REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/6182
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJakubowska, Emilia-
dc.contributor.authorOlek-Redlarska, Zofia-
dc.date.accessioned2018-01-16T11:27:37Z-
dc.date.available2018-01-16T11:27:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 16/2, 2017, s. 141-159pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/6182-
dc.description.abstractIn recent years, politicians, parents, educators, and psychologists have extensively discussed the topic of the education of children. Changes in education pertain to varying degrees to children’s daily school experiences, and the issue of the education of children is particularly important to consider as cultures change. Providing school age children with the proper tools and skills allows them effectively and constructively participate in society and civic life. Patriotic education specifically teaches children how a united national consciousness can exist in a multicultural society. Patriotism also entails preserving and expressing one’s culture and the beauty of one’s native language.pl
dc.description.abstractW ostatnich latach edukacja dzieci stała się przedmiotem intensywnej dyskusji polityków, rodziców, pedagogów i psychologów. Te obszary zmian edukacyjnych w różnym stopniu dotyczą codzienności szkolnej dziecka. W sytuacjach przełomu kulturowego zawsze zwracamy się w stronę wychowania dziecka. Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich przygotowują ucznia w młodszym wieku szkolnym do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Natomiast wychowanie patriotyczne uczy jak jednostkowa świadomość narodowa pozwala odnaleźć się w wielokulturowym społeczeństwie. Patriotyzm to jednocześnie dbanie o kulturę i piękno ojczystego języka.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectsocial competencepl
dc.subjectcivic competencepl
dc.subjectpatriotismpl
dc.subjectearly childhood educationpl
dc.subjectkompetencje społeczne i obywatelskiepl
dc.subjectpatriotyzmpl
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl
dc.titleCivic and Social Competences and the Patriotic Education of Small Childrenpl
dc.title.alternativeKompetencje obywatelskie, społeczne i wychowanie patriotyczne małego dzieckapl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2017.16.2.09-
dc.description.BiographicalnoteEMILIA JAKUBOWSKA – magister, asystent w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Społecznej Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku. Autorka publikacji z zakresu edukacji regionalnej i obywatelskiej w klasach I-III.pl
dc.description.BiographicalnoteZOFIA OLEK-REDLARSKA – doktor, wykładowca w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka wierszy dla dzieci i dorosłych oraz wielu publikacji z zakresu wychowania moralnego i edukacji literackiej, między innymi w 2016 roku ukazała się książka W kręgu kultury i literatury dla dzieci.pl
dc.description.AffiliationEmilia Jakubowska - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationZofia Olek-Redlarska - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBilicki, T. Dziecko i wychowanie w pedagogice Jana Pawła II. Idee–metody–inspiracje. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” 2000.pl
dc.description.referencesBocheński, J. M. O patriotyzmie. Warsaw: Wydawnictwo Odpowiedzialność i Czyn, 1989.pl
dc.description.referencesCern, M., P. Juchowicz, and E. Nowak. Edukacja demokratyczna. Poznan: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2009.pl
dc.description.referencesChrost, M. Kompetencje emocjonalne i społeczne młodzieży. Cracow: Wydawnictwo WAM, 2011.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M. Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Torun: Edytor, 1997.pl
dc.description.referencesDenek, K. “Poszukiwanie drogi.” In K. Denek, B. Dymara, and W. Korzeniowska, Dziecko w świecie wielkiej i małej ojczyzny. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” 2009.pl
dc.description.referencesGajda, J. “Żywe tradycje, a współczesność w podejmowaniu patriotyzmu.” In E. J. Kryńska, Patriotyzm, a wychowanie. Bialystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2009.pl
dc.description.referencesHałas, K. “Teoretyczne podstawy wychowania ku wartościom narodowopatriotycznym.” In K. Hałas and S. Kowalczyk, Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Lublin-Kielce: Jedność, 2006.pl
dc.description.referencesJanicka, I., and H. Liberska, Eds. Psychologia rodziny. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.pl
dc.description.referencesJęczeń, J., and M. Z. Stepulak, Eds. Wartość i dobro rodziny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2011.pl
