Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7871
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Alaszkiewicz, Tacciana | - |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T11:08:52Z | - |
dc.date.available | 2019-05-28T11:08:52Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Białorutenistyka Białostocka, T. 10, 2018, s. 93-101 | pl |
dc.identifier.issn | 2081-2515 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/7871 | - |
dc.description.abstract | In this article, the author explores the question of the nature of the genre-poetic dialogue, in which N. Artymovich and A. Razanov take part. The author believes that Ales Razanov invents his own chronotopic picture of artistic consciousness: it seems that it is here and now the poet has a special vision of the inner subtext of Artymovich’s verses, which may be a logical response–continuation or auto-commentary to what has been read. Ales Razanov’s marginalia is an attempt to enter into N. Artymovich’s unread and misunderstood poems. The poet offers a reader a pattern, artistic paradigm of possible interpretation of his own literary texts. Such an understanding of poetic reality and an approach to the embodiment of close but strange words show the “marginal notes” of A. Razanov’s book “Дзверы”. | pl |
dc.description.abstract | W artykule autorka analizuje cechy gatunkowe i poetyckie dialogu między N. Artymowicz a A. Razanovem. Zdaniem autorki Ales Razanov opracowała swój indywidualny chronotyp świadomości artystycznej; wydaje się, że tu i teraz posiada poeta swoja wizję wewnętrznego subtekstu utworu N. Artymowicz, która może stanowić logiczna odpowiedź-kontynuację lub autokomentarz tego co zostało przeczytane. Notatki na marginesie Alesia Razanova są próbą wejścia w nieprzeczytane, nieprzyswojone i niezrozumiane wiersze N. Artymowicz. Poeta proponuje wzór, artystyczny paradygmat, możliwą interpretację swoich tekstów. Takie rozumienie rzeczywistości poetyckiej, podejścia do ucieleśnienia obcego lecz bardzo bliskiego słowa prezentują notatki na marginesie w książce „Дзверы” A. Razanova. | pl |
dc.language.iso | be | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | A. Razanov | pl |
dc.subject | N. Artymovich | pl |
dc.subject | marginalia | pl |
dc.subject | complexity | pl |
dc.subject | poem | pl |
dc.subject | artistic consciousness | pl |
dc.subject | chronotope | pl |
dc.subject | dialogue | pl |
dc.subject | notatki na marginesie | pl |
dc.subject | złożoność | pl |
dc.subject | wiersz | pl |
dc.subject | świadomość artystyczna | pl |
dc.subject | chronotyp | pl |
dc.subject | dialog | pl |
dc.title | Надзея Артымовiч i Алесь Разанаў: жанрава-паэтычная прырода творчага дыялогу | pl |
dc.title.alternative | Ales Razanov and Nadzeya Artymovich: genre and poetic nature of creative dialogue | pl |
dc.title.alternative | Ales Razanov i Nadzieja Artymowicz: gatunkowe i poetyckie cechy dialogu artystycznego | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bb.2018.10.08 | - |
dc.description.Biographicalnote | Alaszkiewicz Tacciana (Аляшкевiч Таццяна) – doktor nauk filologicznych w zakresie literaturoznawstwa, Grodzieński Uniwersytet Państwowy im. Janki Kupały, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Białoruskiej (docent). | pl |
dc.description.Affiliation | Grodzieński Państwowy Uniwersytet im. Janki Kupały | pl |
dc.description.references | Artymovìč Nadzeâ, Razanaǔ Alesʹ, Dzvery: Tèkst ì kantèkst, Belastok 1994 [Артымовiч Надзея, Разанаў Алесь, Дзверы: Тэкст i кантэкст, Беласток 1994]. | pl |
dc.description.references | Borev Û.B., Èstetika. Teoriâ literatury: Ènciklopedičeskij slovar’ terminov, Moskva 2003 [Борев Ю.Б., Эстетика. Теория литературы: Энциклопедический словарь терминов, Москва 2003]. | pl |
dc.description.references | Kìslìcyna G.M., Alesʹ Razanaǔ: Prablema mastackaj svâdomasci, Minsk 1997 [Кiслiцына Г.М., Алесь Разанаў: Праблема мастацкай свядомасцi, Мiнск 1997]. | pl |
dc.description.references | V. Laeǔskaâ, Nadzeì Artymovìč – 70, [online], https://www.racyja.com/kultura/nadzei-artymovich-70/, [dostup: 09.07.2018] [Лаеўская В., Надзеi Артымовiч – 70, [online], https://www.racyja.com/kultura/nadzei-artymovich-70/, [доступ: 09.07.2018]. | pl |
dc.description.references | Lâvonava E.A., Belaruskaâ lìtaratura XX stagoddzâ ì eǔrapejskì lìtaraturny vopyt.: Dapamožnìk dlâ studèntaǔ fìlal. fak., Mìnsk 2002 [Лявонава Е.А., Беларуская лiтаратура ХХ стагоддзя i еўрапейскi лiтаратурны вопыт.: Дапаможнiк для студэнтаў фiлал. фак., Мiнск 2002]. | pl |
dc.description.references | Razanaǔ A., Nevâdomaâ velìčynâ, Mìnsk 2017 [Разанаў А., Невядомая велiчыня, Мiнск 2017]. | pl |
dc.description.references | Razanaǔ A., Palâvanne ǔ rajskaj dalìne, Mìnsk 1995 [Разанаў А., Паляванне ў райскай далiне, Мiнск 1995]. | pl |
dc.description.references | Razanaǔ A., U goradze valadaryc’ Ragvalod, Mìnsk 1992 [Разанаў А., У горадзе валадарыць Рагвалод, Мiнск 1992]. | pl |
dc.description.references | Skoropanova I.S., Marginaliâ kak žanroobrazuûŝij komponent v postmodernistskom tekste, [u:] Vzaimodejstvie literatur v mirovom literaturnom processe. Problemy teoretičeskoj i istoričeskoj poètiki, Grodno 2004 [Скоропанова И.С., Маргиналия как жанрообразующий компонент в постмодернистском тексте, [в:] Взаимодействие литератур в мировом литературном процессе. Проблемы теоретической и исторической поэтики, Гродно 2005]. | pl |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.firstpage | 93 | pl |
dc.description.lastpage | 101 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białorutenistyka Białostocka | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-6025-7340 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białorutenistyka Białostocka, 2018, tom 10 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BB_10_2018_T_Alaszkiewicz_Надзея_Артымовiч_i_Алесь_Разанау.pdf | 226,57 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)