REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6198
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPodhajski, Maksym-
dc.date.accessioned2018-01-19T10:42:49Z-
dc.date.available2018-01-19T10:42:49Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/3, 2017, s. 37-52pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6198-
dc.description.abstractThe Canon hasn’t been constant, but historically varied. Various approach to biblical authorship and different processes led to the fact, that nowadays we can distinguish at least three canons of the Holy Bible. The most important differences concern the Old Testament. Protestant Churches include in the canon all 39 books that belong to the Hebrew Bible. The Roman Catholic Church recognize 46 Old Testament books and the Orthodox Church following the text of the Septuagint (LXX) 50 books. These differences are related to deuterocanonical books, called by Protestant Churches Apocrypha. All Christians agree with the same number of 27 books in the New Testament. However, it is a different arrangement of books in the Roman Catholic and Protestant Churches and the Orthodox Church. The existence differences in the biblical canon remain an ecumenical problem in the Christian striving to the unity.pl
dc.description.abstractKościoły i Wspólnoty chrześcijańskie posiadają odmienną liczbę kanonicznych ksiąg w Piśmie Świętym. Ażeby zrozumieć przyczyny tego podziału, należy spojrzeć, jak kanon biblijny kształtował na przestrzeni wieków, poczynając od Biblii hebrajskiej poprzez formację Starego i Nowego Testamentu Biblii chrześcijańskiej. Najważniejsze różnice dotyczą Starego Testamentu. Wspólnoty protestanckie przyjęły 39 ksiąg, które przynależą do Biblii hebrajskiej. Kościół rzymskokatolicki uznaje za kanoniczne 46 ksiąg Starego Testamentu, a Kościoły prawosławne, idąc za tekstem Septuaginty (LXX) – 50 ksiąg. Te różnice dotyczą deuterokanonicznych ksiąg, określanych przez protestantów jako apokryfy. Wszyscy chrześcijanie zgadzają się co do liczby 27 ksiąg, obecnych w Nowym Testamencie, aczkolwiek w różnej kolejności. Istniejące różnice w kanonie biblijnym pozostają jednym z ekumenicznych problemów w drodze ku jedności chrześcijan.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectBiblical Canonpl
dc.subjectformationpl
dc.subjectvariationspl
dc.subjectChristian traditionspl
dc.subjectKanon biblijnypl
dc.subjectformacjapl
dc.subjectróżnicepl
dc.subjecttradycje chrześcijańskiepl
dc.titleBiblical Canon: Formation & Variations in Different Christian Traditionspl
dc.title.alternativeKanon biblijny: formacja i różnice w odmiennych tradycjach chrześcijańskichpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.3.03-
dc.description.Biographicalnoteks. MAKSYM PODHAJSKI – kapłan Archidiecezji Białostockiej, doktor teologii w zakresie teologii ekumenicznej.pl
dc.description.referencesBiblia Hebraica Stuttgartensia. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1997.pl
dc.description.referencesSeptuaginta Id Est Vetus Testamentum Graece Iuxta LXX Interpretes. Vol. I. Stuttgart: Privilegierte Württembergische Bibelanstalt, 1952.pl
dc.description.referencesSeptuaginta Id Est Vetus Testamentum Graece Iuxta LXX Interpretes. Vol. II. Stuttgart: Privilegierte Württembergische Bibelanstalt, 1952.pl
dc.description.referencesBiblia Sacra Juxta Vulgatam Clementinam Divisionibus, Summariis et Concordantiis Ornata. Romae-Tornaci-Parisiis: Typis Societatis S. Joannis Evang., 1956.pl
dc.description.referencesБиблия или Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета, в русском переводе, с параллельными местами и указателем церковных чтений. Москва: Издание Московской Патриархии, 1956.pl
dc.description.referencesThe New English Bible. (Oxford/Cambridge: Oxford University Press/Cambridge University Press, 1970).pl
dc.description.referencesHoly Bible: The New King James Version: Containing the Old and New Testaments. Nashville: Thomas Nelson, 1982.pl
dc.description.referencesBromiley, Geoffrey W. (ed.). The International Standard Bible Encyclopedia. Vol. 1. Grand Rapids, Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company, 1979.pl
dc.description.referencesBrowning, W.R.F. (ed.). A Dictionary of the Bible. Oxford: Oxford University Press, 2009.pl
dc.description.referencesCross, Frank Leslie (ed.). The Oxford Dictionary of the Christian Church. Oxford: Oxford University Press, 2005.pl
dc.description.referencesSoulen, Richard N. and Soulen R. Kendall. Handbook of Biblical Criticism. Louisvelle. London: Westminster John Knox Press, 2001.pl
dc.description.referencesFlavius Josephus of the Antiquity of the Jews, Against Apion.pl
dc.description.referencesAnderson, George Wishart. “Canonical and Non-Canonical.” In: Ackroyd Peter R. and Evans Christopher Francis (eds.). The Cambridge History of the Bible. From the Beginnings to Jerome. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1970, 113-159.pl
dc.description.referencesBeasley James R., Fant Clyde E., Joiner E. Earl, Musser Donald W., Reddish Mitchell G. An Introduction to the Bible. Nashville: Abingdon Press, 1991.pl
dc.description.referencesBrown Raymond E., Fitzmyer Joseph A., Murphy Roland E. The New Jerome Bible Handbook. London: Geoffrey Chapman, 1992.pl
dc.description.referencesGorman, Michael J. (ed.). Scripture. An Ecumenical Introduction to the Bible and Its Interpretation. Grand Rapids, Michigan: Baker Academic, 2010.pl
dc.description.referencesHolgate David A. and Starr Rachel. Studyguide to Biblical Hermeneutics. London: SCM press, 2006.pl
dc.description.referencesKlein William W., Blomberg Craig L., Hubbard Robert L. Introduction to Biblical Interpretation. Nashville – Dallas – Mexico City – Rio de Janeiro: Thomas Nelson, 2004.pl
dc.description.referencesGamble, Harry. “The Formation of the New Testament Canon and Its Significance for the History of Biblical Interpretation.” In: Hauser Alan J. and Watson Duane F. (eds.). A History of Biblical Interpretation. The Ancient Period. Vol. 1. Grand Rapids, Michigan/Cambridge U.K., 2003, 409-429.pl
dc.description.referencesMcDonald, Lee Martin. “Canon.” In: Rogerson J.W. and Lieu Judith M. (eds.). The Oxford handbook of Biblical Studies. Oxford: Oxford University Press, 2008, 777-809.pl
dc.description.volume16/3-
dc.description.firstpage37pl
dc.description.lastpage52pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/3

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)