REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6548
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMłynarczuk-Sokołowska, Anna-
dc.date.accessioned2018-05-10T10:56:53Z-
dc.date.available2018-05-10T10:56:53Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn978-83-937718-5-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6548-
dc.description.abstractThe book is devoted to the participation of children in intercultural non-formal education carried out by the citizens gathered around NGOs operating in Poland. The paper consists of four complementary chapters. In the first part, Theoretical basis of intercultural non-formal education, the author presents key issues from the perspective of intercultural non-formal education conducted within the framework of the initiatives undertaken by Polish NGOs, and thus in the context undertaken in the publication of research issues. The second chapter, Methodology of personal research, includes the methodological basis of the research project realized by the book’s author. The third chapter, Participation in the intercultural non-formal education in the opinion of children in the light of personal research, consists of empirical material compilation collected in the course of research in regard to selected elements of intercultural non-formal education. In the fourth chapter, Intercultural non-formal education in practice – examples of activities addressed to children, the instructive examples of educational initiatives aimed at children carried out on Polish territory through the use of innovative methods of work were presented. The substantive part of this publication is completed by the conclusions from personal research of the author. The list of selected Polish non-governmental organizations which take action in the field of intercultural non-formal education was attached to the work. Despite scientific nature, the paper may be useful to those who are interested in intercultural education, not only from the theoretical but also practical perspective (students, educators, teachers, etc.).pl
dc.description.sponsorshipPublikacja ukazała się dzięki dofinansowaniu Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku oraz pracy społecznej osób zaangażowanych w jej przygotowanie.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmiędzykulturowa edukacja nieformalnapl
dc.subjectmetodyka edukacji międzykulturowejpl
dc.subjectkompetencja międzykulturowapl
dc.titleTeoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dziecipl
dc.typeBookpl
dc.description.Emaila.mlynarczuk-sokolowska@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesAleksandrowicz P., Międzynarodowe spotkania młodzieży najlepszym sposobem na poznanie odmiennych kultur, w: Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, red. A. Klimowicz, Warszawa 2004, Wyd. CODN.pl
dc.description.referencesAmbrosewicz-Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003, Wyd. Willa Decjuszapl
dc.description.referencesBalicki M., Organizacje pozarządowe czynnikiem wspierającym pluralizm kulturowy w społeczeństwie obywatelskim, w: Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Białystok 1999,Wyd. Trans Humana.pl
dc.description.referencesBoski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wyd. Academica, Wyd. SWPS.pl
dc.description.referencesBryant P., Dolman A.M., (red.), Psychologia rozwojowa, Poznań 1997, Wyd. Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesCamilleri Grima A., Pedagogiczne podstawy rozwijania międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej, w: Kompetencja międzykulturowa w kształceniu nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej, red. R.  Lewicki, I. Samuelsson, A. Camilleri Grima i inni, Wrocław 2006, Oficyna Wydawnicza Atut.pl
dc.description.referencesChodorowska K., Kilka słów na temat zrealizowanego projektu, w: Edukacja międzykulturowa wobec integracji dzieci polskich i czeczeńskich, A. Młynarczuk, K. Potoniec (red.), Białystok 2009, Wyd. Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesChromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesDanilewicz W., „Jestem tu, ale tam” – transnarodowe ujęcie zjawiska migracji w rodzinie, w: Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, red. W. Danilewicz, Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesDanilewicz W., Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010, Wyd. Trans Humana.pl
dc.description.referencesDelpit L., Edukacja w społeczeństwie wielokulturowym: nasze największe wyzwanie na przyszłość, w: Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania, red. A. Grudzińska, K. Kubin, Warszawa 2010, Wyd. Forum na Rzeczy Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesDietz G., Multiculturalism, interculturality and diversity in education. An anthropological approach, Münster, New York, München, Berlin 2009, Wyd. Waxman.pl
dc.description.referencesDziewierski M., Pastwa B., Mobilizacja etniczna Ukraińców. Przypadek wsi Mokre, w: Pogranicza etniczne w Europie. Harmonia i konflikty, red. K. Krzysztofek, A. Sadowski, Białystok 2001, Wyd. Instytut Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesGliński P., Idealna wizja polskiego społeczeństwa obywatelskiego. Jak mogłoby być i dlaczego tak nie jest?, „Trzeci Sektor. Społeczeństwo obywatelskie” nr 26, 2012.pl
