Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/6189
Tytuł: | Do Pedagogy Students Perceive Collaboration as Valuable? |
Inne tytuły: | Współpraca jako wartość w percepcji studentów pedagogiki |
Autorzy: | Tołwińska, Bożena |
Słowa kluczowe: | pedagogical formation student group collaboration school of learning kształcenie pedagogiczne student współpraca w grupie szkoła ucząca się |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 16-sty-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 16/2, 2017, s. 191-207 |
Abstrakt: | This study describes how students of pedagogy perceive group collaboration. The first part of this study sets forth a theological introduction to the basic concept of collaboration and its significance with regard to contemporary culture and to the profession for which the youth who participated in this study are preparing. The second part provides an analysis of qualitative data obtained during this study. According to our findings, the majority of the candidate-participants preparing to enter the field of pedagogy perceive group collaboration as something advantageous that fosters their development. Group collaboration can be a way to enrich the humanistic values of education, including respect for and trust of another person, which are essential to build a community of learners. It is difficult to introduce these values into the education system, however, because institutions are often pressured to increase their quantitative rankings, improve their scores, and compete with each other. Celem tekstu jest opis sposobu postrzegania współpracy w grupie przez studentów pedagogiki. Struktura tekstu obejmuje dwie części. Pierwsza zawiera teoretyczne wprowadzenie w problematykę współpracy w podstawowym zakresie oraz uzasadnienie jej ważności w odniesieniu do współczesnego kontekstu kulturowego, a także specyfiki zawodu, do którego badana młodzież przygotowuje się. Druga część obejmuje prezentację jakościowej analizy danych. Wynika z niej, że wśród badanych kandydatów do zawodu pedagoga, dominujące jest postrzeganie współpracy w grupie, jako formy dającej wiele korzyści, sprzyjającej rozwojowi uczestników. Ta forma może być drogą do uobecniania w procesie edukacji wartości humanistycznych: szacunku i zaufania do drugiego człowieka, które są podstawą budowania uczących się wspólnot, jednak ich powstawanie jest bardzo utrudnione w systemie edukacji poddanej presji ilościowych rankingów, punktacji i rywalizacji. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | BOŻENA TOŁWIŃSKA – adiunkt na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, posiada Certyfikat Tutora Akademickiego I stopnia wydany przez Collegium Wratislaviense. Zajmuje się problematyką kierowania szkołą, kulturą szkoły, szczególnie modelem szkoły jako uczącej się organizacji. Angażuje się w upowszechnianie idei kierowania humanistycznego, w którym relacje międzyludzkie służą wzajemnemu rozwijaniu się partnerów interakcji. Jest autorką artykułów dotyczących tej problematyki oraz monografii: Kompetencje społeczne dyrektorów szkół, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011. Uczestniczyła czynnie w licznych konferencjach krajowych i międzynarodowych; wielokrotna uczestniczka Letnich Szkół Młodych Pedagogów organizowanych przez KNP PAN oraz członek Zespołu Samokształceniowego i Samopomocy Koleżeńskiej Doktorów pod patronatem KNP PAN (kierownictwo naukowe prof. dr hab. Maria Dudzikowa); sekretarz półrocznika „Parezja. Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” od 2014r.; członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego od 2015r. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/6189 |
DOI: | 10.15290/rtk.2017.16.2.12 |
ISSN: | 1644-8855 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WNoE) Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_16_2_2017_B_Tolwinska_Do_Pedagogy_Students_Perceive_Collaboration_as_Valuable.pdf | 265,22 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)