Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7330
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wróblewska, Monika | - |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T11:21:14Z | - |
dc.date.available | 2018-12-20T11:21:14Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 17/2, 2018, s. 163-174 | pl |
dc.identifier.issn | 1644-8855 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/7330 | - |
dc.description.abstract | This article examines the issue of personal experience with regard to creative development. Humanistic-existential psychology emphasizes the individual’s ability to cross the boundaries of experience. The question remains, however, whether transgressive action is conducive to self-realization. This study considers results of research on the determinants of creative competence with regard to creative behaviors and transgressive actions. According to Kozielecki, transgression as a determinant of creative competencies means the ability to think and act innovatively, creatively, deliberately, and in a manner oriented toward a particular goal that lies beyond what seems possible (Kozielecki, 2007). From a transgressive perspective, creative competencies entail not only the ability to take transgressive action in both task-oriented situations and in different areas of life, but also the ability to expand one’s personal developmental resources. | pl |
dc.description.abstract | Prezentowany artykuł dotyczy problematyki doświadczenia osobistego w aspekcie twórczego rozwoju. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna podkreślają zdolność jednostki do przekraczania granic doświadczenia. Podjęto pytanie czy podejmowanie działań transgresyjnych sprzyja samorealizacji? Przedstawiono wyniki badań dotyczących wyznaczników kompetencji twórczych w aspekcie twórczych zachowań, twórczej postawy i działań transgresyjnych. Zdolność transgresji jako wyznacznik twórczych kompetencji – to innowacyjny, twórczy, zorientowany na cel sposób myślenia i działania, którego cechą jest wychodzenie poza możliwości (Kozielecki, 2007). Kompetencje twórcze w perspektywie transgresyjnej zawierają zdolności do transgresyjnych działań w sytuacjach zadaniowych i różnych dziedzinach życia, ale także zdolności do poszerzania osobistych zasobów rozwojowych. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | creative development | pl |
dc.subject | self-realization | pl |
dc.subject | creative attitude | pl |
dc.subject | transgressive behaviors | pl |
dc.subject | twórczy rozwój | pl |
dc.subject | samorealizacja | pl |
dc.subject | twórcza postawa | pl |
dc.subject | działania transgresyjne | pl |
dc.title | Expanding the Boundaries of Self: Self-Realization, Trangression, and Creative Competence | pl |
dc.title.alternative | O poszerzaniu granic ja. Samorealizacja – transgresja – kompetencje twórcze | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/rtk.2018.17.2.12 | - |
dc.description.Biographicalnote | MONIKA WRÓBLEWSKA, dr hab. w dziedzinie nauk społecznych, adiunkt w Zakładzie Psychologii Społecznej Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Główne wątki działalności naukowo-badawczej: 1. Podmiotowe kompetencje twórcze i uwarunkowania ich rozwoju; 2. Diagnozowanie, kształcenie i wspomaganie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych w procesie edukacji. Uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego; 3. Edukacja wspierająca rozwój twórczej aktywności. Sztuka i twórcza ekspresja w rozwijaniu i wspomaganiu twórczego samorozwoju. 4. Doświadczenia twórcze w narracjach i materiałach biograficznych. Monografie: Kompetencje twórcze w dorosłości (2015) Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana; Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. Wybrane zagadnienia (2009) (red.) Wyd. Trans Humana; Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych (red.) (2008) Wyd. Trans Humana; Osobowościowe uwarunkowania postawy twórczej studentów (2005) Wyd. Trans Humana. Autorka kilkudziesięciu artykułów związanych z uwarunkowaniami rozwoju postaw i zachowań twórczych, diagnozą i stymulowaniem rozwoju twórczych zdolności. Aktualnie podjęty do realizacji projekt badawczy „Twórczy rozwój kobiety w narracjach biograficznych z perspektywy transgresyjnej”. Autorka uczestniczy w Radzie Naukowej międzynarodowego czasopisma „Creativity: Theories –Research – Applications”. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bartosz B., Keplinger A., Straś-Romanowska M. (eds.), Transgresje – innowacje – twórczość, Wroclaw 2011. | pl |
