REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6473
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMłynarczuk-Sokołowska, Anna-
dc.date.accessioned2018-04-11T07:30:35Z-
dc.date.available2018-04-11T07:30:35Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.isbn978-83-62015-90-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6473-
dc.description.abstractThe book is devoted to the implementation issues of the intercultural non-formal education by Polish non-governmental organizations, with particular emphasis on the methodological topics. The paper consists of six complementary chapters. In the first one, Intercultural non-formal education — the outline of issues, from the standpoint of the concept of lifelong education, the author explains the nature of intercultural non-formal education and defines the notions used in the paper. The second chapter, Intercultural non-formal education as a task of Polish non-governmental organizations, begins with the characteristics presentation of the third sector’s actions in the framework of the civil activity idea. Aft erwards, the author characterizes the genesis and development of intercultural non-formal education in Poland undertaken by non-governmental organizations. The third chapter, Outline of personal research methodology, includes the methodological basis implemented by the author of the research project. The next chapter, Intercultural non-formal education on the example of Polish non-governmental organizations activities in the light of personal research, represents the compilation of empirical material gathered in the course of study, in context of the concepts and theories presented in the paper. In the fifth chapter called Intercultural non-formal education in practice — exemplifications of Polish non-governmental organizations activities, the instructive examples of educational initiatives targeted at diff erent age groups that have been applied through the use of innovative methods of work were presented. The last chapter, Implementation dilemmas of intercultural non-formal education by Polish non-governmental organizations, is devoted to the problems faced by non-governmental organizations in the implementation of educational activities. Substantial part of the paper finishes with the conclusions from personal research and postulates for socio-educational practice. Despite the scientific character of the work, due to the nature of undertaken subject, it may be useful to those who are interested in intercultural education, both from the theoretical and practical side.pl
dc.description.sponsorshipWydanie publikacji współfinansował Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Akademickie Żakpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectnieformalna edukacja międzykulturowapl
dc.subjectorganizacje pozarządowepl
dc.titleOd Obcości do Inności. Międzykulturowa edukacja nieformalna na przykładzie dzialalności polskich organizacji pozarządowychpl
dc.typeBookpl
dc.description.AffiliationWydział Pedagogiki i Psychologiipl
dc.description.referencesAhmed M., Coombs P.H., Education for the rural development: case studies for planners, Praeger, New York 1975.pl
dc.description.referencesAleksandrowicz P., Międzynarodowe spotkania młodzieży najlepszym sposobem na poznanie odmiennych kultur, w: Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, red. A. Klimowicz, CODN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesAmbrosewicz-Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesBabbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesBalicki M., Organizacje pozarządowe czynnikiem wspierającym pluralizm kulturowy w społeczeństwie obywatelskim, w: Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesBaldwin E., Longhurst B., McCracken S., Ogborn M., Wstęp do kulturoznawstwa, wyd. I, przeł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007.pl
dc.description.referencesBauman Z., Socjologia,. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1996.pl
dc.description.referencesBednarski J., Enkulturacja, w: Słownik etnologiczny, Z. Staszczak, red., PWN, Poznań 1987.pl
dc.description.referencesBiała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczenie i uczenie się: na drodze do uczącego się społeczeństwa, przeł. K. Pachniak, R. Piotrowski, Komisja Europejska, wydawca polskiej edycji: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesBios-Reymond M., Studium związków pomiędzy edukacją formalną i nieformalną, w: Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne. Konferencja na temat edukacji nieformalnej, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesBłeszyńska K.M., Dzieci imigrantów i uchodźców jako grupa zagrożona wykluczeniem edukacyjnym, w: Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn–Warszawa–Toruń 2011.pl
dc.description.referencesGrzybowski P.P., Edukacja międzykulturowa — konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesGrzybowski P.P., Edukacja międzykulturowa — przewodnik. Pojęcia — literatura — adresy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesGudykunst W.B., Kim Y.Y., Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesGuziuk M., Podstawy metodologiczne prac promocyjnych (nauki społeczno-pedagogiczne), Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2004.pl
