REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6733
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDynkowska, Julia-
dc.date.accessioned2018-06-29T11:52:57Z-
dc.date.available2018-06-29T11:52:57Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 11, 2017, s. 167-179pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6733-
dc.description.abstractThe paper discusses specific literary form of the cultural prefiguration of spatial perception – seeing landscapes and other spaces through the filter of one’s experience of art. In the examined texts by Jacek Dehnel’s and in Julia Hartwig’s poems spaces perceived by the subject are juxtaposed and correlated with the afterimages of masterpiece paintings or memorable and identifiable styles of various artists.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectafterimagepl
dc.subjectJacek Dehnelpl
dc.subjectJulia Hartwigpl
dc.subjectpicturesquepl
dc.subjectspacepl
dc.subjectartpl
dc.title„A jednak oczyma / [m]oimi patrzycie...”. O doświadczeniu sztuki w doświadczaniu przestrzenipl
dc.title.alternative“A jednak oczyma / [m]oimi patrzycie...”. On Experiencing Art Through Experiencing Spacepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2017.11.11-
dc.description.Emailjulia.dynkowska@gmail.compl
dc.description.BiographicalnoteJulia Dynkowska, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz instrumentalistyki na łódzkiej Akademii Muzycznej, doktorantka w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Interesuje się literaturą w pespektywie kulturowej oraz intertekstualnością – zwłaszcza apokryficznością oraz związkami literatury z innymi dziedzinami sztuki. Artykuły na te tematy publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich” i tomach zbiorowych. Pracuje nad rozprawą dotyczącą powiązań ekfrazy i apokryfu.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny. Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBaranowska Małgorzata, Prywatna historia obrazów i krajobrazy, „Teksty Drugie” 2000, nr 5, s. 170–185.pl
dc.description.referencesBuczyńska-Garewicz Hanna, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków: Universitas, 2006.pl
dc.description.referencesCichy Michał, Pozwól rzece płynąć, Wołowiec: Czarne, 2017.pl
dc.description.referencesCichy Michał, Zawsze jest dzisiaj, Wołowiec: Czarne, 2014.pl
dc.description.referencesCortázar Julio, Gra w klasy, przeł. Z. Chądzyńska, Warszawa: Muza, 1998.pl
dc.description.referencesCosgrove Denis E., Krajobraz i europejski zmysł wzroku – przyglądanie się naturze, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, oprac. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2014, s. 79–109.pl
dc.description.referencesDehnel Jacek, Dziennik roku chrystusowego, Warszawa: WAB, 2015.pl
dc.description.referencesDehnel Jacek, Żywoty równoległe, Kraków: Biuro Literackie, 2004.pl
dc.description.referencesDziadek Adam, Obraz jako interpretant: na przykładzie polskiej poezji współczesnej, „Pamiętnik Literacki” 2001, nr 92/2, s. 127–148.pl
dc.description.referencesGautier Teophile, À trois paysagistes, http://www.unjourunpoeme.fr/poeme/a-troispaysagistes [dostęp 22.09.2017].pl
dc.description.referencesHartwig Julia, Wiersze wybrane, Kraków: Wydawnictwo a5, 2010.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Labirynt nad morzem, Warszawa: Zeszyty Literackie, 2000.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Martwa natura z wędzidłem, Warszawa: Zeszyty Literackie, 2003.pl
dc.description.referencesHerbert Zbigniew, Wiersze zebrane, Kraków: Wydawnictwo a5, 2011.pl
dc.description.referencesKonończuk Elżbieta, W meandrach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2015, nr 6, s. 213–228.pl
dc.description.referencesKremer Aleksandra, „Patrzeć oczami artysty?”. Dzieła sztuki w wierszach Jacka Dehnela, w: Ars in artibus. Recepcja sztuk plastycznych w muzyce, literaturze i filmie, red. A. Jezierska, D. Maciejewska, Wrocław: Studenckie Koło Naukowe Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, 2008, s. 154–167.pl
dc.description.referencesLipiński Filip, Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2013.pl
dc.description.referencesLisak-Gębala Dobrawa, Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Kraków: Universitas, 2016.pl
dc.description.referencesLorrain Claude, w: Oxford Dictionary of English. Second Edition, Revised [E-BOOK], eds. C. Soanes, A. Stevenson, Oxford: Oxford University Press, 2010.pl
dc.description.referencesLowenthal David, Życie z krajobrazem i oglądanie krajobrazu, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, oprac. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2014, s. 111–139.pl
dc.description.referencesMarshall David, The Problem of the Picturesque, „Eighteenth Century Studies” 2002, nr 3, s. 413–437, http://www.jstor.org/stable/30054207 [dostęp 25.09.2017].pl
dc.description.referencesNycz Ryszard, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2012.pl
dc.description.referencesPoprzęcka Maria, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2008.pl
dc.description.referencesPrice Uvedale, Esej o malowniczości, przeł. B. Frydryczak, Krajobrazy. Antologia tekstów, oprac. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2014, s. 175–181.pl
dc.description.referencesProustMarcel, Wstronę Swanna, przeł. i wstępemopatrzył T. Boy-Żeleński,Warszawa: PIW, 1965.pl
dc.description.referencesPrzyklenk Joanna, Esej podróżniczy jako świadectwo percepcji: na przykładzie eseistyki Zbigniewa Herberta, „Język Artystyczny” 2010, nr 14, s. 83–97.pl
dc.description.referencesRiley Robert B., Pytania o wzrok, krajobraz i doświadczenie, przeł. M. Salwa, w: Krajobrazy. Antologia tekstów, oprac. B. Frydryczak, D. Angutek, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2014, s. 221–230.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta, Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas, 2014.pl
dc.description.referencesRzepińska Maria, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław: Ossolineum, 1986.pl
dc.description.referencesSzkłowski Wiktor, Sztuka jako chwyt, przeł. R. Łużny, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków: Znak, 2006, s. 95–111.pl
dc.description.referencesŚledząc kroki poetów, http://miloszfestival.pl/sledzac-kroki-poetow/ [dostęp 12.09. 2017].pl
dc.description.referencesTomasik Wojciech, Ikona nowoczesności. Kolej w literaturze polskiej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007.pl
dc.description.referencesWalcott Derek,Mapa Nowego Świata.Wiersze wybrane,wybór i red.M. Heydel, Kraków: Znak, 2008.pl
dc.description.referencesWalcott Derek, The Prodigal [fragm.], http://www.nytimes.com/2004/10/31/books/chapters/the-prodigal.html? r=0 [dostęp 20.09.2017].pl
dc.description.number11pl
dc.description.firstpage167pl
dc.description.lastpage179pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2017, nr 11

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_11_2017_J_Dynkowska_A_jednak_oczyma_moimi_patrzycie.pdf163,97 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)