REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7974
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNowakowska-Kutra, Aleksandra-
dc.date.accessioned2019-06-12T11:22:34Z-
dc.date.available2019-06-12T11:22:34Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 34, 2018, s. 201-222pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7974-
dc.description.abstractThe article is devoted to the presentation of the results of a research on the social functions and importance of participation in classical music concerts for pregnant women, infants, and young children, organized by the Pomeranian Philharmonic in Bydgoszcz. The research project was devoted to exploring such functions of music, as education and entertainment, as well as the functions of family in reference to stratification, socialization, identification, and emotions, as it is the family that, through participation in the high-brow culture from the prenatal period, for one thing, determines a child’s place in the social structure, and permanently imprints participation in this king of culture as a lifestyle. In Sociology of Music, Barbara Jabłońska writes that music also fulfils a distinctive and segregational function, that is, promotes class divisions in a society, as it diversifies social positions by means of consumption of certain musical genres. It seems that the concerts discussed in the article may have such a function in relation to the ways of spending free time by families. Participation in concerts for pregnant women, infants, and young children is a means of reproduction of social position by families who are aware of the scientifically proven positive impact of participation in high-brow culture on the child’s cognitive and emotional development. Conscious parenting, including participation in this type of concerts, can support the educational life chances of children. The article is based on a participant observation and interviews with the promoters of the concerts, as well as an analysis of the literature on the subject.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectclass distinctionpl
dc.subjectclassical music concerts for pregnant women and small childrenpl
dc.subjectcultural capitalpl
dc.subjecteducational life chancespl
dc.subjectmusic educationpl
dc.subjectsocial inequalitypl
dc.titleSpołeczne funkcje i edukacyjne znaczenie uczestnictwa kobiet w ciąży oraz małych dzieci w koncertach muzyki klasycznejpl
dc.title.alternativeSocial Functions and Educational Significance of the Participation of Pregnant Women and Small Children in Classical Music Concertspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2018.34.11-
dc.description.AffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczypl
dc.description.referencesAdachi M., Trehub S. (2012), Musical Lives of Infants, [w:] G. McPherson, G. Welch, The Oxford Handbook of Music Education, t. 1, Oxford.pl
dc.description.referencesAdorno T. W. (1990), Sztuka i sztuki. Wybór esejów, Warszawa.pl
dc.description.referencesAngrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa.pl
dc.description.referencesBabbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.pl
dc.description.referencesBiałkowski A. (2006), Edukacja muzyczna jako dyskurs, [w:] W. A. Sacher, Sacrum – sztuka – wychowanie, Kraków.pl
dc.description.referencesBieleninik Ł. (2015), Muzykoterapia a więź emocjonalna, [w:] J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lewandowski (red.), Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, Gdańsk.pl
dc.description.referencesBlumer H. (2007), Interakcjonizm symboliczny, Kraków.pl
dc.description.referencesBonna B. (2012), Muzyka w okresie prenatalnym. Zaangażowanie kobiet w ciąży we wspieranie rozwoju muzycznego dziecka, [w:] eadem, Historyczne i współczesne aspekty badań nad kulturą muzyczną i poezją, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesBorowicz R. (2000), Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny, Olecko.pl
dc.description.referencesBourdieu P. (1990), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa.pl
dc.description.referencesBourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa.pl
dc.description.referencesBourdieu P. (2006), Struktury, habitus, praktyki, [w:] P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Kraków.pl
dc.description.referencesBudd M. (2014), Muzyka i emocje, Gdańsk.pl
dc.description.referencesCollins R. (2011), Łańcuchy rytuałów interakcyjnych, Kraków.pl
dc.description.referencesCzarniawska E. (2012), Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka, Warszawa.pl
dc.description.referencesDahrendorf R. (2006), O pojęciu szans życiowych, [w:] P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Kraków.pl
dc.description.referencesDomański H. (2004), Struktura społeczna, Warszawa.pl
dc.description.referencesDrozdowski R. i in. (2014), Praktyki kulturalne Polaków, Toruń.pl
dc.description.referencesElliott A. (2011), Współczesna teoria społeczna, Warszawa.pl
dc.description.referencesFatyga B. (2014), Wartości jako generatory żywej kultury, [w:] R. Drozdowski i in., Praktyki kulturalne Polaków, Toruń.pl
dc.description.referencesFilipiak M. (2003), Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Lublin.pl
dc.description.referencesFrołowicz E. (2015), Jestem Inny!: Muzyczna edukacja wczesnoszkolna a problematyka wielokulturowości, „Aspekty Muzyki”, nr 5, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Aspekty_Muzyki/Aspekty_Muzyki-r2015-t5/Aspekty_Muzyki-r2015-t5-s79-93/Aspekty_Muzyki-r2015-t5-s79-93.pdf, [01.03.2018].pl
dc.description.referencesFrołowicz E. (2015), Rozwój ogólny a rozwój muzyczny dziecka. O pożytkach z kształcenia muzycznego płynących, [w:] A. Delecka-Bury, Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego, Toruń.pl
