REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5967
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZawistowska, Alicja-
dc.date.accessioned2017-11-07T11:51:42Z-
dc.date.available2017-11-07T11:51:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 31, 2017, s. 77-98pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5967-
dc.description.abstractThis paper compare educational achievements of students in Podlaskie Voivodeship in the context of other regions of Poland. As has been shown in previous research students is southern, central and eastern Poland (Małopolskie, Mazowieckie, Podlaskie, Lodzkie, Podkarpackie, Świętokrzyskie) score higher on external exit exams compared to student from western regions. Among the other factors, the size of the differences depends on the exam subject – it is larger for mathematics, but blurs in computer science and nonsexist in English. Educational advantage of Podlaskie Voivodeship disappear when percent of population with tertiary education is analyze. Three main hypothesis has been discussed to explain those differences: demographical, exam frauds and cultural impacts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectPodlaskie Voivodeshippl
dc.subjectPolandpl
dc.subjectschool achievementpl
dc.titleOsiągnięcia edukacyjne uczniów w województwie podlaskim na tle innych rejonów Polskipl
dc.title.alternativeEducational achievements of students in Podlaskie Voivodeship in the context of other regionspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2017.31.04-
dc.description.EmailZawistowska.alicja@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBański J. i in. (2014), Współczesne przekształcenia społeczno-gospodarcze a potencjał ludnościowy Polski wschodniej. Studia obszarów wiejskich, t. 34, [dostęp: 11.01.2017].pl
dc.description.referencesBartkowski J. (2003). Tradycja i polityka: wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesBorawska B. (2006). Ja siebie nie widziałam na wsi:(o awansie edukacyjnym młodzieży wiejskiej w okresie zmiany systemowej), Białystok.pl
dc.description.referencesCzapiewski K. Ł., Śleszyński P. (2007), Geografia zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych, „Egzamin. Biuletyn Badawczy CKE”, nr 11.pl
dc.description.referencesDzięcioł-Kurczoba B. (2015). Zróżnicowanie przestrzenne i uwarunkowania wyników matury w Polsce w latach 2005–2008 oraz 2010–2014, Łódź.pl
dc.description.referencesHerbst M. (2007), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa.pl
dc.description.referencesHerbst M. (2009a),Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego przez miasta akademickie w Polsce, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 4.pl
dc.description.referencesHerbst M. (2009b), Mierzenie jakości kapitału ludzkiego a nieuczciwość edukacyjna, „Psychologia Społeczna”, t. 4, s. 1–2.pl
dc.description.referencesHerczyński J., Herbst M. (2002), Pierwsza odsłona: społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku: raport przygotowany na zlecenie Fundacji Klub Obywatelski, Warszawa.pl
dc.description.referencesHuk B. (2010), Aspiracje migracyjne młodzieży na przykładzie badań młodzieży uczącej się w Białymstoku, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. 16pl
dc.description.referencesLipska M. (2006), Uczciwość egzaminacyjna przyszłych „nowomaturzystów”. Wyniki badań Pracowni Ewaluacji CKE z września 2003 r., „Egzamin”, nr 7.pl
dc.description.referencesŁukowski W., Sadowski I. (2013), Podział społeczno-polityczny w Polsce. Kilka uwag teoretycznych, „Studia Politologiczne”, t. 29, s. 11-36.pl
dc.description.referencesMikiewicz P. (red.) (2011), Kapitał społeczny i edukacja. Badanie porównawcze pomiędzy Polską i Islandią. Raport podsumowujący, Wrocław.pl
dc.description.referencesNarodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011.pl
dc.description.referencesSadowski A. (2006), Białystok. Kapitał społeczny mieszkańców miasta, Białystok.pl
dc.description.referencesSołdra-Gwiżdż T. (2008), Edukacja w wielokulturowej społeczności Opolszczyzny, [w:] Ślązacy, Kaszubi, Mazurzy i Warmiacy – między polskością, a niemieckością, red. A. Sakson, Poznań.pl
dc.description.referencesSlany K., Ślusarczyk M. (2013), Młoda polska emigracja w UE jako przedmiot badań psychologicznych, socjologicznych i kulturowych. Artykuł pokonferencyjny EuroEmigranci.PL, Kraków 23-24.IX.2013 r, [dostęp: 11.01. 2017].pl
dc.description.referencesTyralska-Wojtycza E, Widur A., Boba M. (2006), W trosce o etykę egzaminu gimnazjalnego, „Egzamin”, nr 7.pl
dc.description.referencesWalczak B. (2008), Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców i opiekunów prawnych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie. Raport techniczny, [dostęp: 11.01. 2017].pl
dc.description.referencesZarycki T. (1996), Polityczne profile regionów, [w:] Oblicza polskich regionów. Studia Regionalne i Lokalne, red. B. Jałowiecki, t. 50, Warszawa.pl
dc.description.pages77-98pl
dc.description.volume31-
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage98pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXXI

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)