REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/8083
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowakowska-Sito, Katarzyna-
dc.date.accessioned2019-07-17T07:23:56Z-
dc.date.available2019-07-17T07:23:56Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationIdea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, vol. 30/1, 2018, s. 185-198pl
dc.identifier.issn0860-4487-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/8083-
dc.description.abstractAfter reappearance of Poland on the map of Europe in 1918, the first major manifestation of the new country’s creative potential was at the 1925 International Exhibition of Applied Arts and Modern Industry in Paris. The Polish Pavilion, which had divided the opinion of critics at home, won the Grand Prix. The award of over 170 prizes to the Polish section in different areas and categories – from posters to art schools – gave ample reason to consider the exhibition an unquestionable success. The forms used in the architecture and interior design of the Polish Pavilion inspired various solutions applied in Polish public architecture of the 1920s. On the wave of the “Paris success” designers tried to translate the Polish variety of art deco into a type of national style which some scholars even came to refer to as the “style of regained independence” which manifested itself in architecture, particularly in interior design, bas reliefs, painted decorations textiles and furniture. Its emergence coincided with the introduction of new education methods in art and craft schools. The text discuss the Polish art deco style in context of two basic currents of interwar years: modernity and tradition. The problem of “Polishness” in art relates also to the concepts of interwar culture and visons of its progress or decadence.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectart decopl
dc.subjectParis exhibition 1925pl
dc.subjectnational stylepl
dc.subjectart of interwar periodpl
dc.subjectPolish pavilion 1925pl
dc.subjectworld exhibitionspl
dc.subjectdecorative artpl
dc.subjectwystawa paryska 1925pl
dc.subjectstyl narodowypl
dc.subjectsztuka dwudziestoleciapl
dc.subjectpawilon polski 1925pl
dc.subjectwystawy światowepl
dc.subjectsztuka dekoracyjnapl
dc.titleW poszukiwaniu niepodległości w sztuce: Pawilon polski na wystawie paryskiej 1925pl
dc.title.alternativeIn search of independence in art: the Polish Pavilion at the 1925 art deco exhibition in Parispl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/idea.2018.30.1.14-
dc.description.BiographicalnoteHistoryk sztuki, kustosz dyplomowanypl
dc.description.AffiliationMuzeum Historii Polski, Dział Programowy Wystawy Stałejpl
dc.description.referencesD. Crowley, National style and nation-state: design in Poland from the vernacular revival to the international style, Manchester – New York 1992.pl
dc.description.referencesA.M. Drexlerowa, A.K. Olszewski, Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesI. Huml, Warsztaty Krakowskie, Wrocław 1973.pl
dc.description.referencesA.Sieradzka, Art Déco w Europie w Polsce, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesJ. Warchałowski, Polska sztuka dekoracyjna, Warszawa 1928/ L’art décoratif moderne en Pologne, Varsovie 1928.pl
dc.description.referencesWarsztaty Krakowskie, pod red. M. Dziedzic, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesWystawa paryska 1925, materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, red. nauk. J.M. Sosnowska, Warszawa 2007.pl
dc.description.volume30/1-
dc.description.firstpage185pl
dc.description.lastpage198pl
dc.identifier.citation2Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznychpl
Występuje w kolekcji(ach):Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, 2018, XXX/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Idea_30_1_2018_K_Nowakowska-Sito_W_poszukiwaniu_niepodleglosci_w_sztuce.pdf3,78 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)