Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5967
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Zawistowska, Alicja | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-07T11:51:42Z | - |
dc.date.available | 2017-11-07T11:51:42Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Pogranicze. Studia Społeczne, T. 31, 2017, s. 77-98 | pl |
dc.identifier.issn | 1230-2392 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5967 | - |
dc.description.abstract | This paper compare educational achievements of students in Podlaskie Voivodeship in the context of other regions of Poland. As has been shown in previous research students is southern, central and eastern Poland (Małopolskie, Mazowieckie, Podlaskie, Lodzkie, Podkarpackie, Świętokrzyskie) score higher on external exit exams compared to student from western regions. Among the other factors, the size of the differences depends on the exam subject – it is larger for mathematics, but blurs in computer science and nonsexist in English. Educational advantage of Podlaskie Voivodeship disappear when percent of population with tertiary education is analyze. Three main hypothesis has been discussed to explain those differences: demographical, exam frauds and cultural impacts. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | education | pl |
dc.subject | Podlaskie Voivodeship | pl |
dc.subject | Poland | pl |
dc.subject | school achievement | pl |
dc.title | Osiągnięcia edukacyjne uczniów w województwie podlaskim na tle innych rejonów Polski | pl |
dc.title.alternative | Educational achievements of students in Podlaskie Voivodeship in the context of other regions | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/pss.2017.31.04 | - |
dc.description.Email | Zawistowska.alicja@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bański J. i in. (2014), Współczesne przekształcenia społeczno-gospodarcze a potencjał ludnościowy Polski wschodniej. Studia obszarów wiejskich, t. 34, [dostęp: 11.01.2017]. | pl |
dc.description.references | Bartkowski J. (2003). Tradycja i polityka: wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Borawska B. (2006). Ja siebie nie widziałam na wsi:(o awansie edukacyjnym młodzieży wiejskiej w okresie zmiany systemowej), Białystok. | pl |
dc.description.references | Czapiewski K. Ł., Śleszyński P. (2007), Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych, „Egzamin. Biuletyn Badawczy CKE”, nr 11. | pl |
dc.description.references | Dzięcioł-Kurczoba B. (2015). Zróżnicowanie przestrzenne i uwarunkowania wyników matury w Polsce w latach 2005–2008 oraz 2010–2014, Łódź. | pl |
dc.description.references | Herbst M. (2007), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa. | pl |
dc.description.references | Herbst M. (2009a),Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego przez miasta akademickie w Polsce, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4. | pl |
dc.description.references | Herbst M. (2009b), Mierzenie jakości kapitału ludzkiego a nieuczciwość edukacyjna, „Psychologia Społeczna”, t. 4, s. 1–2. | pl |
dc.description.references | Herczyński J., Herbst M. (2002), Pierwsza odsłona: społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku: raport przygotowany na zlecenie Fundacji Klub Obywatelski, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Huk B. (2010), Aspiracje migracyjne młodzieży na przykładzie badań młodzieży uczącej się w Białymstoku, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. 16 | pl |
dc.description.references | Lipska M. (2006), Uczciwość egzaminacyjna przyszłych „nowomaturzystów”. Wyniki badań Pracowni Ewaluacji CKE z września 2003 r., „Egzamin”, nr 7. | pl |
dc.description.references | Łukowski W., Sadowski I. (2013), Podział społeczno-polityczny w Polsce. Kilka uwag teoretycznych, „Studia Politologiczne”, t. 29, s. 11-36. | pl |
dc.description.references | Mikiewicz P. (red.) (2011), Kapitał społeczny i edukacja. Badanie porównawcze pomiędzy Polską i Islandią. Raport podsumowujący, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. | pl |
dc.description.references | Sadowski A. (2006), Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta, Białystok. | pl |
dc.description.references | Sołdra-Gwiżdż T. (2008), Edukacja w wielokulturowej społeczności Opolszczyzny, [w:] Ślązacy, Kaszubi, Mazurzy i Warmiacy – między polskością, a niemieckością, red. A. Sakson, Poznań. | pl |
dc.description.references | Slany K., Ślusarczyk M. (2013), Młoda polska emigracja w UE jako przedmiot badań psychologicznych, socjologicznych i kulturowych. Artykuł pokonferencyjny EuroEmigranci.PL, Kraków 23-24.IX.2013 r, [dostęp: 11.01. 2017]. | pl |
dc.description.references | Tyralska-Wojtycza E, Widur A., Boba M. (2006), W trosce o etykę egzaminu gimnazjalnego, „Egzamin”, nr 7. | pl |
dc.description.references | Walczak B. (2008), Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców i opiekunów prawnych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie. Raport techniczny, [dostęp: 11.01. 2017]. | pl |
dc.description.references | Zarycki T. (1996), Polityczne profile regionów, [w:] Oblicza polskich regionów. Studia Regionalne i Lokalne, red. B. Jałowiecki, t. 50, Warszawa. | pl |
dc.description.pages | 77-98 | pl |
dc.description.volume | 31 | - |
dc.description.firstpage | 77 | pl |
dc.description.lastpage | 98 | pl |
dc.identifier.citation2 | Pogranicze. Studia Społeczne | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WSoc) Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXXI |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Pogranicze_31_2017_A_Zawistowska_Osiagniecia_edukacyjne_uczniow_w_wojewodztwie_podlaskim_na_tle_innych_rejonow_Polski.pdf | 1,4 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)