REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7772
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMironowicz, Antoni-
dc.date.accessioned2019-04-26T07:49:21Z-
dc.date.available2019-04-26T07:49:21Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationBiałostockie Teki Historyczne, T. 16, 2018, s. 57-85pl
dc.identifier.issn1425-1930-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7772-
dc.description.abstractRosyjska Cerkiew Prawosławna była i pozostaje największą wspólnotą wyznaniową na terenie Federacji Rosyjskiej, Białorusi i Ukrainie. Chrześcijaństwo wschodnie było stałym elementem życia religijnego w ponadtysiącletniej historii państwa rosyjskiego. Wschodnia tradycja chrześcijańska w Europie Środkowo-Wschodniej zakorzeniła się we wszystkich formach życia ludności. Szczególne oddziaływanie widzimy w rozwoju kultu cudownych ikon i w życiu monastycznym, które miało silne oddziaływanie na religijność wielu narodów. Jeszcze większe znaczenie miała bizantyjska kultura materialna. Jej wtórne oddziaływanie nastąpiło po upadku Konstantynopola, kiedy wielu greckich mistrzów sztuki malarskiej udało się na Bałkany i na ziemie ruskie. Ogromna sfera bizantyjskiej kultury umysłowej, tak niedostępna społeczeństwu zachodniemu, w Europie Wschodniej była przyjmowana w greckiej i cerkiewnosłowiańskiej wersji językowej. Propagatorami kultury bizantyjskiej byli nie tylko Grecy, ale głównie prawosławni Serbowie, Bułgarzy, Białorusini, Ukraińcy, Rumuni i Rosjanie. W końcu XV stulecia Rosja przyjęła rolę opiekuna prawosławnego chrześcijaństwa, a jej władcy uważali się za spadkobierców bizantyjskiej tradycji państwowej i kulturalnej. Uświadomienie sobie faktu stałej obecności tej wielkiej tradycji chrześcijańskiej ma fundamentalne znaczenie w zrozumieniu tożsamości religijno-narodowej Rosjan i innych mieszkających tam narodów. Polityka hierarchii Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej i władz państwowych, zmierzająca do stworzenia z prawosławia religii państwowej, powoduje wspólne wystąpienie państwa i Cerkwi przeciwko ruchom sekciarskim, innowierczym, a nawet tendencjom niezgodnym z tradycyjną kulturą i tożsamością Rosjan. Szczególnie mocno akcentuje się w wypowiedziach duchownych i polityków, że Rosyjska Cerkiew Prawosławna była i pozostaje integralną częścią struktury państwowej Rosji. Ewangelizacja ziem ruskich była przeprowadzana przy pomocy aparatu państwowego. Rosyjska Cerkiew Prawosławna, podobnie jak Cerkiew bizantyjska, była ściśle połączona z państwem. Panujący w Rosji, z wyjątkiem okresu komunistycznego, zawsze dążyli do konsolidacji państwa i społeczeństwa przy pomocy Cerkwi. Chrześcijaństwo wzmacniało istniejącą strukturę społeczną oraz dawało możliwość rozwoju kulturalnego i intelektualnego wszystkim mieszkańcom państwa rosyjskiego. Źródłem przymierza państwa i Cerkwi początkowo stały się zasady apostolskie, a w ciągu ostatnich trzech stuleci, wyłączając okres komunizmu, symbioza Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej i państwa w Rosji opiera się na obopólnych interesach.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectCerkiew prawosławnapl
dc.subjectRosjapl
dc.subjectpaństwopl
dc.subjectstosunki religijnepl
dc.subjectwładzapl
dc.titleOrthodox Church and State in Russiapl
dc.title.alternativeCerkiew prawosławna i państwo w Rosjipl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bth.2018.16.02-
dc.description.AffiliationWydział Historyczno-Socjologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBabinov J. A., Evolutsyja gosudarstvienno-tserkovnykh otnoshennii w Rossijskoj impierii, [In:] Cywilizacja Rosji Imperialnej, P. Kraszewski, ed., Poznań 2002.pl