dc.description.referencesGrzybowski P.  P., Edukacja europejska – od wielokulturowości do międzykulturowości: koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankońskiego, Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGrzybowski P.P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – literatura – adresy, Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGudykunst W. B., Kim Y.Y., Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Warszawa 2005, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGumkowska M., Herbst J., Organizacje pozarządowe. Najważniejsze pytania, podstawowe fakty 2008, Warszawa 2008, Wyd. Stowarzyszenie Klon/Jawor.pl
dc.description.referencesGuziuk M., Podstawy metodologiczne prac promocyjnych (nauki społeczno-pedagogiczne), Olsztyn 2004, Wyd. Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.pl
dc.description.referencesJohnson D.W., Johnson R.T., Cultural diversity and cooperative learning, w: Cooperative learning and strategy for inclusion. Celebrating diversity in the clasroom, red.W. Putnam, Baltimore-London-Sydney 2010, Paul H. Bookers Publishing Co.pl
dc.description.referencesKantowicz E., Społeczne włączanie i  integracja – wyzwaniem dla pedagogów i pracowników socjalnych, w: Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów i diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej, red. K. Białobrzeska, S. Kawula, Toruń 2006, Wydawnictwo Akademickie Akapit.pl
dc.description.referencesKempny M., Kopciak A., Łodziński S., U progu wielokulturowości. Nowe wyzwania społeczeństwa polskiego, Warszawa 1997, Wyd. Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesKlimowicz A., Gry dydaktyczne i  projekt w  edukacji międzykulturowej, w: Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, red. A. Klimowicz, Warszawa 2004, Wyd. CODN.pl
dc.description.referencesKorporowicz L., Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji, w: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Warszawa 1997, Wyd. Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesLeś E., Organizacje niezależne w Polsce i na świecie, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Katowice 1998, Wyd. Progress.pl
dc.description.referencesLewenstein B., Palska H., Organizacje pozarządowe na scenie publicznej okresu transformacji: dynamika rozwojowa i  relacje z władzą – analiza badań jakościowych, w: Samoregulacja społeczeństwa polskiego III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, red. P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, Warszawa 2004, Wyd. IFiS PAN.pl
dc.description.referencesLewowicki T., Wielokulturowość i edukacja – zagadnienia ogólne, ujęcia porównawcze, w: Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, red. T.  Lewowicki, F. Szloska, Warszawa – Radom 2009, Wyd. Akademia Pedagogiki Specjalnej, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego, Akademia Podlaska.pl
dc.description.referencesLewowicki T., W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Edukacja międzykulturowa w  Polsce i  na świecie, red. T.  Lewowicki, współudział: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Katowice 2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl
dc.description.referencesMagala S., Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011, Wyd. Wolters Kluwer Polska.pl
dc.description.referencesMarkowska D., Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 4, 1990.pl
dc.description.referencesMcGee Banks Ch. A., Banks J. A., Pedagogika na rzecz równego traktowania: zasadniczy element edukacji wielokulturowej, w: Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania, red. A. Grudzińska, K. Kubin, Warszawa 2010, Wyd. Forum na Rzeczy Różnorodności Społecznej.pl
dc.description.referencesMiędzykulturowy Klub Malucha. Wspieranie rozwoju małych dzieci oraz integracja rodzin polskich imigranckich, Warszawa 2009, Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej, Fundacja Sto Pociechpl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A., Od obcości do inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie działań polskich organizacji pozarządowych, Warszawa 2015, Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A., Niziołek K., „Tożsamość to matrioszka”. Rola działań edukacyjnych i społeczno-artystycznych w kształtowaniu tożsamości międzykulturowej, w: Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, red. J. Nikitorowicz, Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesMłynarczuk-Sokołowska A., Zrozumieć Innego. Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna w procesie uczenia się języka polskiego jako obcego, Białystok 2016, Wyd. Fundacja Dialog.pl
