Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7912
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kuprianowicz, Adrian | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T11:31:06Z | - |
dc.date.available | 2019-06-05T11:31:06Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Białorutenistyka Białostocka, T. 10, 2018, s. 415-428 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-2515 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/7912 | - |
dc.description.abstract | The objective of this article is an attempt to describe the magical acts practised in the popular beliefs, superstitions and customs of selected villages in Hajnówka district. Magic played a tremendous role in the folk culture. It was present in almost all moments of life. Therefore, a number of prohibitions and precepts prevented its inappropriate use. Some people used magic as a “tool” to cause suffering, sorrow and even death. Consequently, it appeared in many rituals, in which it was important to use specific magical properties, especially at the turning points or in difficult situations of one’s life. Due to the rapid social and moral changes in the region of Bialystok, many secret magical acts and practises exercised by whisperers, healers and witches have been forgotten. They survived only in the memory of older generation. | pl |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest próba opisania zabiegów magicznych stosowanych w wierzeniach, przesądach i zwyczajach wybranych wsi powiatu hajnowskiego. Magia w kulturze ludowej opisywanych miejscowości odgrywała olbrzymią rolę. Obecna była niemalże we wszystkich momentach życia człowieka. Dlatego też obowiązywał szereg zakazów I nakazów mających uchronić przed jej niewłaściwym wykorzystaniem. Magia służyła niektórym ludziom także jako „narzędzie” mogące spowodować wiele cierpienia, przykrości a nawet doprowadzić do śmierci. W związku z tym występowała w wielu obrzędach, w których ważne było wykorzystanie jej szczególnych właściwości, zwłaszcza w przełomowych momentach życia lub w trudnych sytuacjach życiowych. W wyniku szybkich, zwłaszcza w ostatnich czasach, przemian społecznych i obyczajowych na Białostocczyźnie, wiele tajemnych zabiegów oraz praktyk magicznych stosowanych przez szeptunki, znachorki oraz wiedźmy uległo zapomnieniu. Niektóre z nich pozostają tylko i wyłącznie wspomnieniem przedstawicieli najstarszego pokolenia. | pl |
dc.language.iso | ru | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | folk magic | pl |
dc.subject | whisperers | pl |
dc.subject | healers | pl |
dc.subject | magical acts | pl |
dc.subject | witchcraft | pl |
dc.subject | charms | pl |
dc.subject | magia ludowa | pl |
dc.subject | szeptunka | pl |
dc.subject | znachorka | pl |
dc.subject | zabiegi magiczne | pl |
dc.subject | czary | pl |
dc.subject | uroki | pl |
dc.title | Народная магия в повседневности сельских жителей (на примере нескольких сел Гайновского повета на фоне восточного славянства) | pl |
dc.title.alternative | Folk magic in the daily life of the rural population: on the example of several villages in Hajnówka district in the east slavic context | pl |
dc.title.alternative | Ludowa magia w życiu codziennym na przykładzie kilku wsi powiatu hajnowskiego na tle wschodniosłowiańskim | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bb.2018.10.30 | - |
dc.description.Biographicalnote | Kuprianowicz Adrian (Куприянович Адриан) – magister filologii białoruskiej, badacz niezwiązany z uczelnią, absolwent UwB. | pl |
dc.description.references | Bystroń J. S., Tematy, które mi odradzano, Warszawa 1980. | pl |
dc.description.references | Czernik S., Trzy zorze dziewicze. Wśród zamawiań i zaklęć, Łódź 1968. | pl |
dc.description.references | Gaweł A., Zwyczaje, obrzędy i wierzenia agrarne na Białostocczyźnie od połowy XIX do początku XXI wieku, Kraków 2009. | pl |
dc.description.references | Kuprianowicz A., Obrzędy pogrzebowe w gwarach gminy Czyże, powiatu hajnowskiego na tle wschodniosłowiańskim, [w:] Polsko-białoruskie związki językowe, literackie, historyczne i kulturowe. Materiały XIX Międzynarodowej Konferencji Naukowej “Droga ku wzajemności”, Białystok 2014. | pl |
dc.description.references | Kuprianowicz A., Vietier i voda v povierjax, sujevierjax i obyčajax, kak eliemient siemiejnyx obrjadov na primierie nieskolkix sieł Hajnovskoho povieta, “Białorutenistyka Białostocka” 2017,№ 9 [Kuprianowicz A., Ветер и вода в повериях, суевериях и обычаях, как элемент семейных обрядов на примере нескольких сел Гайновского и Сокольского поветов, “Białorutenistyka Białostocka” 2017, № 9]. | pl |