dc.description.referencesGuziuk-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesGuilford Z., Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesHermann-Krüger H., Metody badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesHilliard J.F., Elements of an action program, w: New strategies for educational development: the cross cultural search for non-formal alternatives, red. C.S. Brambeck, T.J. Thombson, DC Heath, Lexington 1973.pl
dc.description.referencesHofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.pl
dc.description.referencesO programie, http://www.grundtvig.org.pl (dostęp: 04.02.2013).pl
dc.description.referencesJasińska-Kania A., Łodziński S., Wykluczeni z narodu: mniejszości narodowe, migranci, uchodźcy, w: Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny, i etniczny, red. M. Jarosz, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesJohnson D.W., Johnson R.T., Cultural diversity and cooperative learning, w: Cooperative learning and strategy for inclusion. Celebrating diversity in the classroom, W. Putnam (ed.), Paul H. Bookers Publishing Co, Baltimore — London — Sydney 2010.pl
dc.description.referencesKantowicz E., Społeczne włączanie i integracja — wyzwaniem dla pedagogów i pracowników socjalnych, w: Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów i diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej, red. K. Białobrzeska, S. Kawula, Wydawnictwo Akademickie Akapit, Toruń 2006.pl
dc.description.referencesKargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesKarpińska A., W poszukiwaniu źródeł pedagogicznego sukcesu. Oferta edukacyjna dla wszystkich, w: Edukacja głębszego poziomu w dialogu i perspektywie, red. A. Karpińska, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2005.pl
dc.description.referencesKasprzak T., Walczak B., Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej. Raport z badania, w: Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej, red. A. Jasińska-Kania, K.M. Staszyńska, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesKlimowicz A., Gry dydaktyczne i projekt w edukacji międzykulturowej, w: Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczycieli, red. A. Klimowicz, CODN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKlopf D.W., Intercultural encounters. Fundamentals of intercultural communication (fifth edition), Morton Publishing Co. Englewood, Colorado 2001.pl
dc.description.referencesKolb D.A., Experiential learning: experience as a source of learning and development, Englewood Cliffs Prentice-Hall, New York 1984.pl
dc.description.referencesKomeński J.A., Wielka dydaktyka, przeł. K. Remerowa, Wydawnictwo Naukowego Towarzystwa Pedagogicznego, Warszawa — Lwów 1935.pl
dc.description.referencesO programie, http://www.llp.org.pl (dostęp: 04.02.2013).pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesKorporowicz L., Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji, w: U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, red. M. Kempny, A. Kapciak, S. Łodziński, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKruczewska J., Tradycje w przestrzeni lokalnej społeczeństwa obywatelskiego, w: Samoregulacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, red. P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, IFiS PAN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesKotyńska I., Możejko E., Lekcje uwieczniania Atlantydy. Refleksje uczestników projektu, w: Uwiecznić Atlantydę. Wielokulturowość Podlasia w edukacji nieformalnej, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesKurzępa J., O potrzebie komplementarności w edukacji formalnej i nieformalnej: aplikacje teoretyczno-praktyczne, w: Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne. Konferencja nt. edukacji nieformalnej, red. J. Kaczanowska, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesKvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, przeł. S. Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2014.pl
dc.description.referencesLeś E., Organizacje niezależne w Polsce i na świecie, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Progress, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesLeś E., Organizacje niezależne w Polsce i na świecie, w: Pomoc społeczna, praca socjalna: teoria i praktyka, red. K. Marzec-Holka, t. II, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003.pl
dc.description.referencesLewenstein B., Palska H., Organizacje pozarządowe na scenie publicznej Polski okresu transformacji: dynamika rozwojowa i relacje z władzą — analiza badań jakościowych, w: Samoregulacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, red. P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, IFiS PAN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesLewowicki T., Szkic do dziejów metodologii pedagogiki (czyli o czym warto pamiętać, czytając niniejszy zbiór opracowań), w: Problemy współczesnej metodologii, red. T. Krajewski, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko 2001.pl
dc.description.referencesOrganizacje pozarządowe, Oficjalny Portal Promocyjny Rzeczypospolitej Polskiej, http://www.poland.gov.pl/organizacje, pozarzadowe,128.html (dostęp: 01.07.2012).pl
