REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7973
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKurcwald, Michał-
dc.date.accessioned2019-06-12T10:44:44Z-
dc.date.available2019-06-12T10:44:44Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 34, 2018, s. 171-200pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7973-
dc.description.abstractBlurring of the distinction between performers and audience is one of the characteristics of musical worlds dominated by “folk” music discourse. The rave movement originated in the United Kingdom in the late 1980s and early 1990s, and was described as “new folk music” due to the practice of collective dance, and the ideology of equality. Tomasz Szlendak’s research on the phenomenon of “technomania”, which was conducted in the 1990s, shows that these ideological postulates were not always implemented. The form and the course of a “technoparty” were often influenced by the music club’s rules and regulations. The so-called “free tekno” is a contemporary music scene that operates outside the club context and originates in the early rave. A quantitative analysis of one hundred videos on the youtube.com website, and a participant observation carried out between 2013 and 2017 at 13 “free tekno” events in Poland suggests that outside the clubs, the ideological postulates of the “folk” musical discourse are realised to a greater extent than at “technoparites” described by Szlendak.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectanthropology of musicpl
dc.subjectfree teknopl
dc.subjectparticipant observationpl
dc.subjectsociology of musicpl
dc.subjectvisual sociologypl
dc.titleW cieniu czy na piedestale? DJ w kulturze „free tekno” a dyskurs muzyki „ludowej”pl
dc.title.alternativeIn the Shadow, or on the Pedestal? DJ in the “Free Tekno” Culture, and the Discourse of “Folk” Musicpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2018.34.10-
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesBanks M. (2009), Badania wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa.pl
dc.description.referencesBourdieu P. (2007), Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Kraków.pl
dc.description.referencesBourdieu P., Wacqant L.J.D. (1992), An Invitation to Reflexive Sociology, Cambridge.pl
dc.description.referencesCollin M. (2006), Odmienny stan świadomości. Historia kultury ecstasy i acid house, Warszawa.pl
dc.description.referencesCybulski M. (2011), Europejska tradycja soundsystemowa, http://sic.szczecin.pl/?s=artykuly&id=370, [01.08.2017].pl
dc.description.referencesFatyga B. (2005), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa.pl
dc.description.referencesFirth S. (2011), Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Kraków.pl
dc.description.referencesFrith R. (2003), Czy antropologia społeczna ma przyszłość?, [w:] M. Kępny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesFukuyama F. (2009), Koniec historii i ostatni człowiek, Kraków.pl
dc.description.referencesGoffman E. (2009), Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa.pl
dc.description.referencesHebdige D. (1979), Subculture: The meaning of style, Londyn.pl
dc.description.referencesImbierowicz S. (1996), Sampling, „Machina”, nr 7.pl
dc.description.referencesJabłońska B. (2014), Socjologia muzyki, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa.pl
dc.description.referencesLeszczyński R. (1996), Coraz więcej rytmu, „Gazeta Wyborcza. Magazyn”, nr 10.pl
dc.description.referencesMarshall J. (1996), Zippisi, „Playboy”, nr 2.pl
dc.description.referencesMuggleton D. (2004), Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków.pl
dc.description.referencesNieżytboy (2013), Punk zapisany w kodzie binarnym, „Chaos w Mojej Głowie”, nr 9.pl
dc.description.referencesNowak J. (2010), Metodologiczne rozterki współczesnych antropologów: obserwacja uczestnicząca w praktyce, „Studia Socjologiczne”, nr 4.pl
dc.description.referencesPartridge C. (2010), Dub in Babylon. Understanding the Evolution and Significance of Dub Reggae in Jamaica and Britain from King Tubby to Post-punk, Londyn.pl
dc.description.referencesPeach M. (1997), Emancypacja szumów. Czym jest muzyka techno? „Tygodnik Powszechny”, nr 3.pl
dc.description.referencesPodgórska J. (1997), Techno obrzęd, „Polityka”, nr 1.pl
dc.description.referencesPopper K. (1977), Logika odkrycia naukowego, Warszawa.pl
dc.description.referencesSarnowicz E. (1996), Piękno instalacji elektrycznych, „Gazeta Wyborcza. Magazyn”, nr 10.pl
dc.description.referencesSmuga J. (1996), Kultura techno, „Machina”, nr 4-5.pl
dc.description.referencesSocha Z. (2011), Między bytem a niebytem. Socjologia muzyki w Polsce, „Muzyka”, nr 4.pl
dc.description.referencesSokalla K. (2016), Polskie rave’y w rytmie tekno, „Gazeta Magnetofonowa”, nr 2.pl
dc.description.referencesStockfelt O. (2010), Odpowiednie sposoby słuchania, (w:) Ch. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Gdańsk.pl
dc.description.referencesStrauss A. (1978), A Social World Perspective, [w:] N.K. Denzin (red.), Studies in Symbolic Interaction, t. 1, Greenwich.pl
dc.description.referencesStrauss A. (1982), Social Worlds and They Segmentation Processes, [w:] N.K. Denzin (red.), Studies in Symbolic Interaction, t. 5, Greenwich.pl
dc.description.referencesSzlendak T. (1997), Techno-dzieci ery industrialnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1.pl
dc.description.referencesSzlendak T. (1998), Technomania. Cyberplemię w zwierciadle socjologii, Toruń.pl
dc.description.referencesThornton S. (2013), Club Cultures. Music, Media and Subcultural Capital, Cambridge.pl
dc.description.referencesWojtowicz A. (1996), Moda techno, „Machina”, nr 4-5.pl
dc.description.referencesWróblewski M. (red.), (2012), Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, Poznań.pl
dc.description.references23 Minute Warning – Spiral Tribe – World Traveller Adventures (1994), Damien Raclot, Krystof Gillier.pl
dc.description.referencesBabylon (1980), Martin Stellmann, Franco Rosso.pl
dc.description.referencesDub Stories (2006), David Katz.pl
dc.description.referencesDub Echoes (2008), David Katz.pl
dc.description.referencesFreetekno (2011), Gunnar Hauth.pl
dc.description.referencesHeretic. We Had a Dream (2010), Damien Raclot-Dauliac.pl
dc.description.referencesIl respiro del mostro (2011), Andrea Zambelli.pl
dc.description.referencesNotes on Breakcore (2006), David Kleinl.pl
dc.description.referencesPsychedelic Zion (2000), Isri Halpern.pl
dc.description.referencesaudioriver.pl, [31.07.2017].pl
dc.description.referenceslegislation.gov.uk/ukpga/1994/33/contents, [30.07.2017].pl
dc.description.referencesslaskie.naszemiasto.pl/artykul/relacja-tak-bylo-na-mayday-2015-w-katowickim-spodkuzdjecia,3564602,artgal,t,id,tm.html, [31.07.2017].pl
dc.description.referencessunrisefestival.pl/info-o-festiwalu, [31.07.2017].pl
dc.description.referencestechno.org/electronic-music-guide, [30.07.2017].pl
dc.description.referencesyoutube.com/watch?v=_khPdMzjpAA, [01.08.2017].pl
dc.description.referencesyoutube.com/watch?v=hlupGH8aLXU, [28.07.2017].pl
dc.description.referencesyoutube.com/watch?v=x_t43XJC9Xs, [31.07.2017].pl
dc.description.volume34-
dc.description.firstpage171pl
dc.description.lastpage200pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2018, tom XXXIV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_34_2018_M_Kurcwald_W_cieniu_czy_na_piedestale.pdf320,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)