REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7287
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCieślik-Klauza, Joanna-
dc.date.accessioned2018-12-18T12:39:18Z-
dc.date.available2018-12-18T12:39:18Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/1, 2018, s. 183-194pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7287-
dc.description.abstractThe great conductor and scholar of the works of Bach, Helmuth Rilling, commissioned his colleague composers from different countries to write works on the Passion of Christ inspired by the four Gospels. This project known as Passion 2000 was realized on the 250th anniversary of Bach’s death. As part of this valuable initiative and tribute to the Bach, the Russian composer Sofia Gubaidulina, the German composer Wolfgang Rihm, the Chinese composer Tan Dun, and the Argentinian composer Osvaldo Goliovo created four considerable works that completely differ stylistically and provide new perspectives on Passion settings. This article presents the following two European Passions from a historical perspective: the St. John Passion by Sofia Gubaidulina and the Deus Passus by Wolfgang Rihm. These composers’ perspectives of the Passion genre expand the traditional framework of this genre as they present the events of the Passion within contemporary contexts and combine musical styles from different historical periods.pl
dc.description.abstractHelmut Rilling, znakomity dyrygent, badacz muzyki bachowskiej zaproponował cenionym kompozytorom różnych narodowości napisanie dzieł pasyjnych inspirowanych tekstami czterech Ewangelii. Projekt Pasja 2000, zrealizowany z okazji 250 rocznicy śmierci Bacha, przyczynił się do powstania czterech zupełnie odmiennych dzieł, które wyznaczyły gatunkowi pasyjnemu nowe perspektywy. W ramach tej cennej inicjatywy, będącej ukłonem w stronę lipskiego mistrza gatunku, powstały cztery pasje kompozytorów odmiennych stylistycznie, wywodzących się z różnych tradycji i kultur. Efektem tego muzycznego zamówienia są znaczące dziś z perspektywy rozwoju pasji dzieła Rosjanki: Sofii Gubajduliny, Niemca: Wolfganga Rihma, Chińczyka: Tan Duna i Argentyńczyka: Osvaldo Goliova. Artykuł w perspektywie historycznej przybliża dwie europejskie pasje tego projektu: Johannes-Passion Sofii Gubajduliny i Deus Passus Wolfganga Rihma. Ich spojrzenie na gatunek pasji w omawianych kompozycjach poszerza tradycyjne ramy tego gatunku. Poszukiwanie punktów stycznych religii, nadawanie pasyjnym zdarzeniom współczesnych kontekstów i łączenie muzycznych stylów różnych epok to krótki zarys podejmowanej tematyki.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPassionpl
dc.subjectWolfgang Rihmpl
dc.subjectSofia Gubaidulinapl
dc.subjectcontemporary sacred musicpl
dc.subjectSt. John Passionpl
dc.subjectDeus Passuspl
dc.subjectPasjapl
dc.subjectWolfgang Rihmpl
dc.subjectSofia Gubajdulinapl
dc.subjectwspółczesna muzyka sakralnapl
dc.subjectJohannes-Passionpl
dc.titlePassion Music at the Turn of the XX and XXI Centuries, Part I: Sofia Gubaidulina and Wolfgang Rihmpl
dc.title.alternativePasja przełomu XX i XXI wieku – Sofia Gubajdulina, Wolfgang Rihmpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.1.12-
dc.description.BiographicalnoteJOANNA CIEŚLIK-KLAUZA, doktor nauk humanistycznych; teoretyk muzyki; absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi (1995); Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (1999); Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2003); studiów menadżerskich na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego; adiunkt na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Zajmuje się teorią muzyki, a w szczególności analizą dzieła muzycznego w ujęciu interdyscyplinarnym oraz zagadnieniami dotyczącymi muzyki filmowej. Jest nauczycielem dyplomowanym przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku i Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” oraz założycielką Fundacji „Wychowanie przez sztukę”. Od 2005 roku organizuje cykl seminariów i warsztatów „Wychowanie przez sztukę”. W latach 1997-2010 związana była z regionalnym ośrodkiem TVP S.A. (autorskie programy „Pro Musica” i „Rozmowy o muzyce”). Laureatka III Międzynarodowego Przeglądu Filmów Turystycznych i Turystyczno-Gospodarczych TOUR-Film 2000 w Poznaniu (za film Dziewicza Biebrza). Publikowała w czasopismach (m.in. „Ruch muzyczny”, „Twoja muza”), na łamach wydawnictw uniwersyteckich: m.in. UMFC, UAM, UZ, URz, periodyków pedagogicznych oraz czasopism muzycznych.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopinapl
dc.description.referencesAnderson M., Program festiwalu BBC Proms 2002, przeł. B. Bolesławska, cited in Książka programowa 46. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, 2003, pg. 263.pl
dc.description.referencesCichy D., Stochniol M., Między Ewangelią a ciągiem Fibonacciego, “Ruch Muzyczny” 2008, 2, pg. 6.pl
dc.description.volume17/1
dc.description.firstpage183pl
dc.description.lastpage194pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0001-6701-1378-
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_1_2018_J_Cieslik-Klauza_Passion_Music.pdf244,95 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)