dc.description.referencesLewowicki T., Wielokulturowość i edukacja — zagadnienia ogólne, ujęcia porównawcze, w: Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, red. T. Lewowicki, F. Szloska, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Instytut Technologii Eksploatacji — Państwowy Instytut Badawczy, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego, Akademia Podlaska, Warszawa — Radom 2009.pl
dc.description.referencesBoczoń J., Finansowanie sektora pozarządowego, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Progress, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesLewowicki T., W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie, red. T. Lewowicki, współudział: E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.pl
dc.description.referencesLindeman E.C., The meaning of adult education, New Republick, New York 1926.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006pl
dc.description.referencesMadejczyk P., red., Mniejszości narodowe w Polsce. Państwo i społeczeństwo polskie a mniejszości narodowe w okresie przełomów politycznych (1944–1989), Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesMagala S., Kompetencje międzykulturowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesMaj B., Podstawowe środowiska wychowawcze wobec idei edukacji międzykulturowej, w: Wielokulturowość — międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, red. A. Szerląg, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesMatlakiewicz A., Koncepcja edukacji ustawicznej w ujęciu Międzynarodowej Encyklopedii Edukacji Dorosłych i Kształcenia Zawodowego, w: Kształcenie ustawiczne idee i doświadczenia, red. Z.P. Kruszewski, J. Półturzycki, E.A. Wesołowska, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2003.pl
dc.description.referencesMatlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego, Toruń 2005.pl
dc.description.referencesOrganizacje pozarządowe i samorząd, czyli partnerstwo na papierze (notatka prasowa Stowarzyszenia Klon/Jawor), http://media.ngo.pl/files/media.ngo.pl (dostęp: 07.01.2013).pl
dc.description.referencesMalewski M., W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych, w: Stan i perspektywy rozwoju refl eksji nad edukacją dorosłych, red. T. Aleksander, D. Barwińska, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji — Państwowy Instytut Badawczy, Kraków — Radom 2007.pl
dc.description.referencesMarkowska D., Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej: tożsamość, plany życiowe, wartości, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000.pl
dc.description.referencesMaszke A.W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.pl
dc.description.referencesMatsumato D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesMcGee Banks Ch.A., Banks J.A., Pedagogika na rzecz równego traktowania: zasadniczy element edukacji wielokulturowej, w: Szkoła wielokulturowa — organizacja pracy i metody nauczania, red. A. Grudzińska, K. Kubin, Forum na Rzeczy Różnorodności Społecznej, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesMetoda dramy w przeciwdziałaniu dyskryminacji. Autorski program darmowy „Hominem quaero”, Stowarzyszenie Praktyków Dramy Stop-Klatka.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2001, 2005.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Projektowanie edukacji międzykulturowej w perspektywie demokracji i integracji europejskiej, w: Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, red. J. Nikitorowicz, M. Sobecki, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Próba określenia przedmiotu edukacji międzykulturowej, w: Region — tożsamość — edukacja, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2005.pl
dc.description.referencesOrganizacje pozarządowe. Najważniejsze pytania, podstawowe fakty 2008, opracowanie M. Gumkowska, J. Herbst, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2008, http://www.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/badania2008.indd.pdf (dostęp: 21.03.2011).pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Relatywizacja kulturowych w społeczeństwie wielokulturowym, w: Kultura współczesna a wychowanie człowieka, Wydawnictwo Verba, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Wielokulturowość wschodniego pogranicza Polski w przeszłości i współcześnie, w: (Złudne) obietnice wielokulturowości, red. J. Królikowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Wielokulturowość — wyzwanie dla edukacji międzykulturowej, w: Edukacja zorientowana na XXI, red. J. Gajda, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Wykluczenie tożsamościowe w kreującym się społeczeństwie wielokulturowym wyzwaniem dla edukacji międzykulturowej — konteksty relatywizmu i poprawności politycznej, w: Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A. Szczurek- -Boruta, J. Suchodolska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn — Warszawa — Toruń 2011.pl