dc.description.referencesGluska A. (2012), Rozwój zmysłu słuchu i muzycznej wrażliwości od okresu prenatalnego do wieku przedszkolnego, [w:] E. Czarniawska, Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka, Warszawa.pl
dc.description.referencesGoffman E. (2006), Rytuał interakcyjny, Warszawa.pl
dc.description.referencesGoffman E. (2008), Zachowanie w miejscach publicznych, Warszawa.pl
dc.description.referencesGoffman E. (2010), Analiza ramowa, Kraków.pl
dc.description.referencesGolka M. (2007), Socjologia kultury, Warszawa.pl
dc.description.referencesGórniok-Naglik A. (2000), Muzyka a rozwój małego dziecka, [w:] B. Dymara, Dziecko w świecie muzyki, Kraków.pl
dc.description.referencesGromkowska-Melosik A., Gmerek T. (2008), Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków.pl
dc.description.referencesGUS (2016), Uczestnictwo ludności w kulturze w 2014 roku, Warszawa.pl
dc.description.referencesHałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny, Warszawa.pl
dc.description.referencesKamińska B. i in. (2010), Płyta wraz z opisem założeń programowych koncertów „Od brzuszka do uszka maluszka”, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesJabłońska B. (2014), Socjologia muzyki, Warszawa.pl
dc.description.referencesJankowska K. (2004), Muzyka jako forma wspierania socjalizacji u dzieci w wieku szkolnym, [w:] M. Knapik, W.A. Sacher, Sztuka w edukacji i terapii, Kraków.pl
dc.description.referencesKaleńska-Rodzaj J., Lewandowski R. (2015), Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKisiel M. (2007), Pedagogiczne-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza.pl
dc.description.referencesKolankiewicz L. (2010), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa.pl
dc.description.referencesKrzemińska E. (2012), Edukacja muzyczna nie tylko w szkole, [w:] A. Białkowski, Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, Warszawa.pl
dc.description.referencesLewandowska K. (2007), Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk.pl
dc.description.referencesLinton R. (1975), Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa.pl
dc.description.referencesMaślanka T., Strzyczkowski K. (2012), Między rutyną a refleksyjnością. Praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Warszawa.pl
dc.description.referencesMatuchniak-Krasuska (2010), Zarys socjologii sztuki Pierre`a Bourdieu, Warszawa.pl
dc.description.referencesMayntz R., Holm K., Hübner P. (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesMeighan R. (1993), Socjologia edukacji, Toruń.pl
dc.description.referencesMencwel A. (2005), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa.pl
dc.description.referencesMikiewicz P. (2014), Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa.pl
dc.description.referencesMikiewicz P. (2016), Socjologia edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesMrozowicz-Wrońska M., Cipora K., Czernecka K. (2015), Psychologiczne determinanty afektywnego aspektu przekazu muzycznego, [w:] J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lewandowski, Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, Gdańsk.pl
dc.description.referencesPawliszak P. (2007), Symboliczne i rytualne aspekty czasu wolnego, [w:] K. Ciżkowicz, M. Sobczak, Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesPikała A. (2002), Dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli muzyki i plastyki w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturalnych, [w:] V. Przeremska, Problemy współczesnej edukacji muzycznej, Łódź.pl
dc.description.referencesPikała A. (2015), Rola kreatywnych cech i kompetencji nauczycieli szkół muzycznych I stopnia w rozwijaniu postaw twórczych uczniów, [w:] A. Delecka-Bury, Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego, Toruń.pl
dc.description.referencesSacher W. A. (2004), Słuchanie muzyki klasycznej a kształtowanie emocjonalności dzieci, [w:] M. Knapik, W. A. Sacher, Sztuka w edukacji i terapii, Kraków.pl
dc.description.referencesSacher W. A. (2006), Rozumienie pojęć aksjologicznych przez dzieci w sytuacji koncertowej edukacji muzycznej, [w:] idem Sacrum – sztuka – wychowanie, Kraków.pl
dc.description.referencesSacher W. A. (2015), Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego, Kraków.pl
dc.description.referencesSchutz A. (2008), Wspólne tworzenie muzyki. Studium relacji społecznych, [w:] idem, O wielości światów, Kraków.pl
dc.description.referencesSears W., Sears M. (2013), Księga Rodzicielstwa Bliskości, Warszawa.pl
dc.description.referencesSuświłło M. (2006), Psychospołeczny wymiar edukacji muzycznej – między transmisją kulturową a modelem interakcyjnym, [w:] Sacher W. A., Sacrum – sztuka – wychowanie, Kraków.pl
dc.description.referencesSzacki J. (2002), Historia myśli socjologicznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzlendak T. (2010), Socjologia rodziny, Warszawa.pl
dc.description.referencesSzlendak T. (2014), Formy aktywności kulturalnej, [w:] R. Drozdowski i in., Praktyki kulturalne Polaków, Toruń.pl
dc.description.referencesSztompka P. (2004), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków.pl
dc.description.referencesTurner J. H., Stets J. E. (2009), Socjologia emocji, Warszawa.pl
dc.description.referencesTurner J.H. (2012), Struktura teorii socjologicznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesZalewska-Pawlak M. (2001), Rola sztuki w wychowaniu. Polska tradycja pedagogiczna, Łódź.pl
dc.description.referencesZwolińska E. (2016), Sens umuzykalniania. O celowości edukacji muzycznej, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesZwolińska E. (2015), Społeczne znaczenie muzyki, Bydgoszcz.pl
dc.description.volume34-
dc.description.firstpage201pl
dc.description.lastpage222pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2018, tom XXXIV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_34_2018_A_Nowakowska-Kutra_Spoleczne_funkcje.pdf133,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)