Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6725
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Izdebska, Agnieszka | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-28T08:35:52Z | - |
dc.date.available | 2018-06-28T08:35:52Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 11, 2017, s. 61-80 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/6725 | - |
dc.description.abstract | The article evaluates the spatial aspects of historical crime novels located in Ancient Rome. In particular, it demonstrates the image of the Roman Empire and the functions of space. This classic mise-en-scène is completely subordinated to the genre convention. The space becomes not only a background but also a component of various criminal actions. Unlike in Agatha Christie’s novels, it does not create an idyllic counterpoint to the murderous instincts of Roman citizens. The article concentrates on the form of historical crime fiction, in which all elements are subordinated to the attractiveness of intrigue. However, it also refers to the cognitive ambitions of the historical novel. So the question is what the reader learns about the SPQR of the declining Republic or about Vespasian Rome. First and foremost, it is the vivid image of the metropolis – chaotic, eclectic and vital. It is the world in a state of territorial expansion. Contrary to the assumption shared by Ryszard Koziołek with David Lowenthal that the past is the domain of otherness and that the difference generates incomprehensibility, this picture seems to be extremely familiar and understandable. This is probably due to the fact that the foreignness of “Romanity” has been familiarized in popular culture. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | space | pl |
dc.subject | historical crime fiction | pl |
dc.subject | Ancient Rome | pl |
dc.subject | Steven Saylor | pl |
dc.subject | John M. Roberts | pl |
dc.subject | Lindsey Davis | pl |
dc.title | „Tu wszędzie jest Rzym” – przestrzeń w kryminałach historycznych Stevena Saylora, Johna Maddoxa Robertsa i Lindsey Davis | pl |
dc.title.alternative | “Rome is Everywhere”: Space in Historical Crime Fiction by Steven Saylor, John Maddox Roberts and Lindsey Davis | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2017.11.04 | - |
dc.description.Email | agnieszka.izdebska@uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Agnieszka Izdebska, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny. Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Beard Mary, SPQR. Historia starożytnego Rzymu, przeł. N. Radomski, Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”, 2017. | pl |
dc.description.references | Bradshaw Smith Donna, Bruce Alexander: Sir Henry Fielding and Blind Justice, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. 175–185. | pl |
dc.description.references | Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk: Oficynka, 2010. | pl |
dc.description.references | The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne & L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000. | pl |
dc.description.references | Dominas Konrad, Antyk w kryminale, kryminał w antyku. Steven Saylor i recepcja literatury antycznej, w: Literatura kryminalna. Na tropie źródeł, red. A Gemra, Kraków: EMG 2015, s. 221–241. | pl |
dc.description.references | Izdebska Agnieszka, hasło kryminał historyczny, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, z. 4, s. 137–143. | pl |
dc.description.references | Kaczyński Paweł, Kryminał historyczny – próba poetyki, w: Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A. Gemra, Kraków: EMG, 2014, s. 191–209. | pl |
dc.description.references | Koziołek Ryszard, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016. | pl |
dc.description.references | Kraska Mariusz, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2013. | pl |
dc.description.references | Pascal C. Bennett, October Horse, „Harvard Studies in Classical Philology” 1981 (85), s. 261–291. | pl |
dc.description.references | Salamone Frank A., Maan Meyers: The Saga of Dutchman, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne and L.A. Kreiser Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. 169–174. | pl |
dc.description.references | Winks Robin W., Preface, w: The Detective as Historian: History and Art in Historical Crime Fiction, ed. R.B. Browne i L.A. Kreiser, Jr, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, 2000, s. ix–x. | pl |
dc.description.number | 11 | pl |
dc.description.firstpage | 61 | pl |
dc.description.lastpage | 80 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2017, nr 11 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_11_2017_A_Izdebska_Tu_wszedzie_jest_Rzym.pdf | 205,88 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)