dc.description.referencesBazylow L., Historia Rosji, vol. I–II, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesBrajcheśkyj M., Utverdzhennia Khrystyjanstva na Rusy, Kiev 1988.pl
dc.description.referencesClément O., Kościół prawosławny od roku 1054 do współczesności, [In:] Encyklopedia religii świata, vol. I, Historia, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesDubin B., Massovoje pravoslavie v Rossii, p. 1, [In:] http://www.index.org.ru/journal/11/dunin.html [online].pl
dc.description.referencesDubin B., Zierkalo i ramka. Natsyjonalno-politicheskije mify w kolektivnom voobrazhenii siegodniashnej Rossii, “Znanije – sila”, 1999, issue 9/10.pl
dc.description.referencesEberhardt P., Geografia ludności Rosji, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesFiedotov G. P., Sviatyje drievniej Rusi (X–XVII st.), New York 1959.pl
dc.description.referencesGajek J. S., U początków świętości Rusi Kijowskiej, [In:] Chrystus zwyciężył. Wokół chrztu Rusi Kijowskiej, J. S. Gajek, W. Hryniewicz, eds., Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesGordun S., Pravoslavnaja Tserkov v pierijod s 1943 po 1970 g., „Zhurnal Moskovskoj Patriarkhii”, issue 1, 1993.pl
dc.description.referencesJelisiejev A. L., Politika Sovietskogo gosudarstva po otnosheniju k Russkoj Pravoslavnoj Tserkvi v 20–30-je gody, Moscow 1997.pl
dc.description.referencesKabuzan W. M., Narody Rossii v piervoj polovinie XIX v. Chisliennost’ i etnicheskij sostav, Moscow 1992.pl
dc.description.referencesKeller J., Prawosławie, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesKirova N. A., Vlast’ i Tserkov v 1922–1925 gody, Moscow 1997.pl
dc.description.referencesKologrivov J., Ocherki po istorii Russkoj Sviatosti, Bruxelles 1961.pl
dc.description.referencesKroniki staroruskie, F. Sielicki, ed., Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesKucharzewski L., Od białego caratu do czerwonego, vol. I–II, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesLazari A., Współczesny nacjonalizm rosyjski i prawosławie, [In:] Katolicyzm w Rosji i prawosławie w Polsce (XI–XX), Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesMielnikov A. A., Put’ niepiechalen. Istoricheskije svidietielstva o sviatosti Bieloj Rusi, Minsk 1992.pl
dc.description.referencesMironowicz A., Cerkiew prawosławna w dawnej i we współczesnej Rosji, [w:] Bizancjum – Prawosławie – Romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku, pod red. J. Ławskiego i K. Korotkicha, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesMironowicz A., Polityka Piotra I wobec Kościoła prawosławnego w Rosji i w Rzeczypospolitej, [In:] Cywilizacja Rosji Imperialnej, P. Kraszewski, ed., Poznań 2002.pl
dc.description.referencesMironowicz A., Święci w Cerkwi prawosławnej na Białorusi, [In:] Wilno i kresy północno-wschodnie, vol. I, Historia i ludzkie losy, E. Feliksiak, A. Mironowicz, ed., Białystok 1996.pl
dc.description.referencesMironowicz A., The Orthodox Church in Czarist Russia, [w:] Russia of the Tsars, Russia of the Bolsheviks, Russia of the New Time, ed. J. Malicki, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesOchmański J., Dzieje Rosji do roku 1861, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesPablenko N., Piotr Pervyj, Moscow 1975.pl
dc.description.referencesPateryk Kijowsko-Pieczerski czyli opowieści o świętych ojcach w pieczerach kijowskich położonych, L. Nadzyńska, ed., Wrocław 1993.pl
dc.description.referencesPatyna M., Rosyjska Tserkov Pravoslavna, [In:] http://www.rosjapl.republika.pl/cerkiew/kosciol.html [online].pl
dc.description.referencesPipes R., Rosja carów, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesPodskalsky G., Christentum und theologische Literatur in der Kiever Rus’ (988–1237), München 1982.pl
