REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7648
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZatyka, Marcin-
dc.date.accessioned2019-03-12T10:51:48Z-
dc.date.available2019-03-12T10:51:48Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/3, 2018, s. 93-106pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7648-
dc.description.abstractThe principal aim of this article is to show the relationship between the Ecumenical Community of Taizé and Poles in the time of political changes in Poland at the end of the 20th century. The Youth Council initiated in the 1970s by the community, which was later transformed into the Young Adults European Meetings, created an opportunity to intensify the ecumenical process, but also to enable meetings of thousands of young Europeans from two antagonistic blocs, eastern and western, separated by the Iron Curtain between 1945 and 1989. Recently published documents of the authorities of the Polish People’s Republic (PRL), used by the author in the article, prove hostility of the communist regime towards the Catholic Church in Poland, but also reveal some methods used in this struggle. They also show that shortly before the Youth Council organized in France by the Taizé Community, the communist authorities appointed necessity to conduct actions aimed at weakening the Church in the area of ecumenism and the movements and organizations of lay people, which were slowly developing themselves that time. The Poles living in the communist state were accompanied by the Taizé brothers. Their dedication have been continued also after the collapse of the regime. The intensity of the events organized by the community has changed, as well as a number of participants of meetings in this French village and the Youth Adults European Meetings organized by Taizé. While during the time of communism there were only several dozen or hundred young participants from Poland, after the end of the regime, Poles in the number of tens of thousands dominated these events. During the political transformation Taizé has become one of the main foreign destinations for young Polish Christians, as well as a place of their natural integration with other young adults from the European Union countries. The person who contributed significantly to the inclusion of Poles in the activities of this community, both during the communist period and during the political transformation, was Pope John Paul II form Poland.pl
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest ukazanie relacji między ekumeniczną Wspólnotą z Taizé a Polakami na tle zmieniającej się sytuacji politycznej w Polsce końca XX w. Zainicjowany w latach 70. przez tę wspólnotę Sobór Młodych, który następnie przekształcił się w Europejskie Spotkania Młodych, stworzył okazję nie tylko do intensyfikacji procesu ekumenicznego, ale też do regularnych spotkań tysięcy młodych Europejczyków z antagonistycznych bloków, wschodniego i zachodniego, rozdzielonych Żelazną Kurtyną między 1945 a 1989 r. Upublicznione w ostatnim czasie dokumenty władz Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL), z których korzystał autor, dowodzą nie tylko wrogości komunistycznego reżimu wobec struktur Kościoła katolickiego w Polsce, ale też ujawniają stosowane w tej walce metody. Ukazują również, iż na krótko przed organizowanym we Francji przez Wspólnotę z Taizé Soborem Młodych władze komunistyczne uznały za niezbędne akcje w obszarze ekumenizmu oraz rozwijających się dopiero w PRL ruchów i organizacji katolików świeckich, służące osłabieniu Kościoła. Solidarni z żyjącymi w komunistycznym państwie Polakami bracia z Taizé nie ustali w animowaniu młodzieżowych spotkań także po upadku reżimu. Zmieniła się intensywność tych wydarzeń, a także liczba osób wyjeżdżających do tej francuskiej miejscowości i na organizowane przez Taizé Europejskie Spotkania Młodych. O ile w okresie PRL udawało się tam od kilkudziesięciu do kilkuset młodych katolików, o tyle po zakończeniu komunistycznego reżimu Polacy w liczbie kilkudziesięciu tysięcy osób rocznie zdominowali te wydarzenia. W okresie transformacji ustrojowej Taizé stało się jednym z głównych miejsc zagranicznych wyjazdów grup młodych chrześcijan z Polski, a także ich naturalnego integrowania się z rówieśnikami z państw Unii Europejskiej. Osobą, która w znaczący sposób przyczyniła się do włączenia Polaków w działalność tej wspólnoty, zarówno w okresie komunizmu, jak i podczas transformacji ustrojowej, był pochodzący z Polski papież Jan Paweł II.pl