dc.description.referencesNarodowy Spis Powszechny Ludności i  mieszkań, pod kierunkiem merytorycznym L. Nowak, Warszawa 2013, Wyd. Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Demograficznych, Departament Pracy, Departament, Departament Handlu i  Usług, http://www.stat.gov.pl/cps/ rde/xbcr/gus/lud_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf (stan z dnia: 15.04.13).pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1, Warszawa 2003-2004, Wydawnictwo Akademickie Żakpl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja regionalna i  międzykulturowa, Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk 2005, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok 2005, Wyd. Trans Humana.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Projektowanie edukacji międzykulturowej w perspektywie demokracji i integracji europejskiej, w: Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz , M. Sobecki, Białystok 1999, Wyd. Trans Humana.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Próba określenia przedmiotu edukacji międzykulturowej, w: Region – Tożsamość – Edukacja, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Białystok 2005, Wyd. Trans Humanapl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Wielokulturowość wschodniego pogranicza Polski w przeszłości i  współcześnie, w: (Złudne) obietnice wielokulturowości, red. J.  Królikowska, Warszawa 2012, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Wielokulturowość – wyzwanie dla edukacji międzykulturowej, w: Edukacja zorientowana na XXI, red. J. Gajda, Lublin 2000, Wyd. UMCS. pl
dc.description.referencesNiziołek K., Zdjęcia są tłumaczem. O społecznych funkcjach sztuki w kontekście mniejszościowym na przykładzie fotografii uczestniczącej, w: Integracja dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Nasz świat w 36 klatkach”, K. Potoniec, A. Grzedzińska, A. Gaworek (red.), Białystok 2008, Wyd. Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesOgrodzka-Mazur E., Szanse i bariery edukacji międzykulturowej na pograniczu polsko-czeskim. Przyczynek do obrazu pracy nauczycielskiej, w: Społeczne uwarunkowania edukacji między-kulturowej. Problemy praktyki oświatowej, t. 2, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska, Cieszyn – Toruń – Warszawa 2009, Wyd. Wydz. Etnologii i Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła ZNP w Warszawie, Wyd. Adam Marszałek, Cieszyn – Toruń – Warszawa.pl
dc.description.referencesPilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001, Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesPilch T., Źródła i mechanizmy wykluczenia społecznego, w: Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A.  Szczurek-Boruta, J.  Suchodolska, Cieszyn – Warszwa – Toruń 2011, Wyd. Adam Marszałek.pl
dc.description.referencesPrzewłocka J., Herbst J. (współpraca), Organizacje pozarządowe. Najważniejsze pytania, podstawowe fakty, Warszawa 2011, Wyd. Stowarzyszenie Klon/Jawor.pl
dc.description.referencesPrzywara M.N., Inny i  baśniowa Białoruś, w: Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, Białystok 2015, Fundacja Dialog, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesPutnam W., Cooperative learning and strategy for inclusion. Celebrating diversity in the clasroom, Baltimore – London – Sydney 2010, Paul H. Bookers Publishing Co.pl
dc.description.referencesRogers A., Non-formal education:. Flexible schooling or participatory education?, Hong Kong 2004, Comparative Education Research Centre.pl
dc.description.referencesRóżańska A., Poznajemy Innego, pozbywamy się stereotypów i kształtujemy tolerancję, w: Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych), Katowice-Cieszyn-Warszawa 2011, Wydz. Etnologii i Nauk o Wychowaniu, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesRysz-Kowalczyk B., hasło: organizacje pozarządowe, w: Leksykon polityki społecznej, red. B. Rysz-Kowalczyk, Warszawa 2001, Wyd. Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr.pl
dc.description.referencesSobecki M., Kultura symboliczna a  tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Białystok 2007, Wyd. Trans Humana.pl
dc.description.referencesSobecki M., Pedagogika społeczna a edukacja międzykulturowa. Na drodze ku synergii, „Pedagogika społeczna” nr 1, 2011.pl
dc.description.referencesSawicki P., Dzieci i fotografowanie, w: Integracja dzieci polskich i czeczeńskich na przykładzie projektu „Nasz świat w 36 klatkach”, K. Potoniec, A. Grzedzińska, A. Gaworek (red.), Białystok 2008, Wyd. Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesSzostak-Król K., Inny bliski i daleki, czyli o potrzebie edukacji międzykulturowej we wczesnej edukacji dziecka, w: Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, red. A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król, Białystok 2011, Wyd. Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesSzczepaniak-Weicha I., Sektor pozarządowy na polu pomocy społecznej: realizacja zasady pomocniczości – wyzwania i bariery, w: Pomoc społeczna. Praca Socjalna. Teoria i praktyka, t. 2, Bydgoszcz 2003,Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierz Wielkiego.pl
dc.description.referencesToczyski W., Rola organizacji pozarządowych w odrodzeniu społeczeństwa obywatelskiego, w: Organziacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Katowica 1998, Wyd. Progress.pl
dc.description.referencesWeigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży. Studium empiryczne, Warszawa 1999, Instytut Psychologii PAN.pl
dc.description.referencesWitkowski L., Rozwój i  tożsamość w  cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Toruń 2000, Wyd. Wit-Graf.pl
dc.description.referencesWygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971, Wyd. Zysk i S-ka.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej.pdf1,45 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)