dc.description.references | Frankl V. E., Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Warsaw 1971. | pl |
dc.description.references | Fromm E., Ucieczka od wolności, Warsaw 1978. | pl |
dc.description.references | Fromm E., Postawa twórcza, in M. Malicka, Twórczość, czyli droga w nieznane, Warsaw 1989, pgs. 59-69. | pl |
dc.description.references | Fromm E., Serce człowieka: jego niezwykła zdolność do dobra i zła, Warsaw 1989. | pl |
dc.description.references | Fromm E., Mieć czy być, Poznan 1999. | pl |
dc.description.references | Gałdowa A., Powszechność i wyjątek, Cracow 2000. | pl |
dc.description.references | Giza T., Procesy samokształtowania jako działania transgresyjne człowieka, in M. Gołaszewska, Zarys estetyki, Warsaw 1986. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna, Warsaw 1987. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., Transgresja i kultura, Warsaw 1999. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warsaw 2004. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., Psychologia nadziei, Warsaw 2006. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J., Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii,. Warsaw 2001/2007. | pl |
dc.description.references | Maslow A. H., Motywacja i osobowość, Warsaw 1990. | pl |
dc.description.references | Maslow A. H., W stronę psychologii istnienia, Warsaw – Poznan 2004. | pl |
dc.description.references | Maslow A. H., Motywacja i osobowość, Warsaw 2006. | pl |
dc.description.references | Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdansk 2001. | pl |
dc.description.references | Obuchowski K., Adaptacja twórcza, Warsaw 1985. | pl |
dc.description.references | Obuchowski K., Człowiek intencjonalny, Warsaw 1993. | pl |
dc.description.references | Obuchowski K., Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Warsaw 1995. | pl |
dc.description.references | Obuchowski K., Od przedmiotu do podmiotu, Bydgoszcz 2002. | pl |
dc.description.references | Opoczyńska M., Wprowadzenie do psychologii egzystencjalnej, Cracow 1999. | pl |
dc.description.references | Pietrasiński Z., Ekspansja pięknych umysłów. Nowy renesans i ożywcza autokreacja, Warsaw 2008. | pl |
dc.description.references | Popek S., Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, Lublin 2000. | pl |
dc.description.references | Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001. | pl |
dc.description.references | Pufal-Struzik I., (red.), O przekraczaniu granic własnych ograniczeń – z perspektywy psychotransgresjonizmu, Cracow 2008. | pl |
dc.description.references | Rogers C. R., Uczenie się, jak być wolnym in K. Jankowski (ed.), Przełom w psychologii, wybór tekstów, Warsaw 1978, pgs. 289-301. | pl |
dc.description.references | Rogers C. R., Sposób bycia, Poznan 2002. | pl |
dc.description.references | Rogers C. R., O stawaniu się osobą, Poznan 2002. | pl |
dc.description.references | Straś- Romanowska M., (ed.), Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej, Warsaw – Wroclaw 1995. | pl |
dc.description.references | Straś-Romanowska M., Rozwój człowieka a rozwój osobowy, in Studia Psychologica 2002, 3, pgs. 91-104. | pl |
dc.description.references | Strzałecki A., Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością, Warsaw. | pl |
dc.description.references | Strzałecki A., Style twórczego zachowania się w przedsiębiorstwie, in A. Strzałecki, A. Lizurej (eds.). Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie. Badania. Zastosowanie praktyczne. Perspektywa psychologiczna, Warsaw 2011, pgs. 119-154. | pl |
dc.description.references | Wróblewska M., Predyspozycje do zachowań transgresyjnych a wskaźniki jakości życia, in I. Siudem, M. Stencel (eds.), Zrozumieć człowieka – zrozumieć świat, Lublin 2013 pgs. 11-31. | pl |
dc.description.references | Wróblewska M., Kompetencje twórcze w dorosłości, Bialystok 2015. | pl |
dc.description.volume | 17/2 | - |
dc.description.firstpage | 163 | pl |
dc.description.lastpage | 174 | pl |
dc.identifier.citation2 | Rocznik Teologii Katolickiej | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-1985-3877 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_17_2_2018_M_Wroblewska_Expanding_the_Boundaries_of_Self.pdf | 245,21 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)