dc.description.referencesNiziołek K. (red.), Kot(d) dla tolerancji, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesNowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesBoczoń J., Możliwości współpracy sektora pozarządowego z publicznym, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Progress, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesOgrodzka-Mazur E., Szanse i bariery edukacji międzykulturowej na pograniczu polsko-czeskim. Przyczynek do obrazu pracy nauczycielskiej, w: Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. Problemy praktyki oświatowej, t. II, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn — Toruń — Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesOj dawno, dawno, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci i Młodzieży Uczących się Języka Białoruskiego Ab-Ba, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesOkoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, wyd. V, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesOrganizacje pozarządowe. Najważniejsze pytania, podstawowe fakty 2010, opracowanie J. Przewłocka, J. Herbst (współpraca), Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011, http://civicpedia.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/raporty/pomaranczowka2010.pdf (dostęp: 15.03.2011).pl
dc.description.referencesOlbrycht K., Edukacja wielokulturowa — w kontekście koncepcji kulturowych wymiarów globalizacji Arjuna Appaduraia, w: Teorie i modele badań międzykulturowych, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, E. Ogrodzka-Mazur, Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Cieszyn–Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesOlszewska-Dyoniziak B., Społeczeństwo i kultura, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesPalka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesPalska H., Lewenstein B., Biografia społecznika, w: Samoregulacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, red. P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, IFiS PAN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesParafianowicz H., Zamiast wstępu, w: Białystok miasto przyjazne? Mniejszości narodowe i wyznaniowe w dziejach ziemi podlaskiej, red. H. Parafianowicz, Instytut Historii, Wydział Historyczno-Socjologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2004.pl
dc.description.referencesPielkowska J.A. (red.), Środowisko wychowawcze jako przedmiot badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Słupsk 1997.pl
dc.description.referencesPietruska-Madej E., Kontekst odkrycia-kontekst uzasadnienia, w: Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, red. Z. Cackowski, Wrocław — Warszawa — Kraków — Gdańsk, Wydawnictwo PAN, Łódź 1987.pl
dc.description.referencesBoski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesPilch T., Organizacja procesu badawczego, w: Metodologia pedagogiki społecznej, red. T. Pilch, R. Wroczyński, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław — Warszawa — Kraków — Gdańsk 1974.pl
dc.description.referencesPilch T., Źródła i mechanizmy wykluczenia społecznego, w: Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, red. T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn — Warszawa — Toruń 2011.pl
dc.description.referencesPoznań. Miejski informator multimedialny, http://www.poznan.pl/palatium/ (dostęp: 14.08.2011).pl
dc.description.referencesPilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesPilch T., Lepalczyk I., red., Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesRadlińska H., Istota i zakres służby społecznej, w: Radlińska, red. W. Theiss, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesRadziewicz-Winnicki A., Modernizacja środowisk wychowawczych w procesie zmiany społecznej, w: Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka, red. E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.pl
dc.description.referencesRaimundez M.G., Bajka o kocie kolorze, w: Kot(d) dla tolerancji. Materiały dla nauczycieli i edukatorów, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesRickert H., Człowiek i kultura, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesRogers A., Non-formal education: Flexible schooling or participatory education?, Comparative Education Research Centre, The University of Hong Kong, Hong Kong 2004.pl
dc.description.referencesRóżańska A., Poznajemy Innego, pozbywamy się stereotypów i kształtujemy tolerancję, w: Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych), Wydz. Etnologii i Nauk o Wychowaniu, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Oficyna Wydawnicza Impuls, Katowice — Cieszyn — Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBrander P., Gomes R., Ken E., Kompas. Edukacja o prawach człowieka z młodzieżą, przeł. D. Grzemny, K. Mazur, K. Narkiewicz, Stowarzyszenie dla dzieci i młodzieży SZANSA, CODN, Głogów — Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesRymsza M., Dudkiewicz M., Współczesne oblicza wolontariatu, „Trzeci Sektor. Oblicza Wolontariatu” 2011, nr 23.pl
dc.description.referencesPrzejawy dystansu społecznego wobec innych narodów i religii, 2007, http://www.cbos.pl (dostęp: 11.06.2012).pl
dc.description.referencesRysz-Kowalczyk B., Organizacje pozarządowe, w: Leksykon polityki społecznej, red. B. Rysz-Kowalczyk, Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesSadowski A., Zróżnicowanie kulturowe a społeczeństwo obywatelskie, „Sprawy Narodowościowe” 1999, nr 14–15.pl
