REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6705
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMłynarczuk-Sokołowska, Anna-
dc.contributor.authorSzostak-Król, Katarzyna-
dc.date.accessioned2018-06-19T06:48:46Z-
dc.date.available2018-06-19T06:48:46Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationDzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2017, s. 121-146pl
dc.identifier.isbn978-83-8090-338-8 (wersja drukowana)-
dc.identifier.isbn978-83-8090-339-5 (wersja elektroniczna)-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6705-
dc.description.abstractRozdział ukazuje główne zagadnienia dotyczące kształcenia dzieci cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych. Opracowanie rozpoczyna prezentacja podstawowych kwestii związanych z diagnozą tej grupy uczniów, prowadzoną na potrzeby organizacji procesu edukacyjno-wychowawczego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły. Następnie przedstawiono płaszczyzny projektowania działań edukacyjnych umożliwiających wspieranie cudzoziemców. Egzemplifkacją zawartych w artykule treści są praktyczne, autorskie narzędzia służące do pozyskiwania informacji niezbędnych w toku planowania pracy z uczniami cudzoziemskimi i tym samym w klasach zróżnicowanych kulturowo, w których funkcjonują uczniowie cudzoziemscypl
dc.description.abstractThe article shows vital issues related to foreign children education with specific educational needs in the context of work individualization and school requirements. The paper starts with presentation of basic questions connected with the diagnosis of this group of students, conducted at school for educational-pedagogical and psychological-pedagogical purposes. Afterwards its authors present ways of designing educational activities. which enable the foreigners support. Exemplifications of issues included in the article are practical and useful authorial diagnostic tools subserve collecting essential information in the process of planning work with foreign students and culturally diverse classes where foreigners are present.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe UKSWpl
dc.subjectuczniowie cudzoziemscypl
dc.subjectspecjalne potrzeby edukacyjnepl
dc.subjectdiagnozowaniepl
dc.subjectprojektowanie działań edukacyjnychpl
dc.subjectpomoc psychologiczno-pedagogicznapl
dc.subjectforeign studentspl
dc.subjectspecifc educational needspl
dc.subjectdiagnosepl
dc.subjectdesigning educational activitiespl
dc.subjectforeigners supportpl
dc.titleWspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnychpl
dc.title.alternativeSupporting foreign pupils with special educational needs in the context of individualization of work and school requirementspl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emaila.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Młynarczuk-Sokołowska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zainteresowana edukacją międzykulturową – głównie jej metodyką i projektowaniem. Autorka monografii naukowych (m.in. Od Obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna…), redaktorka książek naukowo-metodycznych (m.in. Przygody Innego. Bajki międzykulturowe…), realizatorka projektów badawczych i społecznych, w tym szkoleń i warsztatów, zajęć z języka polskiego jako obcego, współtwórczyni dwóch innowacji pedagogicznych. Od 2008 pracuje z cudzoziemcami. Laureatka m.in. pierwszego miejsca w konkursie Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP za działania w obszarze edukacji międzykulturowej.pl
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Szostak-Król – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku, w której obecnie uczy się ponad 60 dzieci cudzoziemskich. Zainteresowania naukowe: regionalne i dialektalne odmiany języka, język pisarzy, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz edukacja międzykulturowa. Prowadzi zajęcia i warsztaty integrujące środowisko dzieci polskich i cudzoziemskich w oparciu o autorskie scenariusze i programy edukacyjne. Autorka i redaktorka m.in. monografii naukowo-metodycznych, materiałów edukacyjnych.pl
dc.description.AffiliationAnna Młynarczuk-Sokołowska - Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesBajkowski T. (2014). Diagnoza psychopedagogiczna w warunkach między- i wielokulturowości. W: T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesBarzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: ORE.pl
dc.description.referencesBłeszyńska K. (2010). Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa: ORE.pl
dc.description.referencesBogdanowicz M. (1994). O dysleksji, czyli specyfcznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lublin: Linea.pl
dc.description.referencesBogdanowicz M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216-228.pl
dc.description.referencesDąbrowa E., Markowska-Manista U. (2010). Przygotowanie nauczycieli do pracy w wielokulturowej rzeczywistości w perspektywie standardów europejskich. W: Z. Jasiński (red.), Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej. Opole: INP Uniwersytet Opolski.pl
dc.description.referencesDotka M., Kazimierczak M., Lutze I., Puchała E., Świderska M. (2009). Model pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i współpracy pomiędzy szkołą i poradnią – założenia. Warszawa: CMPPP.pl
dc.description.referencesGrzymała-Moszczyńska H., Nowicka E. (red.). (1998). Goście i gospodarze. Problem adaptacji kulturowej w obozach dla uchodźców oraz otaczających je społecznościach lokalnych. Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesMEN. (2010). Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa: MEN.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J. (2003). Diagnostyka i metodyka w dialogu wspierającym ludzką egzystencję. W: J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko: Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensispl
dc.description.referencesNikitorowicz J. (2010). Współczesny nauczyciel w procesie rewitalizacji wartości i pamięci przeszłości w kreującym się społeczeństwie wielokulturowym. W: Z. Jasiński (red.), Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej. Opole: INP Uniwersytet Opolski.pl
dc.description.referencesPotoniec K. (2015). Integracja uczniów uchodźców w polskiej szkole. Białystok: Fundacja Dialog.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. z 2013 r., poz. 532.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Dz.U. z 2014 r., poz. 478.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Dz.U. z 2016 r., poz. 1453.pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A. (2014). O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 oraz z 2016 r., poz. 35, 64 i 195.pl
dc.description.firstpage121pl
dc.description.lastpage146pl
dc.identifier.citation2Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskijpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Mlynarczuk-Sokolowska_Wspieranie_uczniow_cudzoziemskich.pdf328,86 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)