Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7245
Tytuł: | „Cień bladawy nad lichtarzem smutno ślęczy nad księgami...” – obraz żydowskiego uczonego w wierszach Chaima Nachmana Bialika |
Inne tytuły: | “A vague shadow over a candle holder sorrowfully lucubrates over books ...” – The picture of a Jewish scholar depicted in Chaim Nachman Bialik’s poetry |
Autorzy: | Piątek, Anna |
Słowa kluczowe: | Chaim Nachman Bialik Jewish poetry tradition modernity Orthodox Jews |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 8-gru-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Alter Studio |
Źródło: | Żydzi Wschodniej Polski. Seria IV: Uczeni żydowscy, red. nauk. Grzegorz Czerwiński i Jarosław Ławski, Białystok 2016, s. 343-357 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;18 Studia żydowskie;5 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, Białystok, 15–16 czerwca 2015 |
Abstrakt: | The article is devoted to the works of Chaim Nachman Bialik, a Jewish poet writing in Yiddish and Hebrew, who lived at the turn of the 20th century. Bialik, called “the restorer of Hebrew poetry,” expresses in his poems ambivalent feelings of his generation, fascinated on the one hand with the modernist revolution and secular Zionist ideas, and on the other hand – conscious of the weight of their traditional religious heritage. The article presents an analysis of an – innovative in that era – image of a Jewish scholar, created by Bialik, trapped in an admittedly rich tradition, but closed to any new ideas, including the idea of a secular Hebrew culture. The poet shows in his works the Jewish sage as a man severed from the outside world, not aware of the social changes taking place, of the beauty of nature, nor respecting the needs of his body. Bialik is aware that the closed world of orthodox Jewish towns, in the face of changes taking place in the world, was doomed to extinction, but realizes at the same time that breaking with tradition and with cultural heritage, constituting the basis of its identity, is not possible. |
Afiliacja: | Uniwersytet Warszawski |
Nota biograficzna: | ANNA PIĄTEK, mgr, absolwentka Wydziału Psychologii i Zakładu Hebraistyki Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie doktorantka na Wydziale Orientalistycznym UW; tłumaczka i lektorka języka hebrajskiego; zainteresowana tematyką stereotypów i uprzedzeń, psychologią religii, zagadnieniami gender studies, kulturą żydowską i izraelską oraz językiem hebrajskim. Jej praca magisterska pt. Postać Jezusa i wątki chrześcijańskie we współczesnej poezji hebrajskiej (na wybranych przykładach) uzyskała trzecią nagrodę w Konkursie im. Majera Bałabana (2012) organizowanym przez Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma. Autorka artykułów: Wątki religijne (chrześcijańskie i żydowskie) we współczesnej poezji hebrajskiej o tematyce miłosnej (2012) oraz Polska w poezji Uriego Cwi Grinberga i Awota Jeszuruna (2015). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/7245 |
ISBN: | 978-83-63470-72-2 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, 15–16 czerwca 2015 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Piatek_Cien_bladawy_nad_lichtarzem.pdf | 198,93 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)