dc.language.isoespl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectTaizépl
dc.subjectecumenismpl
dc.subjectPolish People’s Republicpl
dc.subjectcommunismpl
dc.subjectEuropean integrationpl
dc.subjectlay peoplepl
dc.subjectpolitical transformation in Polandpl
dc.subjectJohn Paul IIpl
dc.subjectekumenizmpl
dc.subjectPolska Rzeczpospolita Ludowapl
dc.subjectkomunizmpl
dc.subjectintegracja europejskapl
dc.subjectlaikatpl
dc.subjecttransformacja ustrojowa w Polscepl
dc.subjectJan Paweł IIpl
dc.titleLa comunidad ecuménica de Taizé y los cambios políticos en Polonia a fines del siglo XXpl
dc.title.alternativeThe Ecumenical Community of Taizé and political changes in Poland at the end of the 20th centurypl
dc.title.alternativeEkumeniczna Wspólnota z Taizé a zmiany polityczne w Polsce końca XX wiekupl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.3.07-
dc.description.BiographicalnoteMARCIN ZATYKA – absolwent studiów doktoranckich z zakresu stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Nowym w Lizbonie, politolog, dziennikarz, dyplomata. W latach 2008-2010 II sekretarz ambasady RP w Lizbonie. Od 2011 roku korespondent Polskiej Agencji Prasowej w Portugalii i Hiszpanii. Autor książki João Paulo II e a integração polaca na Europa unida (Lizbona 2015) oraz współautor książek O tym, co najważniejsze (Warszawa 2004), Ekumeniczna Wspólnota z Taizé (Ząbki 1999). Publikował m.in. w “Relações Internacionais”, kwartalniku Portugalskiego Instytutu Stosunków Międzynarodowych (IPRI).pl
dc.description.AffiliationAssociação Portuguesa de Ciência Políticapl
dc.description.referencesBrat Roger z Taizé, Jego miłość jest ogniem, Katowice, 1992.pl
dc.description.referencesBrat Roger z Taizé, Niech twoje święto trwa bez końca, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesBątkiewicz-Brożek J., Do Taizé coraz bliżej, “Tygodnik Powszechny”, Cracovia 51-52/2009.pl
dc.description.referencesDziurok A., Musiał F., Instrukcje, wytyczne, pisma Departamentu IV Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z lat 1962-1989. Wybór dokumentów, Cracovia – Katowice 2017.pl
dc.description.referencesEsbek: Mogłem fikcyjnie zarejestrować Handzlika, en: www.wprost.pl, 15.07.2009.pl
dc.description.referencesGórka M., Wywiad z Bratem Markiem z Taizé, en: www.mgorka.prv.pl, 2004.pl
dc.description.referencesJakoniuk L. M., Taizé – miejscem krzyżowania się ludzkich dróg. Fenomen spotkań, “Katecheta”, 12/2009, p. 32-39.pl
dc.description.referencesJenkins J., Cała prawda o wspólnocie z Taizé, “Zawsze wierni”, 1-2014 (170).pl
dc.description.referencesKieślowski K., Przypadek (El Azar), 1981.pl
dc.description.referencesKoneczna G., Taizé w Polsce, en: https://www.taize.fr/pl_article452.htmlpl
dc.description.referencesLasota M., Donos na Wojtyłę, Cracovia, 2006.pl
dc.description.referencesOder S., Gaeta S., Joao Paulo II Santo, Lisboa 2010.pl
dc.description.referencesWeron E., Ruchy odnowy we współczesnym Kościele, Poznań, 1993.pl
dc.description.referencesZatyka M., João Paulo II e a integração polaca na Europa unida, Lisboa 2015.pl
dc.description.referencesZatyka M., La entrevista con el hermano José Maria Ribeiro OP. En posesión del autor.pl
dc.description.referencesZatyka M., Un cura que se hizo soviético, “Pregón de La Plata”, Buenos Aires, 01.08.2018, p. 2-3.pl
dc.description.referencesZatyka M., Zatyka M., Ekumeniczna Wspólnota z Taizé, Ząbki 1999.pl
dc.description.referencesZatyka M., Zatyka M., O tym, co najważniejsze, Varsovia 2004.pl
dc.description.volume17/3-
dc.description.firstpage93pl
dc.description.lastpage106pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0002-1928-0773-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_3_2018_M_Zatyka_La_comunidad_ecumenica_de_Taize.pdf259,02 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)