dc.description.referencesSadowski A., Od miast przygranicznych do miast pogranicza, „Pogranicze. Studia Społeczne” 1996, t. V.pl
dc.description.referencesSadura P., Wielokulturowa przeszłość Polski i Podlasia a polityka historyczna III RP, w: Diagnoza postaw młodzieży województwa Podlaskiego wobec odmienności kulturowej, red. A. Jasińska-Kania, K.M. Staszyńska, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesSielatycki M., Metody nauczania w edukacji międzykulturowej, w: Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, red. A. Klimowicz, Warszawa 2004, Wyd. CODN.pl
dc.description.referencesSimkins T., Non-Formal Education and Development. Some critical issues, Manchester 1977, Wyd. Department of Adult and Higher Education, University of Manchester.pl
dc.description.referencesSmith M., hasło: Lifelong learning, w: The encyklopaedia of informal education, 1996, 2001, zob. http://www.infed.org/lifelonglearning/b-life.htm (stan z dnia: 17.12.2008).pl
dc.description.referencesSobecki M., Funkcja etniczno-kulturowa szkół mniejszości narodowych, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1997.pl
dc.description.referencesSobecki M., Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesBrembeck C.S., Tompson T. J., New strategies for educational development: the cross-cultural serach for nonformal alternatives, DC Heath, Lexington 1973.pl
dc.description.referencesStan i struktura ludności oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2010 roku. Stan w dniu 31 XII, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2011, http://www.stat.gov.pl/gus/5840_655_PLK_HTML.htm (dostęp: 09.06.2012).pl
dc.description.referencesSobecki M., Pedagogika społeczna a edukacja międzykulturowa. Na drodze ku synergii, „Pedagogika Społeczna” 2011, nr 1.pl
dc.description.referencesSołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.pl
dc.description.referencesSharp D., Leksykon pojęć C. G. Junga, Wydawnictwo Wrocławskie, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesSmolińska-Theiss B., Wychowanie w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1998, nr 8.pl
dc.description.referencesStephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.pl
dc.description.referencesSzostak-Król K., Inny na uchodźczym szlaku, w: Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., Młodzież jako uczestnik kształcenia ustawicznego — aktualne doświadczenia edukacji międzykulturowej na pograniczu polsko-czeskim, w: Kształcenie ustawiczne do wielokulturowości, red. T. Lewowicki, F. Szloska, Akademia Pedagogiki Specjalnej Instytut Technologii Eksploatacji — Państwowy Instytut Badawczy, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego, Akademia Podlaska, Warszawa — Radom 2009.pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., Wprowadzenie, w: Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych), Wydz. Etnologii i Nauk o Wychowaniu, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Oficyna Wydawnicza Impuls, Katowice — Cieszyn — Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesSzczepaniak-Weicha I., Sektor pozarządowy na polu pomocy społecznej: realizacja zasady pomocniczości — wyzwania i bariery, w: Pomoc społeczna. Praca Socjalna. Teoria i praktyka, t. II, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003.pl
dc.description.referencesTheiss W., Edukacja środowiskowa — wprowadzenie, w: Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, red. W. Theiss, B. Skrzypczak, CWAL, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesChazbijewicz S., W poszukiwaniu utraconej Rzeczpospolitej. Polska jedno czy wielokulturowa?, w: W stronę nowej wielokulturowości, red. B. Kusek, J. Sanetra-Szeliga, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesBrywczyńska M., Co każdy trener wiedzieć powinien?, w: Warsztaty kompetencji międzykulturowych — podręcznik dla trenerów, red. M. Lipińska, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacyjnej Uniwersytetu Warszawskiego, Międzynarodowe Centrum Aktywizacji Zawodowej, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesTiller T., O uczeniu się przez doświadczenie w pracy nauczycieli, przeł. D. Elsner, Mentor, Chorzów 1999.pl
dc.description.referencesToczyński W., Rola organizacji pozarządowych w odrodzeniu społeczeństwa obywatelskiego, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Progress, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesTorres R.M., The politics of nonformal education in Latin America, Praeger, New York 1990.pl
dc.description.referencesTrempała E., Edukacja równoległa jako element globalnego systemu kształcenia i wychowania: diagnoza i prognoza, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1988.pl
dc.description.referencesTrempała E., Edukacja równoległa w polskim systemie oświatowym, t. 1 i 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1985.pl
dc.description.referencesTrempała E., Edukacja ustawiczna — wymóg współczesności, w: Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek, red. A. Przecławska i W. Theiss, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesTrempała E., Szkoła a edukacja równoległa (nieszkolna): poglądy, doświadczenia, propozycje, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1993.pl
