REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7114
Tytuł: Wspomaganie człowieka dorosłego w sytuacji przemocy w rodzinie
Inne tytuły: Supporting an adult in a situation of domestic violence
Autorzy: Filipek, Agnieszka
Promotor(rzy): Halicka, Małgorzata Cecylia
Słowa kluczowe: wspomaganie
człowiek dorosły
osoba doznająca przemocy
przemoc w rodzinie
sytuacja przemocy w rodzinie
support
an adult
a person experiencing violence
domestic violence
a situation of domestic violence
Data wydania: 5-lip-2018
Data dodania: 9-lis-2018
Abstrakt: W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczące wspomagania osób dorosłych doznających przemocy w rodzinie zamieszkujących w wybranych miastach województwa podlaskiego. Poszukiwania badawcze koncentrowały się wokół pytań: Jakie instytucje udzielają pomocy dorosłym krzywdzonym osobom najczęściej? Jacy profesjonaliści są najbardziej zaangażowani we wspomaganie dorosłego krzywdzonego człowieka? Kto z bliskich i w jakiej formie udziela najczęściej swego wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie? W opraciu o jakie standardy realizowana jest pomoc krzywdzonym? Za równie istotne cele przyjęto: diagnozę przemocy doświadczonej przez osoby dorosłe ze strony najbliższych, diagnozę skutków przemocy, jak też strategii obronnych stosowanych przez pokrzywdzonych w celu ochrony przed sprawcą oraz ocenę czynników utrudniających ofiarom przemocy zmianę ich sytuacji. W pracy zostały zaprezentowane teorie i koncepcje stanowiące podstawę dla podjętych badań. Spośród orientacji psychologicznych: teoria humanistyczna oraz poznawczo-behawioralna. W obszarze pedagogiki podstawą odniesień stała się: koncepcja "sił społecznych" zaproponowana przez H. Radlińską, empowerment, koncepcja pedagogiki uciśnionych Paulo Freire, będąca częścią pedagogiki emancypacyjnej oraz pedagogika humanistyczna. Badania zostały przeprowadzone wśród 152 osób dorosłych doznających przemocy w rodzinie, objętych procedurą "Niebieskie Karty". Byli to mieszkańcy trzech największych miast województwa podlaskiego: Białegostoku, Łomży oraz Suwałk.
The paper present the results of research on supporting adults experiencing domestic violence living in selected cities of the Podlasie District. That research focused on the following questions: What institutions help adult abused people most often? Which professionals are the most involved in helping an adult who is hurt? Who of relatives and in what form most often gives support to victims of domestic violence? That work is based on what standards help for the abused is done? The equally important goals were: diagnosis of violence experienced by adults on the part of loved ones, diagnosis of the effects of violence, as well as defense strategies used by victims to protect against the perpetrator and the assessment of factors hindering the victims of violence changing their situation. The theories and concepts underlying the research have been presented. From psychological orientations: humanistic and cognitive-behavioral theory. In the field of pedagogy, the basis for reference has become: the concept of "social forces" proposed by H. Radlinska, empowerment, the concept of pedagogy of the oppressed Paulo Freire, which is part of emancipation pedagogy and humanistic pedagogy. The research was conducted among 152 adults experiencing domestic violence, included in the "Blue Cards" procedure. They were residents of the three largest cities of the Podlasie District: Białystok, Łomża and Suwałki, who take part in the research.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Pedagogiki i Psychologii
URI: http://hdl.handle.net/11320/7114
Typ Dokumentu: Book_phd
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (otwarty dostęp)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Filipek_Wspomaganie_czlowieka_doroslego_w_sytuacji_przemocy_w_rodzinie.pdf4,78 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)