REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8096
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKazimierczak-Kucharska, Anna-
dc.date.accessioned2019-07-18T07:49:28Z-
dc.date.available2019-07-18T07:49:28Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationLogos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury, pod redakcją naukową Krzysztofa Andruczyka, Ewy Gorlewskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 129-139pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-46-5-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8096-
dc.description.abstractDialog Sokratesa jest bardzo ważnym elementem jego filozofii. Wydaje się, że składa się on z kilku etapów, które są bardzo ważne dla jego skuteczności. Metody dialogu, jakie stosował Sokrates, były ważne dla kreowania jego poglądów, jednak najważniejszą rolę odegrała ironia. Ów sposób nauczania Sokratesa ma znaczenie epistemologiczne, ponieważ tylko dzięki metodzie dialogu można osiągnąć pełnię wiedzy, nawet jeśli nie jest możliwe, aby ją w pełni wyrazić. Dlatego też logos jest pośrednikiem w drodze po wiedzę, jednak ma on też braki, ponieważ nie da się przy pomocy słowa zbudować doskonałej definicji. Można jedynie dotrzeć do wiedzy, która pozwala na dobre postępowanie w życiu, a przecież to jest głównym celem filozofów.pl
dc.description.abstractSocratic dialogue is a very important part of his philosophy. The dialogue seems to have developed in a few phases that shaped the way it works. The methods of dialogue employed by Socrates were an important factor in the development of his views, yet the key role was played by irony. The specificity of the Socratic approach to teaching has epistemological importance as dialogue seems to be the only method by which complete knowledge can be attained, even though such knowledge may not be possible to express. That is why logos is the mediator in the quest for knowledge. However, logos is not free from shortcomings: it is impossible to build an absolute and perfect definition using words. The only thing we can do is the attainment of knowledge that shows what it is to live a good life – which question is the main objective of philosophical pursuits.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 2-
dc.subjectSokratespl
dc.subjectdialogpl
dc.subjectlogospl
dc.subjectpośrednikpl
dc.subjectSocratespl
dc.subjectdialoguepl
dc.subjectlogospl
dc.subjectmediatorpl
dc.titleSłowo mówione jako logos-pośrednik. Uwagi na temat sokratejskiej pasji dialogupl
dc.title.alternativeSpoken word as logos-mediator: some notes on Socratic dialoguepl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Kazimierczak-Kucharska – doktor, współpracownik Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka licznych publikacji z zakresu starożytnej filozofii pogańskiej i chrześcijańskiej. Jej badania naukowe wiążą się głównie z wpływami starożytnej filozofii klasycznej na chrześcijaństwo pierwszych wieków, a także z filozofią nurtu realistycznego, gdzie zajmuje się metafizyką, antropologią filozoficzną oraz historią filozofii. Redaktor językowy „Rocznika Tomistycznego”.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesCyceron, Rozmowy tuskulańskie, przeł. J. Śmigaj, w: tegoż, Pisma filozoficzne, t. III, Warszawa 1961.pl
dc.description.referencesFemiak T., O sztuce uświadomionego mówienia ‒ czyli jakiej filozofii uczniowie potrzebują (rzecz o wychowawczych i rozwojowych aspektach filozofii w praktyce), „Edukacja Filozoficzna” 2001, nr 32 s. 148‒160.pl
dc.description.referencesGajda-Krynicka J., Filozofia przedplatońska, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesJaeger W., Paideia, t. 2, przeł. M. Plezia, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesKierkegaard S., O pojęciu ironii: z nieustającym odniesieniem do Sokratesa, przeł. A. Djakowska, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesKrokiewicz A., Sokrates, w: tegoż, Sokrates. Etyka Demokryta i hedonizm Arystypa, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesKrońska I., Sokrates, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesKsenofont, Wspomnienia o Sokratesie, w: tegoż, Pisma sokratyczne, przeł. L. Joachimowicz, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesLegutko R., Sokrates. Filozofia męża sprawiedliwego, Poznań 2013.pl
dc.description.referencesPalacz R., Sokrates, Zielona Góra 1994.pl
dc.description.referencesPlaton, Fedon, w: tegoż, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Krition, Fedon, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesPlaton, Fajdros, przeł. W. Witwicki, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesPlaton, Obrona Sokratesa, przeł. R. Legutko, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesReale G., Historia filozofii starożytnej, , t. 1, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 1999.pl
dc.description.referencesJurewicz O., Słownik grecko-polski, Warszawa 2015.pl
dc.description.firstpage129pl
dc.description.lastpage139pl
dc.identifier.citation2Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literaturypl
dc.conferenceII Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015pl
Występuje w kolekcji(ach):II Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Kazimierczak-Kucharska_Slowo_mowione_jako_logos-posrednik.pdf461,64 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)