REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7329
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzorc, Katarzyna-
dc.date.accessioned2018-12-20T10:56:33Z-
dc.date.available2018-12-20T10:56:33Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/2, 2018, s. 151-162pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7329-
dc.description.abstractThe human ability to “cope in life” is not, as Daniel Goleman asserted at the end of the 20th century, based only on an individual’s cognitive skills. Goleman’s assertion decisively changed the way that individuals think about man’s “emotional talents,” but the reality is that emotional skills are largely congenital, even though current research demonstrates that they can be developed. Indeed, research in the social sciences has been focusing on emotional intelligence, which may be an important determinant of education quality. This article presents the results of research on the state of the emotional intelligence of students who are preparing to become teachers. This research is part of a broader project that seeks to determine the emotional factors that aid the education process.pl
dc.description.abstractLudzkie umiejętności „radzenia sobie w życiu” nie opierają się tylko na umiejętnościach kognitywnych, co ogłosił pod koniec XX wieku Daniel Goleman, a co spowodowało zdecydowany zwrot w myśleniu o „wyposażeniu emocjonalnym” człowieka. Umiejętności emocjonalne są w dużej mierze wrodzone, jednak z pewnością, co potwierdzają współczesne badania, można je rozwijać. I rzeczywiście ostatnio coraz większe zainteresowanie badań w naukach społecznych koncentruje się wokół obszaru inteligencji emocjonalnej, która stanowić może ważne determinanty jakości edukacji. W artykule zostały przedstawione wyniki badań, mających na celu rozpoznanie stanu inteligencji emocjonalnej studentów przygotowujących się do pełnienia roli nauczyciela. Jest to fragment szerszego projektu badawczego, w którym poszukiwane są czynniki emocjonalne wspierające proces edukacji.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectemotional intelligencepl
dc.subjectteaching candidatespl
dc.subjectinteligencja emocjonalnapl
dc.subjectkandydaci na nauczycielipl
dc.titleThe Emotional Intelligence of Teacher Candidatespl
dc.title.alternativeInteligencja emocjonalna kandydatów na nauczycielipl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.2.11-
dc.description.BiographicalnoteKATARZYNA SZORC, dr, pedagog, psycholog, pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka publikacji Inteligencja emocjonalna nauczycieli gimnazjów oraz wielu tekstów w monografiach zbiorowych, czasopismach naukowych. Sekretarz czasopisma „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” oraz sekretarz podlaskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBar-On R., EQ-i. BarOn Emotional Quotient Inventory: A Measure of Emotional Intelligence, User’s Manual, Toronto 1997.pl
dc.description.referencesCiarrochi J.V., Chan A.Y.C., Caputi P., A Critical Evaluation of the Emotional Intelligence Construct, “Personality and Individual Differences” 28, 2000.pl
dc.description.referencesCooper R.K., Sawaf A., EQ. Inteligencja emocjonalna w organizacji i zarządzaniu, Warsaw 2000.pl
dc.description.referencesDay A.L., Carroll S.A., Using an Ability-Based Measure of Emotional Intelligence to Predict Individual Performance, Group Performance and Group Citizenship Behaviors, “Personality and Individual Differences” 36, 2004.pl
dc.description.referencesEco U., Semiologia życia codziennego, Warsaw 1996.pl
dc.description.referencesGiddens A., Socjologia, Warsaw 2005.pl
dc.description.referencesGoleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznan 1999.pl
dc.description.referencesGoleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznan 1997.pl
dc.description.referencesJaworowska A., Matczak A., Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE, Warsaw 2001.pl
dc.description.referencesKant I., Krytyka władzy sądzenia, (trans.) J. Gałecki, Warsaw 1986.pl
dc.description.referencesKemper T.D., Modele społeczne w wyjaśnianiu emocji, in M. Lewis, J. M. Haviland-Jones (eds.) Psychologia emocji, Gdansk 2005.pl
dc.description.referencesMayer J.D., A Field guide to Emotional Intelligence, “Emotional Intelligence and Everyday Life,” J. Ciarrochi, J. P. Forgas, J. D. Mayer (Eds.), New York: Psychology Press, 2001.pl
dc.description.referencesMayer J.D. et al., Measuring Emotional Intelligence with the MSCEIT V2.0, “Emotion 3,” 2003.pl
dc.description.referencesOatley K., Jenkins J., Understanding Emotions, Wiley Blackwell, 1996.pl
dc.description.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża M., Podstawy psychologii ogólnej, Warsaw 2001.pl
dc.description.referencesSalovey P., Mayer J.D., Emotional Intelligence, “Imagination, Cognition, and Personality,” 1990. 9.pl
dc.description.referencesSalovey P., Sluyter D.J., Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, Poznan 1999.pl
dc.description.referencesSchunk D., Commentary on Self-Regulation in School Contexts, “Learning and Instruction” 2005, 15.pl
dc.description.referencesSolomon R.C., Filozofia emocji, in M. Lewis, J. M. Haviland-Jones (eds.) Psychologia emocji, Gdansk 2005.pl
dc.description.volume17/2
dc.description.firstpage151pl
dc.description.lastpage162pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0002-8911-6979-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_2_2018_K_Szorc_The_Emotional_Intelligence.pdf269,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)