REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7277
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorProniewski, Andrzej-
dc.date.accessioned2018-12-17T13:06:12Z-
dc.date.available2018-12-17T13:06:12Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 17/1, 2018, s. 63-84pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7277-
dc.description.abstractThis article reflects on tradition’s relationship to the present by considering issues pertaining to dogmatic theology. Such a reflection makes it easier to understand the inestimable role of Tradition in dogmatic theology, which links the course of human history with salvation history. Each person regardless of the time or geographical location in which he lives is invited into the dialogue of salvation. Dogmatic theology correlatively conjoins the metahistorical truth of salvation as none other than the irreplaceable and only existential content that is proper to the mentality of the man of every era. The theological interpretation of existential matter cannot avoid the changing historical and cultural reality of life. A mutual relationship and interdependence exists between the theology of yesterday and the theology of tomorrow, of biblical theology and Tradition and the ongoing theology of life and signs of the time. This article describes (1) the lasting value of Tradition, (2) its timeliness during this time of anthropological upheaval, and (3) the problem of understanding today.pl
dc.description.abstractPodjęta w artykule refleksja nad relacją tradycji do współczesności przez problematykę teologii dogmatycznej ma być wsparciem w rozumieniu niezastąpionej roli tej dziedziny, która łączy bieg historii dziejów ludzkości z historią Zbawienia. Każdy bowiem człowiek bez względu na epokę czy przestrzeń geograficzną, w której żyje jest zaproszony do dialogu Zbawienia. Teologia dogmatyczna towarzyszy wysiłkom swoich ekspertów korelacyjnie wiążąc prawdę metahistoryczną Zbawienia jako niczym nie zastąpioną jedyną treść egzystencjalną właściwą mentalności człowieka każdej epoki. Interpretacja teologiczna treści egzystencjalnych nie może unikać konfrontacji ze zmieniającą się rzeczywistością historyczno-kulturową życia. Istnieje wzajemny związek, współzależność pomiędzy teologią wczoraj a teologią jutra, teologią biblijną i Tradycją z obecnie trwającą teologią życia i znaków czasu. Treść artykułu opisuje nieprzemijającą wartość Tradycji (1), jej aktualność w okresie przewrotu antropologicznego (2) jak też problem rozumienia dzisiaj (3).pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectTraditionpl
dc.subjectdogmatic theologypl
dc.subjectFathers of the Churchpl
dc.subjectanthropologypl
dc.subjectKarl Rahnerpl
dc.subjectJoseph Ratzingerpl
dc.subjectTradycjapl
dc.subjectteologia dogmatycznapl
dc.subjectOjcowie Kościołapl
dc.subjectantropologiapl
dc.titleBetween Tradition and Modernity— Dogmatic Theology’s Correlative Taskpl
dc.title.alternativeMiędzy tradycją a współczesnością – korelacyjne zadanie teologii dogmatycznejpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2018.17.1.05-
dc.description.BiographicalnoteANDRZEJ PRONIEWSKI – ks. dr hab., prof. UwB; p.o. kierownik Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku, rektor Archidiecezjalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Białymstoku, redaktor „Rocznika Teologii Katolickiej” i „Studiów Teologii Dogmatycznej”. Dziedziny badań: hermeneutyka, antropologia, protologia, sakramentologia, eklezjologia, demonologia, teologia cierpienia, teologia rodziny, teologia K. Rahnera, teologia Ratzingera/Benedykta XVI, ekologia, dialog międzyreligijny.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBeinert W., Teologiczna teoria poznania, Cracow 1998.pl
dc.description.referencesBenedict XVI / Ratzinger J., Formalne zasady chrześcijaństwa. Szkice do teologii fundamentalnej, Poznań 2009.pl
dc.description.referencesBokwa I., Wprowadzenie do teologii Karla Rahnera, Tarnow 1996.pl
dc.description.referencesDudziński P. , “Symbol,” in Encyklopedia Katolicka, vol. XVIII, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesFrancis, Encyclical: Laudato si, Vatical City 2015.pl
dc.description.referencesGrossi V., Regula fidei, in DPAC II.pl
dc.description.referencesGóźdź K. , Teologia człowieka, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesHeschel A., Bóg szukający człowieka, Cracow 2008.pl
dc.description.referencesHesemann M., Paweł z Tarsu. Archeolodzy tropem Apostoła narodów, Poznan 2015.pl
dc.description.referencesJiers M., Podstawa antropologiczna w koncepcji teologii Karla Rahnera, „Osoba i dusza. Filozofia chrześcijańska” 7 (2010).pl
dc.description.referencesKelly J.N.D., Early Christian Creeds, London 1972.pl
dc.description.referencesMisiarczyk L., Apologetyka wczesnochrześcijańska, in: Pierwsi apologeci greccy, Cracow 2004, pgs. 11-91.pl
dc.description.referencesO’Donnell J., Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, Cracow 1997.pl
dc.description.referencesPelikan J. , Powstanie wspólnej tradycji (100-600), Cracow 2008, pg. 349.pl
dc.description.referencesRahner K., Geist in Welt, München 1957.pl
dc.description.referencesRahner K., Geist in Welt. Zur Metaphysik der endlichen Erkenntnis bei Thomas von Aquin, Innsbruck 1939.pl
dc.description.referencesRahner K., Schriften zur Theologie, Bd VIII, Einsiedeln 1967.pl
dc.description.referencesRordorf W., Tradizione, in A. di Berardino (ed.), Dizionario Patristico e di Antichità Cristiana (abbreviated hereafter as DPAC) II, Casale Monferrato 1984, pgs. 3494-3501.pl
dc.description.referencesRudolph K., Gnoza. Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, Cracow 2011.pl
dc.description.referencesRüstow A., Kulturtradition und Kulturkritik, “Studium Generale” 4 (1951).pl
dc.description.referencesSobór Chalcedoński (List papieża Leona do Flawiana, biskupa Konstantynopola, o Eutychesie), in Dokumenty soborów powszechnych, vol. 1, Cracow 2002.pl
dc.description.referencesStarowieyski M., Sobory niepodzielonego Kościoła, Cracow 2016.pl
dc.description.referencesStead G.C., Atanasio, in DPAC I.pl
dc.description.referencesTillich P., Systematic Theology, vol. 1, Chicago 1951.pl
dc.description.referencesTrevijano R., Successione, in DPAC II.pl
dc.description.referencesVorgrimler H., Nowy leksykon teologiczny, Warsaw 2005.pl
dc.description.referencesWarzeszak J., Antropologia Benedykta XVI na tle błędnych antropologii współczesnych, „Studia Teologii Dogmatycznej” 1(2015), pgs. 257-290.pl
dc.description.referencesWelte B., Auf der Spur des Ewigen, Freiburg 1965.pl
dc.description.referencesWelte B., Heilsverständnis, Freiburg 1966.pl
dc.description.referencesWelte B., Religionspfilosophie, Freiburg 1978, Polish edition: Filozofia religii, trans. G. Sowinski, Cracow 1996.pl
dc.description.referencesWiles M., What Is Theology?, Oxford 1976.pl
dc.description.volume17/1-
dc.description.firstpage63pl
dc.description.lastpage84pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0003-0382-3646-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (KTK)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2018, tom XVII/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_17_1_2018_A_Proniewski_Between_Tradition_and_Modernity.pdf290,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)