dc.description.referencesTuijnman A.C. (ed.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, 2nd ed., Tarrytown, N.Y.: Pergamon, London — New York 1996.pl
dc.description.referencesUczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy nr 4, T-kit, Rada Europy i Komisja Europejska, Strasburg 2000. Wersja polska: Narodowa Agencja Programu Młodzież, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesMiędzykulturowy Klub Malucha. Wspieranie rozwoju małych dzieci oraz integracja rodzin polskich imigranckich, Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesWeigl B., Maliszkiewicz B., (red.), Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w polskiej szkole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998.pl
dc.description.referencesBrzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesWeigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży. Studium empiryczne, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesWojnar I., Aktualne problemy edukacji i kultury w Polsce i na świecie, w: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. I. Wojnar, J. Kubin, Elipsa, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesWygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesYeaxlee B., Lifelong education, Cassel Company, London 1929.pl
dc.description.referencesZałuska M., Prawne i organizacyjne ramy działalności organizacji pozarządowych, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Progress, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesZałuska M., Społeczne uwarunkowania angażowania się w działalność organizacji pozarządowych. Czynniki motywujące do działań pozarządowych, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, red. M. Załuska, J. Boczoń, Progress, Katowice 1998.pl
dc.description.referencesZaręba E., Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesA memorandum on lifeLong learning, Commission Staff Working Paper, Commission of the European Comunities, Brussels 2001, http://www.bologna-berlin2003.de/pdf/MemorandumEng.pdf (dostęp: 10.07.2008).pl
dc.description.referencesStosunek do mniejszości narodowych, 1999, http://www.cbos.pl (dostęp: 11.06.2012).pl
dc.description.referencesDystans społeczny czy tolerancja i otwartość? Postawy wobec wyznawców prawosławia, protestantyzmu, judaizmu i islamu, Warszawa 2001, www.cbos.pl (dostęp: 11.06.2012).pl
dc.description.referencesFormal and non-formal education: co-ordination and complementarity, UNESCO, Regional Office for Education in Asia and the Pacific, Bangkok 1986, http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED272682.pdf (dostęp: 05.07.2008).pl
dc.description.referencesCamilleri Grima A., Pedagogiczne podstawy rozwijania międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej, w: Kompetencja międzykulturowa w kształceniu nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej, R. Lewicki, I. Samuelsson, A. Camilleri Grima i inni, red., Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2006.pl
dc.description.referencesRaport z wyników badań. Narodowy Spis Powszechny Ludności i mieszkań, pod kierunkiem merytorycznym L. Nowak, Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Demografi cznych, Departament Pracy, Departament Handlu i Usług, Warszawa 2013, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_raport_z_ wynikow_NSP2011.pdf (dostęp: 15.04.2013).pl
dc.description.referencesStosunek Polaków do innych narodów, 2001, http://www.cbos.pl (dostęp: 11.06.2012).pl
dc.description.referencesStosunek Polaków do przedstawicieli mniejszości narodowych mieszkających w Polsce, 1994, www.cbos.pl (dostęp: 11.06.2012).pl
dc.description.referencesStudy on the links between formal and nonformal education, European Council, Direcotrate of Youth and Sport, Strasbourg 2003, http://youth-partnership-eu.coe.int/youth-partnership/documents/EKCYP/Youth_Policy/docs/Education_Training_Learning/Research/COE_formal_and_nonformal_education.pdf (dostęp: 10.05.2008).pl
dc.description.referencesWspółpraca organizacji pozarządowych i administracji publicznej w roku 2009. Raport z badań, oprac. J. Przewłocka, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011, http://administracja.ngo.pl/files/administracja.ngo.pl/public/badania/barometr_2009.pdf (dostęp: 10.03.2011).pl
dc.description.referencesŻycie codzienne organizacji pozarządowych w Polsce, oprac. J. Przewłocka, P. Adamiak, A. Zając, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2012, http://www.ngo.pl/CodzienneZycieNGO (dostęp: 17.04.2013).pl
dc.description.referencesDeklaracja ateńska. Edukacja międzykulturowa: zarządzanie różnorodnością, wzmacnianie demokracji (Rada Europy, 2003).pl
dc.description.referencesDeklaracja Edukacja międzykulturowa w nowym kontekście europejskim (Rada Europy, 2003).pl
dc.description.referencesDeklaracja europejskich ministrów edukacji: Polityka edukacyjna na rzecz demokracji obywatelskiej i spójności społecznej: wyzwania i strategie dla Europy (Rada Europy, 2000).pl
dc.description.referencesEdukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia — wspólne cele do roku 2010 (Unia Europejska, 2002).pl
