REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6208
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrzegorczyk, Anna-
dc.date.accessioned2018-01-23T12:23:13Z-
dc.date.available2018-01-23T12:23:13Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 175-190pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6208-
dc.description.abstractNiekwestionowana więź ikony i prawdy aktualizuje problem poznania absolutnego. Poznanie to przebiega procesualnie w oparciu o doświadczenie estetyczne i religijne uruchamiając kategorię obecności jako konieczną do poszerzania możliwości poznania przestrzeni transcendentnych i sakralnych zarazem. Więzi ikony i słowa, ikony i obrazu, ikony i dźwięku, ikony i prawdy wyznaczają metafizyczne i meta racjonalne tory poznania, które stanowić mogą argument kalokagatyczny na istnienie Boga i kształtować poznanie najwyższe – absolutne. Poznanie ikoniczne jako poznanie absolutne wpisuje się tym samym w filozofię mądrościową i może spełniać funkcję fundamentalną dla kształtowania humanistyki obecności.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectHumanistyka mądrościowapl
dc.subjectpoznanie absolutnepl
dc.subjectpoznanie metaracjonalnepl
dc.subjectpoznanie ikonicznepl
dc.subjectobecnośćpl
dc.subjectdoświadczenie religijne i estetycznepl
dc.subjectikona-słowopl
dc.subjectikona-obrazpl
dc.subjectikona dźwiękpl
dc.subjectikona-prawdapl
dc.subjectargument kalokagatycznypl
dc.titleThe beauty of an icon as absolute cognitionpl
dc.title.alternativePiękno ikony jako poznanie absolutnepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.12-
dc.description.BiographicalnoteANNA GRZEGORCZYK – prof. zw. dr hab., filozof, kulturoznawca, kierownik Zakładu Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, założycielka i dyrektor Centrum Badań im. Edyty Stein, redaktor naczelny ukazującej się w jego ramach serii Fenomenów i prac o Edycie Stein ( Niewidzialna rzeczywistość, 1999; Nowa rzeczywistość, 2000) oraz autorka, m.in., książek: Niekartezjańskie współrzędne w dzisiejszej humanistyce (1995), Anioł po katastrofie. Szkice z filozofii kultury (1995), Kochanek prawdy. Rzecz o twórczości Alberta Camusa (1999), Filozofia nieoczekiwanego. Między fenomenologią a hermeneutyką (2002), Filozofia światła Edyty Stein (2004), Obecność wartości (2010); Ponad kulturami. Uniwersalizm Edyty Stein (2010); jej obecne zainteresowania skupione są wokół kultury chrześcijańskiej, filozofii rozwoju duchowego i historii mistyki. Ostatnio opublikowała książki Humanistyka i obecność (2014) oraz Moi święci (2015).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Adama Mickiewicza, Poznańpl
dc.description.referencesBeuchot M., Kwadrat semiotyczny świętego Anzelma a kwadrat semiotyczny Greimasa, in: Idąc za Greimasem, ed. A. Grzegorczyk, M. Loba, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1999.pl
dc.description.referencesCassirer E., Problem symbolu i jego miejsce w systemie filozofii, in: Symbol i język, transl. B. Andrzejewski, Poznań 1995.pl
dc.description.referencesCaussade J.-P. de, Powierzenie się Bożej Opatrzności, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesEvdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, transl. M. Żurowska, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesGrzegrczyk A., Edyta Stein w świetle ikony, in: Fenomen Edyty Stein. Das Phänomen Edith Stein, „Zeszyty Naukowe CBES”, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.pl
dc.description.referencesGrzegrczyk A., Moi święci, Flos Carmeli, Poznań 2015.pl
dc.description.referencesJak zaswędzi, to Duch Święty. Wiara i zmysły, wywiad z Pawłem Krupą OP, „W drodze”, 2/2016.pl
dc.description.referencesJaroszyński P., Piękno, PEF, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.pl
dc.description.referencesKarmię Was tym, czym sam żyję. Ojcowie Kościoła komentują ewangelie niedzielne roku A. , ed. M. Starowieyski, Znak, 1978.pl
dc.description.referencesKołakowski L., Święty Anzelm, in: O co nas pytają wielcy filozofowie, series I, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesKowalska F., Dzienniczek. Miłosierdzie w duszy mojej [Diary], Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesLeclercq J., Miłość nauki i pragnienie Boga, transl. M. Borkowska, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesOuenot M., Ikona. Okno ku wieczności, transl. H. Paprocki, Białystok 1997.pl
dc.description.referencesPanas W., Sztuka jako ikonostas, Biblioteka Multimedialna; pierwodruk „Znak” 1982, no 337.pl
dc.description.referencesPiórkowski D., Książeczka o miłosierdziu, WAM, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesPseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne, transl. M. Dzielska, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesRatzinger J., Introduction to Christianity.pl
dc.description.referencesSt. Augustine, Confessions, X, 34.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Mimesis i methexis, in: Wokół piękna, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesStróżewski W., O pięknie, in: Wokół piękna, Universitas, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Piękno transcendentalne, in: Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Symbol i rzeczywistość, in: Istnienie i sens, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Tak – tak, nie – nie (Kilka uwag o prawdzie), in: Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2013.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage175pl
dc.description.lastpage190pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_16_3_2017_A_Grzegorczyk_The_beauty_of_an_icon_as_absolute_cognition.pdf2,56 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)