REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6301
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBaczyński, Andrzej-
dc.date.accessioned2018-02-09T07:43:55Z-
dc.date.available2018-02-09T07:43:55Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationElpis, T. 19, 2017, s. 169-179pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6301-
dc.description.abstractBoth the Orthodox and Roman Catholic Churches recognize the Sacraments of Baptism, Chrismation, Eucharist, Confession (Pokajanije), Ordination, Marriage and Holy Unction. All other acts aside from these seven are considered to be rites or sacramentals. Although such a distinction of holy actions and rites appear in both catechisms and textbooks of dogmatic theology, the history and the experience of the Church indicates that the question of distinguishing and numbering the sacraments has never been clear. As the Christian West strived to define the concept of a sacrament and its action and define their number, the “Holy Fathers of the Christian East have never interested themselves with the number of mysteries and have never attempted to number them”. They attempted to uncover the idea of the universal and diverse activity of the Holy Spirit in the Church that sanctifies man in sundry ways in various life situations. However, the culmination of all the Sacraments has always been the Holy Eucharist. The Holy Eucharist is a rich treasure of holiness which unites us with God, and every sacrament is fulfilled and completed by it. The teaching on the seven sacraments borrowed from Latin scholasticism found its way into Orthodox theological textbooks. This scholastic system of the seven sacraments was accepted in Orthodox theology, however the Orthodox Church has never officially recognised any specific number of sacraments. In conclusion, it can be stated that “in Orthodoxy, among the broader and narrower concepts of “sacrament” (μυστήριον), a strict classification is not found.” Moreover, the entire life of the Church should be perceived as unity, one great mystery whose aspects are expressed in a great diversity of actions that are realized once or on several occasions throughout one’s life.pl
dc.description.abstractZarówno Kościele prawosławnym jak i rzymskokatolickim za sakramenty uznawane są Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia, Spowiedź (Pokajanije), Kapłaństwo, Małżeństwo i Namaszczenie św. Olejem. Wszystkie zaś pozostałe poza tymi siedmioma uznawane są za obrzędy czy sakramentalia. Chociaż taki podział świętych działań i rytów występuje zarówno w katechizmach oraz podręcznikach teologii dogmatycznej, to historia i doświadczenie Kościoła pokazuje, że kwestia podziału i liczby sakramentów nigdy nie była oczywista. Jeżeli chrześcijański Zachód usiłował zdefiniować pojęcie sakramentu i jego działanie oraz określić ich liczbę, to „świętych Ojców chrześcijańskiego Wschodu nie interesowała liczba misteriów i nie stawiali sobie za zadanie ich policzenie”. Usiłowali oni odkryć ideę powszechnego, różnorodnego działania Ducha Świętego w Kościele, mającego uświęcać człowieka w różnoraki sposób i w różnych sytuacjach życiowych. Natomiast zwieńczeniem i kulminacją wszystkich sakramentów zawsze była Święta Eucharystia. W bogatej skarbnicy i zachwycającej świętości Eucharystii, która łączy nas z Bogiem swoje dopełnienie i zakończenie otrzymują sakramenty. Zapożyczona z łacińskiej scholastyki nauka o siedmiu sakramentach została ujęta w podręcznikach teologii prawosławnej. Ten scholastyczny system siedmiu sakramentów został zaakceptowany w teologii prawosławnej, chociaż formalnie Kościół prawosławny nigdy nie uznał żadnej określonej liczby sakramentów. W konkluzji można stwierdzić, iż „w prawosławiu pomiędzy szerszym i węższym pojęciem „sakrament” (μυστήριον) nie ma ostrego podziału. Przede wszystkim całe życie Kościoła należy postrzegać jako jedność, jedno wielkie misterium, którego różne aspekty wyrażają się w wielkiej różnorodności działań, dokonywanych raz w życiu człowieka bądź wielokrotnie.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsacramentpl
dc.subjectOrthodoxypl
dc.subjectRoman Catholicismpl
dc.subjectsakramentpl
dc.subjectprawosławiepl
dc.subjectrzymski katolicyzmpl
dc.titleZarys nauki o sakramentach w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickimpl
dc.title.alternativeAn Outline of the Teaching on the Sacraments in the Orthodox and Roman Catholic Churchespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2017.19.20-
dc.description.Emailxbaczynski@op.plpl
dc.description.AffiliationKatedra Teologii Dogmatycznej i Moralnej Sekcji Prawosławnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawiepl
dc.description.referencesBiblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2003pl
dc.description.referencesAfanasjew M, Kościół Ducha Świętego, Białystok 2002pl
dc.description.referencesChomiakow A., Kościół jest jeden, http://elpis.uwb.edu.pl/index.php/Elpis/article/view/58/104 data dost. 11.07.2017pl
dc.description.referencesDionizy Areopagita, O hierarchii kościelnej, w: Dzieła Świętego Dionizjusza Areopagity, tł. Emanuel Bułhak, Kraków MCMXXXIIpl
dc.description.referencesFlorowski G., Dzieła, Tesaloniki 1983pl
dc.description.referencesGütner Koch, Podręcznik Teologii Dogmatycznej, Traktat X, Sakramentologia – Zbawienie przez sakramenty, przeł. Wiesław Szymona OP, wyd. „m”, Kraków 1999pl
dc.description.referencesHryniewicz W., Nasza Pascha z Chrystusem , Lublin 1987pl
dc.description.referencesEvdokimov Paul „Prawosławie” wyd. PAX, Warszawa 1986pl
dc.description.referencesEvdokimov P. Kobieta i zbawienie świata, wyd. W drodze, Poznań 1991pl
dc.description.referencesJustyn Męczennik, Pierwsi świadkowie, wybór najstarszych pism chrześcijańskich, wyd. znak, Kraków 1988pl
dc.description.referencesKodeks Prawa Kanonicznego, Kanon 844, § 2,3,4 na podst. http://diritto-canonico.96.lt/KodeksPrawaKanonicznego.pdf, data dost. 07.07.2017pl
dc.description.referencesKongregacja ds. Duchowieństwa, Kapłan pasterz i przewodnik wspólnoty parafialnej, Instrukcja, na podst. str: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cclergy/documents/rc_con_cclergy_doc_20020804_istruzione-presbitero_pl.html, data dost. 11.07.2017pl
dc.description.referencesKatechizm Kościoła Katolickiego, cz. II, dział 2, rdz. 1, Sakramenty Wtajemniczenia Chrześcijańskiego, V, poz.1256, za: http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkII-2-1.htm, data dostępu 05.VI.2017pl
dc.description.referencesMetropolita Sawa (Hrycuniak), Nauka ojców Kościoła o świętych sakramentach; w: Chrystus – najwierniejszy przyjaciel człowieka /zbiór publikacji/ wyd. Warszawska Metropolia Prawosławna 2003pl
dc.description.referencesMeyendorff John., Małżeństwo w Prawosławiu, Lublin 1995pl
dc.description.referencesMeyendorff J., Teologia bizantyjska, IW PAX, Warszawa 1984pl
dc.description.referencesŚw. Teodor Studyta, PG 99, 1524Bpl
dc.description.referencesАфанасиев Н., Вступление в Церков, (skrypt), изд. Высших Женских Богословских Курсов, Париж 1952pl
dc.description.referencesАфанасиев Н., Трапеза Господня, Париж 1952pl
dc.description.referencesАфанасиев Н., Таинства и тайнодействия, na podst: https://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Afanasev/tainstva-i-tajnodejstvija/, data dost. 11.07.2017pl
dc.description.referencesБулгаков С. Невеста Агнаца, о богочеловеченстве, ч. III, YMCA PRESS, Париж 1945pl
dc.description.referencesИеромонах Иларион Алфеев, Таинство Вери, введение в православное догматическое богословие, изд. Братство св. Тихона, Москва - Клин 1996pl
dc.description.referencesКатанский А., Догматическое учение о семи церковных таинствах, в творениях древнейших отцев и писателей Церкви до Оригена вклученно, изд. С-Пиетербург 1877pl
dc.description.referencesМинея Празничная, Украинская Православная Церков, изд. По благословении Блаженишаго Митрополитс Киевсксаго и всея Украины, Киевская Митрополия 2003pl
dc.description.referencesМитрополит Филарет, Пространный Християнский Катихизис Православныя Восточныя Церкви, Варшава, Синодальная Типография, 1930pl
dc.description.referencesМитрополит Московский и Коломенский Макарий, Православно-Догматическое Богословие, т. II, изд. 4, С-Петербург 1883, переиздано Москва 1999pl
dc.description.referencesНиколай Кавасила, Семь слов о жизни во Христе, слово 4, na podst: https://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Kavasila/sem_slov_o_gizni_vo_hriste/4, data dost. 11.07.2017pl
dc.description.referencesПослание Патриярхов восточныя-кафолическия Церкви о православной вере 1723 г. na podst: http://lib.pravmir.ru/library/readbook/1347, data dost. 11.07.2017pl
dc.description.referencesПравославный Богослужебный Сборник, изд. Московской Патриархии, Москва 1991pl
dc.description.referencesПрот. Н. Малиновский, Очерк Православного Догматического Богословия, изд. Православный Свято-Тихоновский Институт, Москва 2003pl
dc.description.referencesСв. Ириней Лионский, Против ересей, кн. III, ot.24, Антология, Бруссель 1978pl
dc.description.referencesСлужебник Божественная Литургия иже во святых Отца нашего Иоанна Златоустаго, Варшава 2001pl
dc.description.volume19-
dc.description.firstpage169pl
dc.description.lastpage179pl
dc.identifier.citation2Elpispl
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2017, T. 19

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)