dc.description.referencesMisiejuk D., Stereotypy i uprzedzenia w klasie szkolnej, w: Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, red. J. Nikitorowicz, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1995.pl
dc.description.referencesChmaj M., Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesEuropejska Karta Języków Regionalnych lub Mniejszościowych (Rada Europy, 1992).pl
dc.description.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.pl
dc.description.referencesKonwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Rada Europy, 1950).pl
dc.description.referencesKonwencja Genewska dotycząca statusu uchodźcy (ONZ, 1951).pl
dc.description.referencesKonwencja Praw Dziecka (ONZ, 1989).pl
dc.description.referencesKonwencja Ramowa o ochronie mniejszości narodowych (Rada Europy, 1995).pl
dc.description.referencesMiędzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (ONZ, 1966).pl
dc.description.referencesPowszechna Deklaracja Praw Człowieka (ONZ, 1948).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.pl
dc.description.referencesMłynarczuk A., Dylematy integracji dzieci czeczeńskich na przykładzie sytuacji szkolnej, w: Procesy migracji w społeczeństwie otwartym. Perspektywa edukacji międzykulturowej, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.pl
dc.description.referencesChromiec E., Dialog międzykulturowy w działalności polskich organizacji pozarządowych okresu transformacji systemowej, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe, Wrocław 2011.pl
dc.description.referencesRozporządzenie MEN z dnia 4 października 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.pl
dc.description.referencesUchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce z 2003 r.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 2001,nr 79, poz. 855 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. 991, nr 46, poz. 203 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991, Nr 95 poz. 425).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 9 listopada 2000 o repatriacji (Dz.U. 2004, nr 53 poz. 532).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2010, nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z dnia 21 lipca 2003 r.).pl
dc.description.referencesMucha J., Wielokulturowość etniczna i nieetniczna, „Sprawy Narodowościowe” 1999, z. 14–15.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 stycznia 2005 roku o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym (Dz.U. z dnia 31 stycznia 2005 r.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. 2009, nr 157, poz. 1240).pl
dc.description.referencesChromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.pl
dc.description.referencesNotatki własne z dyskusji panelowych Perspektywy międzynarodowej pracy z młodzieżą; Szanse i wyzwania dla międzynarodowej pracy z młodzieżą w domach spotkań oraz wykładu P. Boskiego Kompetencja międzykulturowa — kompetencja kluczowa we współczesnym świecie sporządzone podczas polsko-niemieckiej konferencji na rzecz promowania edukacji nieformalnej pt. Kompetencja międzykulturowa — kompetencja kluczowa. Perspektywy międzynarodowej pracy z młodzieżą, która odbyła się 12–14.11.12 r. w Krzyżowej; organizator: Międzynarodowy Dom Spotkań Młodzieży w Krzyżowej.pl
dc.description.referencesNotatki własne z wykładu J. Nikitorowicza Ku jakiej tożsamości Człowieka i Uniwersytetu w procesie edukacji? Wykład został wygłoszony dnia 17.01.13 r. w ramach cyklu Podlasie w badaniach naukowych; organizator: Biblioteka Uniwersytetu w Białymstoku im. J. Giedroycia.pl
dc.description.referencesNotatki własne z wykładu A. Thomasa pt. Długofalowe skutki udziału w międzynarodowych spotkaniach młodzieży na rozwój osobowości uczestników, który został wygłoszony podczas polsko-niemieckiej konferencji na rzecz promowania edukacji nieformalnej pt. Kompetencja międzykulturowa — kompetencja kluczowa...pl
dc.description.referencesMaszynopis artykułu A. Młynarczuk-Sokołowskiej, K. Niziołek, „Tożsamość to matrioszka”. Rola działań edukacyjnych i społeczno-artystycznych w kształtowaniu tożsamości międzykulturowej, który został przyjęty do druku i ukaże się w książce: Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej? red. J. Nikitorowicz, (Oficyna Wydawnicza Impuls).pl
dc.description.referencesChrostowska B., Edukacja nieformalna jako katalizator inkluzji społecznej, w: Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej, red. K. Białobrzeska, S. Kawula, Wydawnictwo Akademickie Akapit, Toruń 2006.pl
dc.description.referencesCiczkowski W., Modele badań w pedagogice, w: Prace promocyjne: skrypt dla uczestników seminariów licencjackiego, magisterskiego i doktoranckiego, red. W. Ciczkowski, Olsztyn 2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.pl
dc.description.referencesCoombs P., The world crisis in education, Oxford University Press, New York 1985.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesCzarniecki K.M., Doświadczenie, w: Nowy leksykon metodologiczny, red. K.M. Czarniecki, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2009.pl
dc.description.referencesCzykwin E., Dlaczego ludzie nie lubią „obcych” i „innych”, w: Warto zapytać o kulturę. Obcy — Inny — Swój, red. K. Czyżewski, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Białystok — Sejny 2008.pl
