REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7320
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPietkiewicz, Piotr-
dc.date.accessioned2018-12-20T10:40:12Z-
dc.date.available2018-12-20T10:40:12Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationElpis, T. 20, 2018, s. 253-257pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7320-
dc.description.abstractThe state of man’s health is a multidimensional notion and a dynamic phenomenon changing with time. Describing a man as healthy we mean that the person in question is in a state of relative stabilisation and interior harmony of various spheres of his being: physical, psychological and spiritual. The notion of man’s health, existing in the Orthodox anthropology, is inseparable from the state of human nature that the first man – Adam – was given. The latter was supposed to lead or rather develop it, in synergy of his free will with the grace of God, to perfection. The Christian way of experiencing and living with illnesses is full of humility, patience and hope in God. Faith helps to understand and make the illness meaningful. A believing man sees the period of loss of health as a time of trial and conversion, when through repentance one can renew his relationship with God. State of health is an aim that can be achieved only in the perspective of eternity and as such should be a subject of continuous commitment and unceasing care of all the people.pl
dc.description.abstractStan zdrowia człowieka jest pojęciem wielowymiarowym oraz zjawiskiem dynamicznym, zmieniającym się w czasie. Określając człowieka zdrowym, należy przez to rozumieć, że dana osoba znajduje się w stanie względnej stabilizacji i harmonii wewnętrznej różnych sfer: fizycznej, psychicznej i duchowej. Pojęcie zdrowia człowieka, funkcjonujące w prawosławnej antropologii, jest nierozerwalnie związane ze stanem natury ludzkiej, jaką obdarzony został pierwszy człowiek – Adam i którą miał on doprowadzić, w synergii jego wolnej woli z Bożą łaską, do doskonałości. Chrześcijański sposób przeżywania chorób cechuje pokora, cierpliwość oraz pokładanie nadziei w Bogu. Wiara pomaga zrozumieć i nadać sens chorobie. Człowiek wierzący postrzega okres utraty zdrowia jako czas próby i nawrócenia, w którym drogą pokajania może odnowić swą relację z Bogiem. Stan zdrowia jest celem osiągalnym dopiero w perspektywie wieczności i jako taki powinien być przedmiotem stałego zaangażowania i nieustannej troski wszystkich ludzi.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecthealthpl
dc.subjectOrthodox anthropologypl
dc.subjectillnesspl
dc.subjectsinpl
dc.subjectzdrowiepl
dc.subjectczłowiekpl
dc.subjectantropologia prawosławnapl
dc.subjectchorobapl
dc.subjectgrzechpl
dc.subjectman-
dc.titleZdrowie człowieka i przyczyny jego utraty według antropologii prawosławnejpl
dc.title.alternativeMan’s health and causes of its loss according to the Orthodox anthropologypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2018.20.26-
dc.description.Emailkspietkiewicz@poczta.onet.plpl
dc.description.referencesBazyli Wielki, Tworenija iże wo swiatych otca naszego Wasilija Wielikogo, archijepiskopa Kiesarii Kappadokijskoj, t. 5, Siergijew Posad 1901.pl
dc.description.referencesFijałek Jan, Społeczne tradycje organizacyjne i naukowe w opiece zdrowotnej do końca XVIII wieku, [w:] Historia medycyny, T. Brzeziński (red.), , Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesGryz Krzysztof, ks., Antropologia przebóstwienia. Obraz człowieka w teologii prawosławnej, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesGrzegorz z Nyssy, O molitwie, IV, Moskwa 1999.pl
dc.description.referencesIgnacy Antiocheński, Ignacy do Kościoła w Efezie, [w:] Pierwsi świadkowie: pisma Ojców Apostolskich, przeł. A. Świderkówna, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesJustyn Męczennik, Apologia pierwsza. Apologia Druga, [w:] Pierwsi apologeci greccy, przeł. L. Misiarczyk, red. J. Naumowicz, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesKarwat Irena D. i in., Zdrowie i niepełnosprawność – problemy w definiowaniu. Cz. 1. Cechy wykorzystywane w ocenie stanu zdrowia, „Journal of Health Sciences” 2012; (2)5.pl
dc.description.referencesKurt Tepperwein, Co choroba mówi o tobie, Katowice 2003.pl
dc.description.referencesLarchet Jean-Claude, Terapia chorób duchowych. Wstęp do tradycji ascetycznej Kościoła prawosławnego, przeł. mniszka Nikołaja (Aleksiejuk), Hajnówka 2013.pl
dc.description.referencesMikołaj Kabasilas, Życie w Chrystusie, II 38, http://aleteia.narod.ru/kavasila/7slov.htm#2, (data dostępu 14.05.2018).pl
dc.description.referencesPaul Evdokimov, Prawosławna wizja teologii moralnej. Bóg w życiu ludzi, przeł. W. Szymona OP, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesRożniatowski Tadeusz, Mała encyklopedia medycyny, Warszawa 1982.pl
dc.description.referencesRumiński Stanisław, Religia pomaga w leczeniu, http://www.martyria.diecezja.elk.pl/cze_27.htm, (data dostępu 16.02.2018).pl
dc.description.referencesŚw. Grzegorz Palamas, Triady, II, 1,42, http://www.biblicalstudies.ru/Lib/Father914/GrPalama9.html, (data dostępu 02.05.2018).pl
dc.description.referencesŚw. Ignatij Branczaninow, Sobranije pisiem swiatitiela Ignatija jepiskopa kawkazskogo, Moskwa-S. Petersburg 1995.pl
dc.description.referencesTeofan Zatwornik, Czto jest’ duchownaja żyzń i kak na jeje nastroitsa?, Moskwa 2001.pl
dc.description.volume20-
dc.description.firstpage253pl
dc.description.lastpage257pl
dc.identifier.citation2Elpispl
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2018, T. 20

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)