REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6725
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorIzdebska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2018-06-28T08:35:52Z-
dc.date.available2018-06-28T08:35:52Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 11, 2017, s. 61-80pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6725-
dc.description.abstractThe article evaluates the spatial aspects of historical crime novels located in Ancient Rome. In particular, it demonstrates the image of the Roman Empire and the functions of space. This classic mise-en-scène is completely subordinated to the genre convention. The space becomes not only a background but also a component of various criminal actions. Unlike in Agatha Christie’s novels, it does not create an idyllic counterpoint to the murderous instincts of Roman citizens. The article concentrates on the form of historical crime fiction, in which all elements are subordinated to the attractiveness of intrigue. However, it also refers to the cognitive ambitions of the historical novel. So the question is what the reader learns about the SPQR of the declining Republic or about Vespasian Rome. First and foremost, it is the vivid image of the metropolis – chaotic, eclectic and vital. It is the world in a state of territorial expansion. Contrary to the assumption shared by Ryszard Koziołek with David Lowenthal that the past is the domain of otherness and that the difference generates incomprehensibility, this picture seems to be extremely familiar and understandable. This is probably due to the fact that the foreignness of “Romanity” has been familiarized in popular culture.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectspacepl
dc.subjecthistorical crime fictionpl
dc.subjectAncient Romepl
dc.subjectSteven Saylorpl
dc.subjectJohn M. Robertspl
dc.subjectLindsey Davispl
dc.title„Tu wszędzie jest Rzym” – przestrzeń w kryminałach historycznych Stevena Saylora, Johna Maddoxa Robertsa i Lindsey Davispl
dc.title.alternative“Rome is Everywhere”: Space in Historical Crime Fiction by Steven Saylor, John Maddox Roberts and Lindsey Davispl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2017.11.04-
dc.description.Emailagnieszka.izdebska@uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny. Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBeard Mary, SPQR. Historia starożytnego Rzymu, przeł. N. Radomski, Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”, 2017.pl
dc.description.referencesBradshaw Smith Donna, Bruce Alexander: Sir Henry Fielding and Blind Justice, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. 175–185.pl
dc.description.referencesCzubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk: Oficynka, 2010.pl
dc.description.referencesThe Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne & L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000.pl
dc.description.referencesDominas Konrad, Antyk w kryminale, kryminał w antyku. Steven Saylor i recepcja literatury antycznej, w: Literatura kryminalna. Na tropie źródeł, red. A Gemra, Kraków: EMG 2015, s. 221–241.pl
dc.description.referencesIzdebska Agnieszka, hasło kryminał historyczny, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, z. 4, s. 137–143.pl
dc.description.referencesKaczyński Paweł, Kryminał historyczny – próba poetyki, w: Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, Kraków: EMG, 2014, s. 191–209.pl
dc.description.referencesKoziołek Ryszard, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.pl
dc.description.referencesKraska Mariusz, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2013.pl
dc.description.referencesPascal C. Bennett, October Horse, „Harvard Studies in Classical Philology” 1981 (85), s. 261–291.pl
dc.description.referencesSalamone Frank A., Maan Meyers: The Saga of Dutchman, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. 169–174.pl
dc.description.referencesWinks Robin W., Preface, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne i L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. ix–x.pl
dc.description.number11pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage80pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2017, nr 11

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_11_2017_A_Izdebska_Tu_wszedzie_jest_Rzym.pdf205,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)