dc.description.referencesDanilewicz W., „Jestem tu, ale tam” — transnarodowe ujęcie zjawiska migracji w rodzinie, w: Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, red. W. Danilewicz, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesDanilewicz W., Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesDelors J., Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Edukacja jest w niej ukryty skarb Wydawnictwa UNESCO. Wersja polska: przeł. W. Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesDelpit L., Edukacja w społeczeństwie wielokulturowym: nasze największe wyzwanie na przyszłość, w: Szkoła wielokulturowa — organizacja pracy i metody nauczania, red. A. Grudzińska, K. Kubin, Forum na Rzeczy Różnorodności Społecznej, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesDewey J., Moje pedagogiczne credo, przeł. R. Czaplińska-Muternilchowa, Książnica Atlas, Lwów — Warszawa 1930.pl
dc.description.referencesDewey J., Szkoła a społeczeństwo, przeł. R. Czaplińska-Muternilchowa, red. J.M. Śnieciński, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesDietz G., Multiculturalism, interculturality and diversity in education. An anthropological approach, Waxman, Münster — New York — München — Berlin 2009.pl
dc.description.referencesDróżka W., Triangulacja badań. Badania empiryczne ilościowo-jakościowe, w: Podstawy metodologii badań w pedagogice. Podręcznik akademicki, red. S. Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003–2004.pl
dc.description.referencesDyczewski L., Tożsamość polska i otwartość na inne społeczeństwa, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1996.pl
dc.description.referencesDziewierski M., Pastwa B., Mobilizacja etniczna Ukraińców. Przypadek wsi Mokre, w: Pogranicza etniczne w Europie. Harmonia i konfl ikty, red. K. Krzysztofek, A. Sadowski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesDziubała A., Organizacje pozarządowe w świetle badań, „Zeszyty Naukowe Instytutu Socjologii” 2008, nr 1.pl
dc.description.referencesEvans D.R., Technology in non-formal education: a critical appraisal, „Comperative Education Review” 1976, 20.pl
dc.description.referencesFatyga B., Edukacja nieformalna w Polsce: historia i formy współczesne, w: Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne. Konferencja na temat edukacji nieformalnej, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesFaure E., Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesFordham P.E., Informal, non-formal and formal education programmes’ in YMCA, YMCA George Williams College, London 1993.pl
dc.description.referencesGajda J., Człowiek w świecie kultury — kultura w życiu człowieka. Wprowadzenie, w: Kultura współczesna a wychowanie, red. D. Kubinowski, Wydawnictwo Verba, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesGajda J., Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesGęsiak L., Wielokulturowość. Rola religii w dynamice zjawiska, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja wobec problemu kształtowania człowieka pogranicza, „Test” 1996, nr 1.pl
dc.description.referencesGliński P., Idealna wizja polskiego społeczeństwa obywatelskiego. Jak mogłoby być i dlaczego tak nie jest?, „Trzeci Sektor. Społeczeństwo Obywatelskie” 2012, nr 26.pl
dc.description.referencesGliński P., Przemiany sektora obywatelskiego po roku 2000 — analiza wybranych wyników badań empirycznych, w: Samoregulacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, red. P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński, IFiS PAN, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesGłąbicka A.K., Rola organizacji pozarządowych w społeczeństwie obywatelskim, „Praca Socjalna” 2005, nr 1.pl
dc.description.referencesGnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe PTP, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesGnitecki J., Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra 1993.pl
dc.description.referencesGola W., Relacje organizacji pozarządowych z sektorem publicznym, „Pedagogika Społeczna” 2011, nr 3–4.pl
dc.description.referencesGolka M., Imiona wielokulturowości, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesGórniewicz J., Dylematy współczesnej teorii wychowania — potrzeba nowych odczytań i ich podręcznikowej prezentacji, w: Dylematy współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademickie Akapit, Toruń 2007.pl
dc.description.referencesGórniewicz J., Źródła samorealizacji, czyli wybuch supernowej na firmamencie szczęścia, w: Droga do samorealizacji, czyli w poszukiwaniu tożsamości, red. J. Górniewicz, K. Rubacha, C&A, Toruń 1993.pl
dc.description.referencesGrajewska G., Opiekuńczo-wychowawcze możliwości szkoły, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 2.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacyjne wyzwania społeczeństwa wielokulturowego w kontekście mitologii kresów wschodnich, w: Edukacja w społeczeństwach wielokulturowych, red. W. Kremień, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesGrzybowski P.P., Edukacja europejska — od wielokulturowości do międzykulturowości: koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankońskiego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Od_Obcosci_do_Innosci.pdf9,17 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)