REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8093
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDanowska, Zuzanna Maria-
dc.date.accessioned2019-07-17T10:38:15Z-
dc.date.available2019-07-17T10:38:15Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationLogos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury, pod redakcją naukową Krzysztofa Andruczyka, Ewy Gorlewskiej, Krzysztofa Korotkicha, s. 63-80pl
dc.identifier.isbn978-83-86064-46-5-
dc.identifier.issn2450-1913-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8093-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy pewnych aspektów słownictwa stosowanego w kontekście relacji rodzinnych. Przedmiotem badań były antroponimy uzyskane w badaniach ankietowych, przeprowadzonych w trzech klasach licealnych o zróżnicowanych profilach. Zadaniem respondentów było odpowiedzenie na dwa pytania: jak zwracają się do najbliższych członków rodziny (matek, ojców, babć, dziadków i rodzeństwa) i jak oni zwracają się do uczniów w sytuacjach pozytywnych lub neutralnych i negatywnych. Głównym celem badania było odkrycie zależności między wykształceniem rodziców, miejscem zamieszkania (wieś lub miasto) i płcią uczestników ankiety. Uzyskane dane zostały podzielone na grupy słowne na podstawie zachodzących w nich procesów słowotwórczych.pl
dc.description.abstractThis article deals with some aspects on the role of vocabulary connected with family relations. The survey research was conducted in three classes of the local comprehensive school. The respondent’s task was to answer how they call their family members (mothers, fathers, grandmothers, grandfathers, and siblings), and how family members reference them (in positive or neutral, and negative situa-tions). The main goal of this work was to find out how vocabulary depends upon the parents’ educational background, place of living (city or a village), or re-spondent’s gender. Having achieved feedback, vocabulary was classified into different groups (based on the word-formation processes).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherInstytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesBiałostocka Kolekcja Filologiczna. Studia;nr 2-
dc.subjectbadania ankietowepl
dc.subjectrelacje rodzinnepl
dc.subjectjęzykowy obraz światapl
dc.subjectrodzinapl
dc.subjectonomastykapl
dc.subjectsurvey researchpl
dc.subjectfamily relationspl
dc.subjectlinguistic picture of the worldpl
dc.subjectfamilypl
dc.subjectonomasticspl
dc.titleJęzykowy obraz relacji w rodziniepl
dc.title.alternativeLinguistic picture of family relationspl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteZuzanna Maria Danowska ‒ studentka filologii angielskiej UwB, absolwentka VI Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku, uczennica ostatniej klasy PSM II st. w klasie wiolonczeli. Interesuje się socjolingwistyką i prowadzeniem badań statystycznych.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAbramowicz Z., Kulturowy aspekt onimizacji, w: Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesBiolik M., Przezwiska utworzone od nazwisk a potoczne ekspresywizmy leksykalne, w: Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesCieślikowa A., Onimizacja, apelatywizacja a derywacja, w: Onimizacja i apelatywizacja, red: Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok 2006.pl
dc.description.referencesGliwa R., Antroponomastyka – zarys subdyscypliny onomastycznej, online: http://onomastyka.uni.lodz.pl/subdyscypliny/antroponomastyka, dostęp 28.11.2015 r.pl
dc.description.referencesGrzegorczykowa R., Pojęcie językowego obrazu świata, w: Językowy obraz świata, red. B. Bartmiński, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesIdzikowska M., Językowy obraz rodziny w prasie dla rodziców, w: Wartości kulturowe w rodzinie: założenia, realia i egzemplifikacje, red. D. i W. Masłowscy, Przysłowia polskie i obce, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesKarwatowska M., Prawda i kłamstwo w języku młodzieży licealnej lat dziewięćdziesiątych, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesPrzybylska R., Co to jest socjolingwistyka, „Język Polski w Szkole Średniej” 1993/94, z. 4.pl
dc.description.referencesTokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red: J. Bartmiński, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesChaciński B., Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesChaciński B., Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesCzeszewski M., Słownik polszczyzny potocznej, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesGrochowski M., Słownik polskich przekleństw i wulgaryzmów, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesSłownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. I‒III, Warszawa 1978‒1981.pl
dc.description.firstpage63pl
dc.description.lastpage80pl
dc.identifier.citation2Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literaturypl
dc.conferenceII Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015pl
Występuje w kolekcji(ach):II Konferencja Naukowa "Słowozofia", 27 maja 2015
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
ZM_Danowska_Jezykowy_obraz_relacji_w_rodzinie.pdf610,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)