REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6200
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChmielewski, Marek-
dc.date.accessioned2018-01-19T11:00:18Z-
dc.date.available2018-01-19T11:00:18Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 53-68pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6200-
dc.description.abstractFor, on one hand, the missionary activity of the Church is the work of the Holy Spirit, who is also the main creator of spiritual life. It is one of the most important tasks and goals of the Christ’s Church. This means that missionary attitude is an essential dimension of Christian spirituality. The whole Christian life, especially spirituality, understood as a fruit of the cooperation with the Holy Spirit, is permeated with missionary attitude to such a degree that it should be said that Christian spirituality is simply a missionary spirituality. Its unique feature is the particular docility to the Holy Spirit. Joy is an important feature of missionary spirituality, and apostolic love up to Christ’s standard. It is a love for the Church as Christ’s Mystical Body. It is a radical ecclesial love, which does not evade the toils of missionary work, and even the sacrifice of one’s own life. An another important feature of missionary spirituality is striving for sanctity, because Christian spirituality is a function of holiness, that is – it remains in the service of holiness.pl
dc.description.abstractDziałalność misyjna jest dziełem Ducha Świętego, który zarazem jest głównym sprawcą życia duchowego. Jest ona jednym z najważniejszych zadań i celów Kościoła Chrystusowego. Oznacza to, że misyjność stanowi istotny wymiar duchowości chrześcijańskiej. Całe życie chrześcijańskie, a zwłaszcza duchowość, rozumiana jako owoc współpracy z Duchem Świętym, jest przeniknięta misyjnością do tego stopnia, że należałoby mówić, iż duchowość chrześcijańska to po prostu duchowość misyjna. Jej specyfiką jest szczególna uległość Duchowi Świętemu. Ważną cechą duchowości misyjnej jest radość i miłość apostolska na miarę Chrystusa. Jest to miłość do Kościoła jako Mistycznego Ciała Chrystusa. Jest radykalną miłością eklezjalną, która nie uchyla się nie tylko od trudów pracy misyjnej, ale nawet przed ofiarą ze swojego życia. Inną ważną cechą duchowości misyjnej jest dążenie do świętości. Duchowość jest bowiem funkcją świętości, czyli pozostaje w służbie świętości.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectChristian spiritualitypl
dc.subjectspiritual lifepl
dc.subjectmissionpl
dc.subjectmissionary attitudepl
dc.subjectmissionary spiritualitypl
dc.subjectduchowość chrześcijańskapl
dc.subjectżycie duchowepl
dc.subjectmisjepl
dc.subjectzaangażowanie misyjnepl
dc.subjectduchowość misyjnapl
dc.titleMissionary attitude as an essential dimension of Catholic Spiritualitypl
dc.title.alternativeMisyjność jako istotny wymiar duchowości katolickiejpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.04-
dc.description.Biographicalnoteks. MAREK CHMIELEWSKI – prof. dr hab., wykładowca teologii duchowości, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II . Założyciel i prezes (2009-2017) Polskiego Stowarzyszenia Teologów Duchowości, autor ponad 300 artykułów naukowych oraz ponad 20 książek z dziedziny duchowości. Doctor Honoris Causa Uniwersytetu Witolda Wielkiego w Kownie (Litwa).pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesCabra P. G., Il cammino spirituale nel cammino della missione, „Rivista di vita spirituale” 58 (2004), no. 4-5, p. 527-543.pl
dc.description.referencesCattaneo A., Un papa missionario. L’enciclica „Redemptoris missio” – 7 XII 1990, in: Giovanni Paolo II teologo. Nel segno delle Encicliche, ed. G. Borgonovo, A. Cattaneo, Milano 2003, p. 183-196.pl
dc.description.referencesChmielewski M., Główne rysy duchowości katolickiej, in: Duchowość, mistyka i medytacja chrześcijańskiego świata – katolicyzm („Duchowość Dalekiego Wschodu a chrześcijaństwo. Dialog czy konfrontacja?), ed. I. Kamiński, J. Perszon, J. Kulwicka-Kamińska, Toruń 2014, p. 13-27.pl
dc.description.referencesComte-Sponville A., Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga, transl. E. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesHarris S., Przebudzenie. Duchowość bez religii, transl. J. Żuławnik, Łódź 2015.pl
dc.description.referencesMariański J., Wargacki S., Nowa duchowość jako megatrend społeczny i kulturowy, „Przegląd Religioznawczy” 4(2011).pl
dc.description.referencesNowak A. J., Psychologia eklezjalna, Lublin 2005.pl
dc.description.referencesPasek Z., Nowa duchowość. Konteksty kulturowe, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesRahner K., O możliwości wiary dzisiaj, Kraków 1983, p. 250.pl
dc.description.referencesRostkowski M. A., L’animazione e la formazione missionaria del popolo di Dio. La parola di Giovanni Paolo II, „Rivista di Ascetica e Mistica” 34 (2009), no. 2, p. 467-493.pl
dc.description.referencesSeremak W., Duchowość misyjna Kościoła w nauczaniu Jana Pawła II, in: Lumen Christi tantum in Ecclesia, ed. T. Paszkowska, Lublin 2005, p. 223-240.pl
dc.description.referencesSocha P. M., Przemiana. W stronę teorii duchowości, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesSolignac A., Spiritualité, in: Dictionnaire de spiritualité ascétique et mystique, ed. M. Viller, F. Cavallera, J. De Guibert, v. 14, Paris 1990, col. 1142-1143.pl
dc.description.referencesSzostek A., Autotranscendencja podstawą duchowości w ujęciu kard. Karola Wojtyły – Jana Pawła II, in: Jan Paweł II – Mistrz duchowy („Homo meditans”, 27), ed. M. Chmielewski, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesWojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1985 (ed. 2).pl
dc.description.referencesZas Friz De Col R., Dalla trascendenza celeste alla trascendenza terrena. Saggio sulla ‘nuova’ spiritualità, „Mysterion” 4 (2011), no. 1, p. 3-16.pl
dc.description.referencesZas Friz De Col R., La vocazione universale all’auto-trascendenza, „Mysterion” 8 (2015), n. 1, p. 124-132.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage53pl
dc.description.lastpage68pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)