dc.description.referencesKawula, S. Pedagogika społeczna dokonania-aktualności- perspektywy. Torun: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2009.pl
dc.description.referencesKienig, A. “Kompetencje społeczne i obywatelskie,” Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Edited by J. Uszyńskiej-Jarmoc, B. Dudel, and M. Głoskowskiej-Sołdatow. Cracow-Bialystok: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” 2013.pl
dc.description.referencesKluczowe Kompetencje–europejski azymut dla edukacji, PDF, 2, http://www.refernet.pl/pl/publikacje/artykuly.html (Accessed: 10.27.2014).pl
dc.description.referencesKowalczyk, S. “Pojęcie ojczyzny.” In K. Chałas and S. Kowalczyk, Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Lublin-Kielce: Jedność, 2006.pl
dc.description.referencesKurcz, I. Język a psychologia. Warsaw: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.pl
dc.description.referencesLange, D., and M. Print, Civic Education and Competences for Engaging Citizens in Democracies, E-Book. Rotterdam: Sense Publishers, 2013.pl
dc.description.referencesLipset, S. M. Homo politicus. Społeczny wymiar polityki. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1998.pl
dc.description.referencesŁobocki, L. Teoria wychowania w zarysie. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls,” 2006.pl
dc.description.referencesMazińska, M. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Warsaw: Wydawnictwa Szkolne I Pedagogiczne, 2004.pl
dc.description.referencesOkoń, W. Nowy słownik pedagogiczny. Warsaw: Żak, 1996.pl
dc.description.referencesPilch, T., and I. Lepalczyk, Eds. “Środowisko lokalne–struktura, funkcje przemiany.” In Pedagogika społeczna. Warsaw: Wydawnictwo Ekonomiczne “Żak,” 1995.pl
dc.description.referencesRadziewicz, H. “Wychowanie patriotyczne w edukacji wczesnoszkolnej,” Wychowawca, no. 9 (2007): 16.pl
dc.description.referencesSalij, J. “Patriotyzm dzisiaj,” W Drodze. Poznan: Wydawnictwo W Drodze, 2005.pl
dc.description.referencesSchaffer, H. R. Key Concepts in Developmental Psychology. London: Sage Publications, 2006.pl
dc.description.referencesSłownik współczesny języka polskiego, Vol. 1. Warsaw: Przeglad Reader’s Digest, 1998.pl
dc.description.referencesSeredyńska, A. Zarys pedagogiki porównawczej. Cracow: Wydawnictwo WAM, 2006.pl
dc.description.referencesStańczak, I. “Wychowanie patriotyczne a treści programowe i proces nauczania zintegrowanego,” Nauczanie początkowe: Kształcenie zintegrowane Edukacja patriotyczna, no. 1(2007/2008): 36.pl
dc.description.referencesStrzałkowska, M. O wartościach, czyli rady nie od parady, Vol 3. Warsaw: Wydawnictwo Czarna Owca, 2012.pl
dc.description.referencesStrzałkowska, M. Rady nie od parady czyli wierszyki z morałem. Warsaw: Wydawnictwo Czarna Owca, 2007.pl
dc.description.referencesStrzałkowska, M. Raj na ziemi czyli rady nie od parady, Vol. 2. Warsaw: Wydawnictwo Czarna Owca, 2007.pl
dc.description.referencesSzymczak, M. “Kompetencja,” Słownik języka polskiego. Warsaw: Wydawnictwo PWN, 1978.pl
dc.description.referencesTchorzewski, A. M., Ed. Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP, 1997.pl
dc.description.referencesTheiss, W. “Mała ojczyzna: perspektywa edukacyjno–utylitarna.” In Mała ojczyzna. Kultura Edukacja Rozwój lokalny. Edited by W. Theiss. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie “Żak,” 2001.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc, J. “Teoretyczne źródła modelu edukacji obywatelskiej.” In E. J. Kryńska, Patriotyzm, a wychowanie. Bialystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2009.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc, J., and M. Bilewicz, Eds. Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie “Żak,” 2015.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc, J., and K. Nadachewicz, Eds. Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie “Żak,” 2015.pl
dc.description.referencesWojtek, D. “Edukacja poza szkolną ławką–poznajemy swoją mała i wielką ojczyznę,” Życie Szkoły, no. 5 (2004), 14-16.pl
dc.description.referencesZarzecki, L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Gora: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, 2012, 120-122.pl
dc.description.referencesZiołowicz, K. “Edukacja regionalna jako element edukacji patriotycznej,” Nauczanie początkowe: Kształcenie zintegrowane Edukacja patriotyczna, nr. 1 (2007/2008): 42-43.pl
dc.description.volume16/2-
dc.description.firstpage141pl
dc.description.lastpage159pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2017, tom XVI/2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)