REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6216
Tytuł: ‘... and therefore the Lord increased this her beauty ...’ (Judith 10:4) – the beauty of Judith in Italian oratorios of the Baroque
Inne tytuły: „…przeto też Pan tę w niej piękność rozmnożył…” (Jdt 10, 4) – piękno Judyty w oratoriach włoskich epoki baroku
Autorzy: Ryszka-Komarnicka, Anna
Słowa kluczowe: Book of Judith
Baroque music
Italian oratorio
dramma per musica
woman’s beauty
mirror scene
Księga Judyty
barokowa muzyka
oratorium włoskie
kobiece piękno
scena przed lustrem
Data wydania: 2017
Data dodania: 25-sty-2018
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 275-289
Abstrakt: Baroque oratorios about biblical Judith are usually regarded as oratori erotici. However, our research, covering the whole of the Italian Baroque oratorio repertoire on this subject, has revealed that such works did not dominated that repertoire to such a significant degree. For around one-third of the librettists, Judith’s similarity to the donne forti of 17th-century Venetian operas was a true religious-moral and artistic challenge, accompanied by the conviction that thanks to music one could see with the ears what the lack of scenic action rendered invisible. The article cites several solutions for ‘mirror scenes’ in oratorios about Judith: both the openly secular (e.g. by A. Ottoboni and Vajani de Borgi) and those whose librettists endeavoured to include a commentary accentuating Judith’s spiritual virtues or divine inspiration (Gigli, Silvani). Others (including Metastasio) eschewed that which was sensual in Judith. That strategy may be compared to dissimulazione onesta, the honest concealment of the facts, which was popular in those times, particularly in Italy..
Barokowe oratoria o biblijnej Judycie uważa się zwykle za tzw. oratori erotici. Jednak nasze badania, obejmujące całość włoskiego repertuaru oratoryjnego na ten temat z epoki baroku, wykazały, że dzieła takie nie zdominowały tego repertuaru w aż tak znaczącym stopniu. Podobieństwo Judyty do donne forti weneckich oper XVII wieku okazały się dla około 1/3 librecistów prawdziwym wyzwaniem religijno-moralnym i artystycznym, czemu towarzyszyło też przekonanie, że dzięki muzyce można uchem zobaczyć to, co niewidoczne z powodu braku scenicznej akcji. Artykuł ten przytacza kilka różnych rozwiązań tzw. scen przed lustrem w oratoriach o Judycie: i tych otwarcie świeckich (np. A. Ottoboni, Vajani de Borgi) po te, których libreciści starali się włączyć w nie komentarz akcentujący cnoty duchowe Judyty lub Boską inspirację (Silvani, Gigli). Jeszcze inni, łącznie Metastasiem, uciekali od tego, co w Judycie było zmysłowe. Koncentrowali się więc na cnotach bohaterki, zapominając o jej pięknie cielesnym. Strategię tę można przyrównać do popularnej w epoce, szczególnie w Italii, dissimulazione onesta, czyli uczciwego ukrywania faktów. .
Afiliacja: Uniwersytet Warszawski
Nota biograficzna: ANNA RYSZKA-KOMARNICKA – dr, obecnie asystent w Zakładzie Powszechnej Historii Muzyki Instytutu Muzykologii UW (doktorat: Oratoria Pasquale Anfossiego). Jej zainteresowania badawcze obejmują muzykę XVII, XVIII i XIX w. ze szczególnym uwzględnieniem dorobku kompozytorów włoskich (w zakresie opery, oratorium, kantaty, formy sonatowej w muzyce wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej) oraz polskiej kultury muzycznej tych czasów.
Sponsorzy: The present article is based on source material collected as part of the project ‘Księga Judyty w oratoriach włoskich epoki baroku’ [The Book of Judith in Italian oratorios of the Baroque] (2011/01/B/HS2/04723), financed by the Narodowe Centrum Nauki in Cracow and realised in the years 2011–2013.
URI: http://hdl.handle.net/11320/6216
DOI: 10.15290/rtk.2017.16.3.18
ISSN: 1644-8855
Typ Dokumentu: Article
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)