dc.description.references | Kuznecov N. V.,Čerti v domie (opyt sravnitielnoho analiza personažej russkoj narodnoj diemonołohii, [v:] Tradicija v folklorie i litieraturie, Sankt-Pietierburg 2000 [Кузнецов Н. В., Черти в доме (опыт сравнительного анализа персонажей русской народной демонологии, [в:] Традиция в фольклоре и литературе, Санкт-Петербург 2000]. | pl |
dc.description.references | Levkijevskaja J. J., Słavjanskije drievnosti, [v:] Etnolinhvističieskij słovar, pod ried. N. I. Tołstoho; Institut słavjanoviedienija RAN, Moskva 1999, t. V [Левкиевская Е. Е., Славянские древности, [в:] Этнолингвистический словарь, под ред. Н. И. Толстого; Институт славяноведения РАН, Москва 1999, т. V]. | pl |
dc.description.references | Łukasiewicz D., Warkocz znad Wisły. Pruski stereotyp brudnej Polski czy prawda historyczna?, [w:] Medycyna Nowożytna. Studia nad Historią Medycyny, Warszawa 1996, t. 2. | pl |
dc.description.references | Markov G. J., Rieligioznyje vierovanija. Priedpołagajemyj gieniezis i istorija, [v:] Etno-Žurnał 2003 (Ježemesiačnyj eliektronnyj žurnał) [Марков Г. Е., Религиозные верования. Предполагаемый генезис и история, [в:] Этно-Журнал 2003 (Ежемесячный электронный журнал)]. | pl |
dc.description.references | Matieriały folklornych ekspiedicij 1953–1993 gg., pod ried. prof. V. P. Anikina, Moskva 1998 [Материалы фольклорных экспедиций 1953–1993 гг., под ред. проф. В. П. Аникина, Москва 1998]. | pl |
dc.description.references | Nikiforovskij N. J., Domovyje, [v:] Niečistki. Svod prostonarodnyx v Vitiebskoj Biełorussii skazanij o niečistoj sile, Vilna 1907 [Никифоровский Н. Я., Домовые, [в:] Нечистики. Свод простонародных в Витебской Белоруссии сказаний о нечистой силе, Вильна 1907]. | pl |
dc.description.references | Romanov J. R., Matieriały po etnografii Grodnienskoj gubierni, Vilna 1912, t. I [Романов Е. Р., Матерiалы по этнографiи Гродненской губернiи, Вильна 1912, т. I]. | pl |
dc.description.references | Rybarczyk-Dyjewska J., Język jako narzędzie magii na przykładzie zaklęć rosyjskich, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Rybarczyk-Dyjewska J., Magiczna moc słowa w rosyjskiej medycynie ludowej: leczenie chorób oczu, “Przegląd Wschodnioeuropejski” 2014, nr 5/2. | pl |
dc.description.references | Rybarczyk-Dyjewska J., Pragmatyka rosyjskich zaklęć leczniczych, Kraków 2015. | pl |
dc.description.references | Rybarczyk-Dyjewska J., Sekrety rosyjskiej magii ludowej – sposoby leczenia przestrachu dziecięcego, “Przegląd Wschodnioeuropejski” 2012, nr 3. | pl |
dc.description.references | Talko-Hryncewicz J., Zarysy lecznictwa ludowego na Rusi Południowej, Kraków 1893. | pl |
dc.description.references | Usačiova V. V., Kontakty čiełovieka s diemonami boliezniej. Sposaby zaŝčity i izbalienija ot nix, [v:] Mif v kulturie. Čiełoviek-nie-čiełoviek, pod ried. Ł. A. Sofronova, Moskva 2000 [Усачëва В. В., Контакты человека с демонами болезней. Способы защиты и избавления от них, [в:] Миф в культуре. Человек-не-человек, ред. Л. А. Софронова, Москва 2000]. | pl |
dc.description.references | Vietuxov A., Zagovory, zaklinanija, obieriegi i drugije vidy narodnoho vierovanija, osnovannyje na vierie v siłu słova (Iz istorii mysli), Varŝava 1907, vyp. I–II [Ветухов А., Заговоры, заклинания, обереги и другие виды народного верования, основанные на вере в силу слова (Из истории мысли), Варшава 1907, вып. I–II]. | pl |
dc.description.references | Vinogradova Ł. N., Poliesskaja narodnaja diemonołohija na fonie vostočnosłovianskix dannyx, [v:] Vostočno-słavjanskij etnolinhvističieskij sbornik. Issliedovanija i matieriały, otv. ried. A. A. Płotnikova; Institut słavjanoviedienija RAN, Moskva 2001 [Виноградова Л. Н., Полесская народная демонология на фоне восточнославянских данных, [в:] Восточнославянский этнолингвистический сборник. Исследования и материалы, отв. ред. А. А. Плотникова; Институт славяноведения РАН, Москва 2001]. | pl |
dc.description.references | Vłasova M. N., Novaja ABIEVIEGA russkix syjevierij, Sankt-Pietierburg 1995 [Власова М. Н., Новая АБЕВЕГА русских суеверий, Санкт-Петербург 1995]. | pl |
dc.description.volume | 10 | - |
dc.description.firstpage | 415 | pl |
dc.description.lastpage | 428 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białorutenistyka Białostocka | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-6530-8183 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białorutenistyka Białostocka, 2018, tom 10 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BB_10_2018_A_Kuprianowicz_Народная магия.pdf | 266,35 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)