REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7242
Tytuł: Nasza klasa Tadeusza Słobodzianka: dramat i jego wykonanie
Inne tytuły: Tadeusz Słobodzianek’s “Nasza klasa” (“Our Class”): The drama and its performance
Autorzy: Ciechowicz, Jan
Słowa kluczowe: Tadeusz Słobodzianek
Nasza klasa
drama
drama criticism
reception
Data wydania: 2016
Data dodania: 8-gru-2018
Wydawca: Wydawnictwo Alter Studio
Źródło: Żydzi Wschodniej Polski. Seria IV: Uczeni żydowscy, red. nauk. Grzegorz Czerwiński i Jarosław Ławski, Białystok 2016, s. 303-318
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;18
Studia żydowskie;5
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, Białystok, 15–16 czerwca 2015
Abstrakt: In this article, the author discusses the circumstances surrounding the writing of Tadeusz Słobodzianek’s drama Nasza klasa (Our Class), the critical reactions to this piece and the reception of the work, mainly in the country but also abroad. The first part of the article concerns the intellectual relationships between Anna Bikont, the author of My z Jedwabnego (We from Jedwabne) and Tadeusz Słobodzianek, focusing on the mutual influence of the authors on the formation of their texts. In the second part of the article, the author goes to the main topic, which is Nasza Klasa (Our Class), discussing the circumstances accompanying the presentation of the first (read) version of the drama, the structure of the text, the information on the book edition of the play and reactions to it. The third part of the article concerns the reception of the play, both in the West and in Israel, as well as in Poland. The author cites statements from the reviewers of the play, recalling the positions of both those who considered the drama to be valuable and the critics who approached the purport of Nasza Klasa with reserve. The author reminds the drama’s successes abroad, explaining the great interest in the interpretation of the Holocaust theme presented by Słobodzianek, with the words of the author of the play himself. He claimed that theatre is there “to purify and trigger emotions, and at the same time to think and talk about what is freedom and what is destiny.”
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
Nota biograficzna: JAN CIECHOWICZ, prof. zw. dr hab., kierownik Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania badawcze: historia dramatu i teatru polskiego XIX i XX wieku; dzieje teatru gdańskiego; teatr małych form (teatr jednoosobowy, Teatr Rapsodyczny Mieczysław Kotlarczyka), jak i teatr monumentalny (ze specjalnym uwzględnieniem przedstawień plenerowych, rozgrywanych „pod gołym niebem”) oraz twórczość Kalidasy, Williama Szekspira, Adama Mickiewicza, Stanisława Wyspiańskiego, Brunona Schulza, Sławomira Mrożka i Karola Wojtyły. Redaktor tomów: Konkurs szekspirowski – wczoraj i dziś (Gdańsk 1997); (z. H. Kasjaniuk) Gdańsk teatralny. Historia i współczesność (Gdańsk 1998) oraz (wraz z W. Zawistowskim) Teatry Stanisława Hebanowskiego (2005). Autor książek: Sam na scenie. Teatr jednoosobowy w Polsce. Z dziejów form dramatyczno-teatralnych (Wrocław 1984); Dom opowieści. Ze studiów nad Teatrem Rapsodycznym Mieczysława Kotlarczyka (Gdańsk 1992); Myślenie teatrem (Gdańsk 2000) oraz Teatr i okolice (Gdańsk 2010). Członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
URI: http://hdl.handle.net/11320/7242
ISBN: 978-83-63470-72-2
Typ Dokumentu: Book chapter
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, 15–16 czerwca 2015

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Ciechowicz_Nasza_klasa_Tadeusza_Slobodzianka.pdf183,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycje w RUB są chronione prawem autorskim, z zastrzeżeniem wszelkich praw, chyba że zaznaczono inaczej.