REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5984
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrólikowski, Janusz-
dc.date.accessioned2017-11-16T10:28:59Z-
dc.date.available2017-11-16T10:28:59Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 3 2017, s. 89-105pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5984-
dc.description.abstractLooking at some reputedly religious phenomena in today’s world we could openly ask whether these phenomena don’t fall, in certain cases, into a category of a new kind of idolatry which means replacing God with a creature. It is the world of human sensations and experiences that should be especially taken into consideration, sensations and experiences which are often regarded as religious or which, in some cases, undergo the process of absolutisation, whereas this is only a kind of concentration on oneself or on a particular thing. It has been noticed quite accurately, that modern times can be characterised by a shift “from wooden idols to spiritual idols”. Therefore, there is an urgent need for philosophical and theological perspective on this broad sphere of experiences, and for a question whether those experiences create new idols and, by the same token, whether they are idolatrous in character. To answer these questions responsibly and coherently we have to define the origins of idolatry and concurrently find the appropriate criteria which will enable us to evaluate theologically respective phenomena which may appear questionable. This very issue constitutes the subject of this study.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectGodpl
dc.subjectname of Godpl
dc.subjectdeity/idolpl
dc.subjectimage worship/idolatrypl
dc.subjecterrorpl
dc.subjectsinpl
dc.subjectworshippl
dc.subjectreligionpl
dc.subjectpositivismpl
dc.subjectmetaphysicspl
dc.subjectculturepl
dc.subjectBógpl
dc.subjectimię Bożepl
dc.subjectbożek/idolpl
dc.subjectbałwochwalstwo/idolatriapl
dc.subjectbłądpl
dc.subjectgrzechpl
dc.subjectkultpl
dc.subjectreligiapl
dc.subjectpozytywizmpl
dc.subjectmetafizykapl
dc.subjectkulturapl
dc.title„Stała pokusa wiary”. Współczesne bałwochwalstwo i jego genezapl
dc.title.alternative„Constant temptation of faith”. Contemporary idolatry and its originspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2017.03.07-
dc.description.Biographicalnoteks. dr hab. JANUSZ KRÓLIKOWSKI, prof. UPJPII – kapłan diecezji tarnowskiej; od 2014 roku dziekan Wydziału Teologicznego Sekcja w Tarnowie (UPJPII). W 2003 roku habilitował się w zakresie teologii dogmatycznej na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. W latach 1996-2009 wykładał teologię w Papieskim Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie, a od 1997 roku wykłada teologię dogmatyczną w Wydziale Teologicznym Sekcja w Tarnowie. Od 2010 roku wykładowca mariologii w Instytucie Maryjno-Kolbiańskim „Kolbianum” w Niepokalanowie. Członek Polskiego Towarzystwa Mariologicznego, Towarzystwa Teologów Dogmatyków, Polskiego Towarzystwa Teologicznego Oddział w Tarnowie, członek zwyczajny Międzynarodowej Papieskiej Akademii Maryjnej w Rzymie. Konsultor Komisji Nauki i Komisji Maryjnej Episkopatu Polski.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.referencesAlici L., Cielo di plastica. L’eclisse dell’infinito nell’epoca delle idolatrie, Cinisello Balsamo 2009.pl
dc.description.referencesAnthonioz S., „À qui me comparez-vous?”. Is 40, 25: la polémique contre l’idolâtrie dans le Deutéro-Isaïe, Paris 2011.pl
dc.description.referencesAugustyn, O państwie Bożym, tł. W. Kornatowski, t. 2, Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesAutour de l’idolâtrie. Figures actuelles de pouvoir et de domination, B. Van Meenen (red.), Bruxelles 2003.pl
dc.description.referencesCyran W., Spoczynek w Duchu Świętym. Refleksja teologiczna i świadectwa, Częstochowa 2010.pl
dc.description.referencesDekoninck R., Des idoles de bois aux idoles de l’esprit. Les métamorphoses de l’idolâtrie dans l’imaginaire moderne, „Revue théologique de Louvain” (2004) 35, s. 203-216.pl
dc.description.referencesGrelot P., La langage symbolique dans la Bible, Paris 2001.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Nietzsche, tł. B. Baran, t. 2, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesKongregacja Nauki Wiary, List Orationis formas, [w:] W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994, J. Królikowski, Z. Zimowski (red.), Tarnów 2010, s. 407-424.pl
dc.description.referencesLeuzzi L., Allargare gli orizzonti della razionalità. I discorsi per l’Università di Benedetto XVI, Milano 2008.pl
dc.description.referencesL’idole dans l’imaginaire occidental, R. Dekoninck, M. Watthee-Delmotte (red.), Paris 2005.pl
dc.description.referencesDi Mauro A., Il problema religioso nel pensiero di Benedetto Croce, Milano 2007pl
dc.description.referencesSchleiermacher F., Mowy o religii do wykształconych spośród tych, którzy nią gardzą, tł. J. Prokopiuk, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Logos, wartość, miłość, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesSzwed A., Rozum wobec chrześcijańskiego objawienia. Kant, Hegel, Kierkegaard, Kęty 2011.pl
dc.description.referencesTomasz z Akwinu, Summa contra gentiles.pl
dc.description.pages89-105pl
dc.description.volume3-
dc.description.firstpage89pl
dc.description.lastpage105pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2017, tom 3

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)