności używania obu tytułów, ale także szukanie przyczyn dotychczasowego niedowartościowania jednego kosztem drugiego, konsekwencje teologiczne takiego stanu, a także skutki przełożenia na antropologię teologii osnutej wokół każdego z nich.pl
dc.description.abstractLogos and Sophia are the titles of Christ that have a specific place in the theological tradition. A kind of reinterpretation of these titles occurs in the works of some of the feminist theology authors. The title Logos, as more privileged over the ages, is being opposed to the title of Sophia, that has always existed, and has always been synonymous to Logos on the linguistic level, but has also been substantially indervalued, especially in western theology. Logos as a masculine noun causes masculine way of thinking. Sofia – which in Book of Proverbs co-creates the world – refers to feminine symbolism characterizing a feminist discourse in theology. The question of legitimacy of using both titles is not the sole issue the issue here; the paper focuses at on the possible causes of undervaluation of one of the titles at the expense of the other, theological consequences of this state, and their implications for anthropology.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 2-
dc.subjectLogos, Sofiapl
dc.subjectChrystuspl
dc.subjectteologia feministycznapl
dc.subjectSophiapl
dc.subjectChristpl
dc.subjectfeminist theologypl
dc.titleLogos i Sofia jako tytuły Chrystusa w świetle teologii feministycznejpl
dc.title.alternativeLogos and Sophia as Christ’s titles in the view of feminist theologypl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteAngelika Małek ‒ magister, doktorantka w Instytucie Teologii Fundamentalnej, Ekumenii i Dialogu Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.referencesBiblia Tysiąclecia, wyd. V, Poznań 2008.pl
dc.description.referencesBolewski J., Misterium Mądrości. Traktat sofio-mariologiczny, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesBrock R. N., Journeys by Heart: A Christology of Erotic Power, New York 1988.pl
dc.description.referencesCrouzel H., Orygenes, Bydgoszcz 1996.pl
dc.description.referencesDaly M., Beyond God the Father: Towards a Philosophy of Women’s Liberation, London 1986.pl
dc.description.referencesHopkins J. M., Towards a Feminist Christology: Jesus of Nazareth, European Woman, and the Christological Crisis, Grand Rapids 1995.pl
dc.description.referencesJohnson E. A., She Who Is. The Mystery of God in Feminist Theological Discourse, New York 2007.pl
dc.description.referencesJohnson E. A., Wisdom Was Made Flesh and Pitched Her Tent Among Us, w: Reconstructing the Christ Symbol, red. M. Stevens, New York 1993.pl
dc.description.referencesJohnson E. A., Redeeming the Name of Christ, w: Freeing Theology, re. C. Mowry LaCugna, San Fransisco 1993.pl
dc.description.referencesJustyn Męczennik, I i II Apologia, Dialog z Żydem Tryfonem, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesKlemens Aleksandryjski, Kobierce, przeł. J. Niemierska-Pliszczyńska, t. 1‒2, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesLeszczyński R. M., Starożytna koncepcja Logosu i jej wpływ na myśl wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesMulder A.-C., Vrouw, Lichaam, Subjectiviteit en het „Imago Dei”, „Mara” 1993, nr 1, s. 3‒13.pl
dc.description.referencesO’Collins G., Christology: A Biblical, Historical, and Systematic Study of Jesus, Oxford 2009.pl
dc.description.referencesRadford Ruether R., The Liberation of Christology from Patriarchy, w: Feminist Theology. A Reader, red. A. Loades, London-Louisville 1990.pl
dc.description.referencesRadford Ruether. R., Sexism and God-Talk: Toward a Feminist Theology, Boston 1983.pl
dc.description.referencesRuether R. R., Women-Church: Theology and Practice of Feminist Liturgical Communities, San Francisco 1985.pl
dc.description.referencesSchroer S., Jesus Sophia, w: Vom Verlangen nach Heilwerden: Christologie in feministisch-theologischer Sicht, red. D. Strahm, R. Strobel, Germany 1991.pl
dc.description.referencesSchüssler Fiorenza E., In Memory of Her: A Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins, New York 1983.pl
dc.description.referencesSchüssler Fiorenza E., Jesus: Miriam’s Child, Sophia’s Prophet. Critical Issues in Feminist Theology, London 1994.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesPopowski R., Słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 2007.pl
dc.description.firstpage193pl
dc.description.lastpage205pl
dc.identifier.citation2Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literaturypl
dc.conferenceII Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015pl
Występuje w kolekcji(ach):II Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Malek_Logos_i_Sophia_jako_tytuly_Chrystusa.pdf466,28 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)