REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5980
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGuzowski, Krzysztof-
dc.date.accessioned2017-11-15T09:45:37Z-
dc.date.available2017-11-15T09:45:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 3 2017, s. 32-48pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5980-
dc.description.abstractThe Charismatic Renewal movement, in whose wake a number of evangelizing communities of prayer and new religious congregations have appeared, is nowadays identified with what is unusual – with extraordinary forms of devotion and the like phenomena. The author reminds us that 50 years ago, which is exactly when the movement began to unfold, it was perceived as one of the most significant signs of the New Pentecost, or the Holy Spirit’s intensified work in our times. Paul VI and the subsequent popes pointed to the Holy Spirit’s “intensified activity”, deeming Him to be the Reviver of the Church and the Font of the world’s new life. Alas, the mighty presence in question, as well as the Holy Spirit’s intensified activity in the Church, have been overshadowed by, on the one hand, ever-increasing focus on the part of the members of the movement under scrutiny on what in the first place satisfies the needs of people, i.e. healing and unusual phenomena; and, on the other hand, by the excessive scepticism of theologians and pastors, who for the 50 years of the Renewal existence have not equipped the faithful, unable to tell the essence from the unusualness, with their theological reflection. The author pays attention to the fact that the categories of “ordinary” and “extraordinary” with regard to the New Pentecost do not put anything in order, but, subjective as they are, they hinder the theological reflection itself. Thus, he suggests that we focus on the diff erentiation of what is the Holy Spirit’s gift from what is man’s creation. In the article he compares from this point of view two “ordinary” areas of the Holy Spirit’s activity – the baptism in the Holy Spirit and contemplative prayer. By doing so, Guzowski proves that the emphasis on the person of the Holy Spirit and His work of sanctification allows us to tell the essence of the New Pentecost from secondary issues.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectthe Holy Spiritpl
dc.subjectNew Pentecostpl
dc.subjectCharismatic Renewal movementpl
dc.subjectbaptism in the Holy Spiritpl
dc.subjectcontemplative prayerpl
dc.subjectordinarypl
dc.subjectextraordinarypl
dc.subjectDuch Świętypl
dc.subjectNowa Pięćdziesiątnicapl
dc.subjectruch Odnowy Charyzmatycznejpl
dc.subjectchrzest w Duchu Świętympl
dc.subjectmodlitwa kontemplacyjnapl
dc.subjectzwyczajnypl
dc.subjectnadzwyczajnypl
dc.titleNadzwyczajność i nowość w ruchu odnowy charyzmatycznej. Co jest darem Ducha Świętego, a co kreacją człowieka?pl
dc.title.alternativeExtraordinariness and novelty in the Charismatic Renewal movement. How to tell the gift of the Holy Spirit from man’s creation?pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2017.03.03-
dc.description.Biographicalnoteks. dr hab. KRZYSZTOF GUZOWSKI, prof. KUL – kierownik Katedry Chrystologii i Personalizmu Chrześcijańskiego KUL, specjalizuje się w personalizmie chrześcijańskim i pneumatologii.pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBrown R. E., Azione e promessa dello Spirito a Pentecoste, Brescia 1995.pl
dc.description.referencesCantalamessa R., Tajemnica Pięćdziesiątnicy, tł. G. Niedźwiedź, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesCantalamessa R., La sobria ebrezza dello Spirito, Roma 2013.pl
dc.description.referencesCarter E., Duch Święty jest obecny. Rozważania o duchowości chrześcijańskiej, tł. A. Korlińska, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesChafer L. S., Pneumatology. Systematic Theology, t. 6, Dallas 1967.pl
dc.description.referencesChlondowski P. W., Chrzest w Duchu Świętym a sakramenty chrztu i bierzmowania, [w:] Duch Święty w naszej codzienności, K. Guzowski, G. Barth (red.), Lublin 2010.pl
dc.description.referencesCongar Y., Wierzę w Ducha Świętego, t. 2, tł. L. Rutowska, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesDalbesio A., Duch Święty. W Nowym Testamencie, w Kościele, w życiu chrześcijańskim, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesDel Colle R., The Holy Spirit: Presence, power, person, „Theological Studies” 62(2001), s. 322-340.pl
dc.description.referencesDunn J., Baptism in the Holy Spirit, London 1970.pl
dc.description.referencesGaybba B., The Spirit of Love. Theology of the Holy Spirit, London 1987.pl
dc.description.referencesGavrilyuk P. L., Coakley S., Duchowe zmysły, tł. A. Gomola, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesGuzowski K., Duch dialogujący. Zarys pneumatologii dialogalnej, Lublin 2016.pl
dc.description.referencesHocken P., Pięćdziesiątnica i Paruzja, tł. A. Sionek, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesJankowski A., „Spiritus consummator” czyli ostateczne zadania Ducha Świętego, [w:] Napełnieni Duchem Świętym, pr. zb., Poznań 1982, s. 190-202.pl
dc.description.referencesJankowski A., Duch Święty Dokonawcą zbawienia, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Encyklika Dominum et Vivificantem, Watykan 1986.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Wierzę w Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela, Watykan 1992.pl
dc.description.referencesKarmelita Bosy, Duch Święty wyprowadza nas na pustynię, tł. M. J. Janecki, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesKuliberda A., Weźmiecie w darze Ducha Świętego, t. 1, Częstochowa 2005.pl
dc.description.referencesLambiasi F., Lo Spirito Santo: mistero e presenza. Per una sintesi di pneumatologia, Bologna 19912.pl
dc.description.referencesLäpple A., Powróćmy do modlitwy, tł. J. Zychowicz, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesLederle H. I., The Charismatic Movement – the ambiguous challenge, „Missionalia” 14 (2) 1986, s. 61-75.pl
dc.description.referencesMassabki C., Le Renouveau charismatique, une chance pour l’Église, Paris 1982.pl
dc.description.referencesMcDonnell K., Presence, Power, Praise. Documents on the Charismatic Renewal, New York 1980.pl
dc.description.referencesMühlen H., Odnowa w Duchu Świętym. Wdrożenie w podstawowe doświadczenie chrześcijańskie, t. 1: Nauka i zachęta, tł. J. Zychowicz, Kraków 1985.pl
dc.description.referencesÖrsy L. M., Otwarcie się na Ducha, tł. T. Marcinkowska, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesPełna jest ziemia Twego Ducha, Panie. Oficjalny dokument Komisji Teologiczno-Historycznej Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1997.pl
dc.description.referencesSullivan F. A., Charyzmaty i Odnowa Charyzmatyczna. Studium biblijne i teologiczne, tł. T. M. Micewicz, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesSuenens L. J., Nowe Zesłanie Ducha Świętego? tł. J. Fenrychowa, Poznań 1988.pl
dc.description.pages32-48pl
dc.description.volume3-
dc.description.firstpage32pl
dc.description.lastpage48pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2017, tom 3

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_3_2017_K_Guzowski_Nadzwyczajnosc_i_nowosc_w_ruchu_odnowy_charyzmatycznej.pdf217,55 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)