dc.description.referencesPoppe A., Olga, [In:] Słownik Starożytności Słowiańskich, vol. III, Wrocław 1975.pl
dc.description.referencesPoppe A., Państwo i Kościół na Rusi w XI w., Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesPoppe A., Ruś i Bizancjum w latach 986–989, “Kwartalnik Historyczny”, R. LI, issue 1, 1978.pl
dc.description.referencesPoppe A., The Rise of Christian Russia, London 1982.pl
dc.description.referencesPospielovsky D. V., The Russian Church Under the Soviet Regime 1917–1982, New York 1984.pl
dc.description.referencesPowieść minionych lat. Charakterystyka historyczno-literacka, translated and commented by F. Sielicki, Wrocław 1968.pl
dc.description.referencesPravoslavnyje sviatyni, Moscow 2003.pl
dc.description.referencesRapov O. M., Russkaja Tserkov v IX–piervoj trieti XII v., Moscow 1988.pl
dc.description.referencesRoberti J. C., Struvé N., Popielovski D., Historie de l’Église russe, Nouvelle Cité, Paris 1989.pl
dc.description.referencesRusskaja Pravoslavnaja Tserkov v sovietskoje vriemia (1917–1991). Matierialy i dokumienty po istorii otnoshenij miezhdu gosudarstvom a Tserkov’ju, G. G. Sztrikker, ed., vol. II, Moscow 1995.pl
dc.description.referencesSenyk S., A History of the Church in Ukraine, vol. I, Roma 1993.pl
dc.description.referencesSerczyk W. A., Piotr I Wielki, Wrocław 1990.pl
dc.description.referencesSerczyk W. A., Poczet władców Rosji, Londyn 1992.pl
dc.description.referencesSerczyk W. A., Prehistoria imperium, czyli imperialne oblicze absolutyzmu rosyjskiego, [In:] Cywilizacja Rosji Imperialnej, P. Kraszewski, ed., Poznań 2002.pl
dc.description.referencesSwastek J., Chrzest Rusi, [w:] Teologia i kultura duchowa starej Rusi, red. J. S. Gajek, W. Hryniewicz, Lublin 1993.pl
dc.description.referencesSviashchennomuchenik Jermogen, patriarkh moskovski i vsieja Rossii, chudotvorets, [In:] Prawoslavnyje sviatyni, Moscow 2003.pl
dc.description.referencesŠevčenko I., Byzantine Roots of Ukrainian Christianity, Harvard University 1984.pl
dc.description.referencesTsechanskaja K. W., Rossija. Tiendientsyi rieligioznosti v XX viekie, “Istorichesky Viestnik”, issue 5, 2000.pl
dc.description.referencesTsypin V., Istorija Russkoj Tserkwi (1917–1997), Moscow 1997.pl
dc.description.referencesUspieński B. A., Żywow W. M., Car i Bóg. Semiotyczne aspekty sakralizacji monarchy w Rosji, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesWoods M., How the Russian Orthodox Church is backing Vladimir Putin’s new world order, “Christian Today” March 3, 2016.pl
dc.description.referencesWójcik Z., Dzieje Rosji 1533–1801, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesVerkhovsky A., The role of the Russian Orthodox Church in nationalist, xenophobic and antiwestern tendencies in Russia today: Not nationalism, but fundamentalism, “Religion, State & Society”, no. 304 (2002).pl
dc.description.referencesVsiesojuznaja pieriepiś nasielenija 1937 g., Kratkije itogi, Moscow 1991.pl
dc.description.references“Zhurnal Moskovskoj Patriarkhii”, issue 1, 1943.pl
dc.description.referencesZhytija sviatykh, Dymitr Rostovsky, vol. III, Moscow 1905; vol. VIII, Moscow 1906.pl
dc.description.referencesZhytija sviatykh, Nun Taisya, ed., vol. I, New York 1983.pl
dc.description.referenceshttp://www.krotov.org/library/ts/tsehans.html [online]pl
dc.description.referenceshttp://www.russian-orthodox-church.org.ru/today-ru.htm [online].pl
dc.description.volume16-
dc.description.firstpage57pl
dc.description.lastpage85pl
dc.identifier.citation2Białostockie Teki Historycznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (KTP)
Białostockie Teki Historyczne, 2018, tom 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BTH_16_2018_A_Mironowicz_Orthodox_Church_and_State_in_Russia.pdf235,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)