Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6705
Tytuł: | Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych |
Inne tytuły: | Supporting foreign pupils with special educational needs in the context of individualization of work and school requirements |
Autorzy: | Młynarczuk-Sokołowska, Anna Szostak-Król, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | uczniowie cudzoziemscy specjalne potrzeby edukacyjne diagnozowanie projektowanie działań edukacyjnych pomoc psychologiczno-pedagogiczna foreign students specifc educational needs diagnose designing educational activities foreigners support |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 19-cze-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UKSW |
Źródło: | Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2017, s. 121-146 |
Abstrakt: | Rozdział ukazuje główne zagadnienia dotyczące kształcenia dzieci cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych. Opracowanie rozpoczyna prezentacja podstawowych kwestii związanych z diagnozą tej grupy uczniów, prowadzoną na potrzeby organizacji procesu edukacyjno-wychowawczego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły. Następnie przedstawiono płaszczyzny projektowania działań edukacyjnych umożliwiających wspieranie cudzoziemców. Egzemplifkacją zawartych w artykule treści są praktyczne, autorskie narzędzia służące do pozyskiwania informacji niezbędnych w toku planowania pracy z uczniami cudzoziemskimi i tym samym w klasach zróżnicowanych kulturowo, w których funkcjonują uczniowie cudzoziemscy The article shows vital issues related to foreign children education with specific educational needs in the context of work individualization and school requirements. The paper starts with presentation of basic questions connected with the diagnosis of this group of students, conducted at school for educational-pedagogical and psychological-pedagogical purposes. Afterwards its authors present ways of designing educational activities. which enable the foreigners support. Exemplifications of issues included in the article are practical and useful authorial diagnostic tools subserve collecting essential information in the process of planning work with foreign students and culturally diverse classes where foreigners are present. |
Afiliacja: | Anna Młynarczuk-Sokołowska - Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Anna Młynarczuk-Sokołowska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zainteresowana edukacją międzykulturową – głównie jej metodyką i projektowaniem. Autorka monografii naukowych (m.in. Od Obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna…), redaktorka książek naukowo-metodycznych (m.in. Przygody Innego. Bajki międzykulturowe…), realizatorka projektów badawczych i społecznych, w tym szkoleń i warsztatów, zajęć z języka
polskiego jako obcego, współtwórczyni dwóch innowacji pedagogicznych. Od 2008 pracuje z cudzoziemcami. Laureatka m.in. pierwszego miejsca w konkursie Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP za działania w obszarze edukacji międzykulturowej. Katarzyna Szostak-Król – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku, w której obecnie uczy się ponad 60 dzieci cudzoziemskich. Zainteresowania naukowe: regionalne i dialektalne odmiany języka, język pisarzy, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz edukacja międzykulturowa. Prowadzi zajęcia i warsztaty integrujące środowisko dzieci polskich i cudzoziemskich w oparciu o autorskie scenariusze i programy edukacyjne. Autorka i redaktorka m.in. monografii naukowo-metodycznych, materiałów edukacyjnych. |
E-mail: | a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6705 |
ISBN: | 978-83-8090-338-8 (wersja drukowana) 978-83-8090-339-5 (wersja elektroniczna) |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Mlynarczuk-Sokolowska_Wspieranie_uczniow_cudzoziemskich.pdf | 328,86 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)