Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6705
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Młynarczuk-Sokołowska, Anna | - |
dc.contributor.author | Szostak-Król, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-19T06:48:46Z | - |
dc.date.available | 2018-06-19T06:48:46Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2017, s. 121-146 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8090-338-8 (wersja drukowana) | - |
dc.identifier.isbn | 978-83-8090-339-5 (wersja elektroniczna) | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/6705 | - |
dc.description.abstract | Rozdział ukazuje główne zagadnienia dotyczące kształcenia dzieci cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych. Opracowanie rozpoczyna prezentacja podstawowych kwestii związanych z diagnozą tej grupy uczniów, prowadzoną na potrzeby organizacji procesu edukacyjno-wychowawczego oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły. Następnie przedstawiono płaszczyzny projektowania działań edukacyjnych umożliwiających wspieranie cudzoziemców. Egzemplifkacją zawartych w artykule treści są praktyczne, autorskie narzędzia służące do pozyskiwania informacji niezbędnych w toku planowania pracy z uczniami cudzoziemskimi i tym samym w klasach zróżnicowanych kulturowo, w których funkcjonują uczniowie cudzoziemscy | pl |
dc.description.abstract | The article shows vital issues related to foreign children education with specific educational needs in the context of work individualization and school requirements. The paper starts with presentation of basic questions connected with the diagnosis of this group of students, conducted at school for educational-pedagogical and psychological-pedagogical purposes. Afterwards its authors present ways of designing educational activities. which enable the foreigners support. Exemplifications of issues included in the article are practical and useful authorial diagnostic tools subserve collecting essential information in the process of planning work with foreign students and culturally diverse classes where foreigners are present. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe UKSW | pl |
dc.subject | uczniowie cudzoziemscy | pl |
dc.subject | specjalne potrzeby edukacyjne | pl |
dc.subject | diagnozowanie | pl |
dc.subject | projektowanie działań edukacyjnych | pl |
dc.subject | pomoc psychologiczno-pedagogiczna | pl |
dc.subject | foreign students | pl |
dc.subject | specifc educational needs | pl |
dc.subject | diagnose | pl |
dc.subject | designing educational activities | pl |
dc.subject | foreigners support | pl |
dc.title | Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych | pl |
dc.title.alternative | Supporting foreign pupils with special educational needs in the context of individualization of work and school requirements | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | a.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Anna Młynarczuk-Sokołowska – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku, wiceprezes Zarządu Fundacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jako teoretyk i praktyk zainteresowana edukacją międzykulturową – głównie jej metodyką i projektowaniem. Autorka monografii naukowych (m.in. Od Obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna…), redaktorka książek naukowo-metodycznych (m.in. Przygody Innego. Bajki międzykulturowe…), realizatorka projektów badawczych i społecznych, w tym szkoleń i warsztatów, zajęć z języka polskiego jako obcego, współtwórczyni dwóch innowacji pedagogicznych. Od 2008 pracuje z cudzoziemcami. Laureatka m.in. pierwszego miejsca w konkursie Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP za działania w obszarze edukacji międzykulturowej. | pl |
dc.description.Biographicalnote | Katarzyna Szostak-Król – doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 26 im. Stanisława Staszica w Białymstoku, w której obecnie uczy się ponad 60 dzieci cudzoziemskich. Zainteresowania naukowe: regionalne i dialektalne odmiany języka, język pisarzy, metodyka nauczania języka polskiego jako obcego oraz edukacja międzykulturowa. Prowadzi zajęcia i warsztaty integrujące środowisko dzieci polskich i cudzoziemskich w oparciu o autorskie scenariusze i programy edukacyjne. Autorka i redaktorka m.in. monografii naukowo-metodycznych, materiałów edukacyjnych. | pl |
dc.description.Affiliation | Anna Młynarczuk-Sokołowska - Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bajkowski T. (2014). Diagnoza psychopedagogiczna w warunkach między- i wielokulturowości. W: T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.description.references | Barzykowski K., Grzymała-Moszczyńska H., Dzida D., Grzymała-Moszczyńska J., Kosno M. (2013). Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności. Warszawa: ORE. | pl |
dc.description.references | Błeszyńska K. (2010). Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań. Warszawa: ORE. | pl |
dc.description.references | Bogdanowicz M. (1994). O dysleksji, czyli specyfcznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lublin: Linea. | pl |
dc.description.references | Bogdanowicz M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216-228. | pl |
dc.description.references | Dąbrowa E., Markowska-Manista U. (2010). Przygotowanie nauczycieli do pracy w wielokulturowej rzeczywistości w perspektywie standardów europejskich. W: Z. Jasiński (red.), Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej. Opole: INP Uniwersytet Opolski. | pl |
dc.description.references | Dotka M., Kazimierczak M., Lutze I., Puchała E., Świderska M. (2009). Model pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i współpracy pomiędzy szkołą i poradnią – założenia. Warszawa: CMPPP. | pl |
dc.description.references | Grzymała-Moszczyńska H., Nowicka E. (red.). (1998). Goście i gospodarze. Problem adaptacji kulturowej w obozach dla uchodźców oraz otaczających je społecznościach lokalnych. Kraków: Nomos. | pl |
dc.description.references | MEN. (2010). Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa: MEN. | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J. (2003). Diagnostyka i metodyka w dialogu wspierającym ludzką egzystencję. W: J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko: Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensis | pl |
dc.description.references | Nikitorowicz J. (2010). Współczesny nauczyciel w procesie rewitalizacji wartości i pamięci przeszłości w kreującym się społeczeństwie wielokulturowym. W: Z. Jasiński (red.), Szkoła i nauczyciele wobec problemów edukacji międzykulturowej. Opole: INP Uniwersytet Opolski. | pl |
dc.description.references | Potoniec K. (2015). Integracja uczniów uchodźców w polskiej szkole. Białystok: Fundacja Dialog. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych. Dz.U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. z 2013 r., poz. 532. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Dz.U. z 2014 r., poz. 478. | pl |
dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Dz.U. z 2016 r., poz. 1453. | pl |
dc.description.references | Szczurek-Boruta A. (2014). O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl |
dc.description.references | Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 oraz z 2016 r., poz. 35, 64 i 195. | pl |
dc.description.firstpage | 121 | pl |
dc.description.lastpage | 146 | pl |
dc.identifier.citation2 | Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Mlynarczuk-Sokolowska_Wspieranie_uczniow_cudzoziemskich.pdf | 328,86 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)