REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5957
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzczurek-Boruta, Alina-
dc.date.accessioned2017-10-25T12:15:44Z-
dc.date.available2017-10-25T12:15:44Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 30, 2017, s. 195-209pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5957-
dc.description.abstractWhat is focused on in the search for the mechanisms of constructing young people’s identity is the role and significance of the socio-cultural environment and formal and non-formal intercultural education, which supports individuals in the unceasing creation of their own Self, in understanding the world and organizing positive intercultural relations. In the theoretical framework of the undertaken considerations, the following concepts are referred to: J. Kozielecki’s concept of the multidimensional human, J. Nikitorowicz’s concept of constantly created identity, T. Lewowicki’s theory of identity behaviours, and M. Sobecki’s concept of identification profiles. The assumption is made that shaping the multidimensional identity of the young first of all requires cultural rooting, educational activities and the support of educational policy. Against the background of the research conducted systematically for 25 years among the youth from the Polish-Czech borderland, the dynamics is shown of shaping the young generation’s feeling of identity. Moreover, the intensity of identifications is diagnosed as well as young people’sidentification profiles, which provide information on interrelations between particularidentification dimensions in declarations of a person. (Translated by Agata Cienciała)pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectidentitypl
dc.subjectidentification profilespl
dc.subjectyoung Polespl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectborderlandpl
dc.subjectintercultural educationpl
dc.titleTożsamość młodych Polaków mieszkających na pograniczu polsko-czeskimpl
dc.title.alternativeThe identity of young Poles inhabiting the Polish-Czech borderlandpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2017.30.14-
dc.description.Emaila.j.boruta@wp.plpl
dc.description.AffiliationWydział Nauk o Edukacji i Etnologii, Uniwersytet Śląski, Filia w Cieszyniepl
dc.description.referencesAppadurain A., (2005), Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, tłum. Z. Pucek, Krakówpl
dc.description.referencesCinciała A., (1931), Pamiętnik Dra Andrzeja Cinciały, notariusza w Cieszynie (1825–1898), wstępem opatrzył Jan St. Bystroń, Katowicepl
dc.description.referencesChlebowczyk J., (1975), Procesy narodotwórcze we wschodniej Europie środkowej w dobie kapitalizmu, Warszawa – Krakówpl
dc.description.referencesChlebowczyk J., (1983), O prawie do bytu małych i młodych narodów. Kwestia narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX wieku), Warszawa – Krakówpl
dc.description.referencesFrankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznańpl
dc.description.referencesGrabowska B., (1994), Identyfikacja z grupą społeczną jako czynnik tożsamości narodowej, (w:) T. Lewowicki (red.), Poczucie tożsamości narodowej. Studium z pogranicza polsko--czeskiego, Cieszynpl
dc.description.referencesGrabowska B., (2005), Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczu cieszyńskim w sytuacji zmiany, (w:) T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.), Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej, Cieszyn – Warszawapl
dc.description.referencesGolka L., (w druku), Uwagi o efekcie pogranicza, (w:) J. Miluska (red.), Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań, Szczecinpl
dc.description.referencesGoworowska-Puchala I., (1997), Mitteleuropa. Rdzeń starego kontynentu, Toruńpl
dc.description.referencesHajduk E., (red.), (1993), Metoda panelu: różne aplikacje, Zielona Górapl
dc.description.referencesJas K., (2015), Poczucie tożsamości osób w wieku późnej dorosłości – studia i doświadczenia na przykładzie Śląska Cieszyńskiego, Cieszyn, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, praca doktorska przygotowana pod opieką naukową dr hab. Aliny Szczurek-Boruty, archiwum biblioteki WEiNoE UŚ.pl
dc.description.referencesJasiński Z., Kozłowska A., (red.) (1997), Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczach, Opolepl
dc.description.referencesKoszel B., (1994), Mitteleuropa rediviva? Europa Środkowo- i Południowo-Wschodnia w polityce zjednoczonych Niemiec, Poznańpl
dc.description.referencesKozielecki J., (1996), Człowiek wielowymiarowy, Warszawapl
dc.description.referencesLewowicki T., (1994), Poczucie tożsamości narodowej młodzieży – stałość – zmienność, (w:) T. Lewowicki (red.), Poczucie tożsamości narodowej. Studium z pogranicza polsko--czeskiego, Cieszynpl
dc.description.referencesLewowicki T., (1995), O badaniach społeczności pogranicza – od parcjalnych opisów ku elementom teorii zachowań tożsamościowym, (w:) J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów, Białystokpl
dc.description.referencesLewowicki T., (1997), Wyznaczniki tożsamości narodowej (wiedza o determinantach tożsamości i zachowań tożsamościowych jako element edukacji), (w:) Z. Jasiński, A. Kozłowska (red.), Tożsamość narodowa młodzieży na pograniczach, Opolepl
dc.description.referencesLewowicki T., (2008), O podstawowych warunkach pomyślnej pracy nauczyciela w sytuacji wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego, (w:) T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego, Toruńpl
dc.description.referencesMącior-Majka B., (2002), „Mitteleuropa” czyli ucieczka w mit, „Studia Historyczne”, z. 2pl
dc.description.referencesMiluska J. (2007), Tożsamość Europejczyka – fakt czy artefakt?, (w:) J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki (red.), Etniczność i obywatelskość w nowej Europie. Konteksty edukacji międzykulturowej, Białystokpl
dc.description.referencesMuszyńska J., (2014), Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne, Warszawapl
dc.description.referencesNikitorowicz J., (2001), Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki, D. Misiejuk (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna, konteksty edukacji międzykulturowej, Białystokpl
dc.description.referencesNikitorowicz J., (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawapl
dc.description.referencesNowak S., (1985), Metodologia badań społecznych, Warszawapl
dc.description.referencesNowicka E., (2000), Polacy czy cudzoziemcy. Polacy za wschodnią granicą, Krakówpl
dc.description.referencesPilch T., Bauman T., (2001), Zasady badań pedagogicznych. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawapl
dc.description.referencesRusek H., (2008), Człowiek pogranicza, (w:) T. Lewowicki, B. Grabowska, A. Różańska (red.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości-problemy i sugestie rozwiązań, Cieszyn – Warszawa – Toruńpl
dc.description.referencesSobecki M., (2007), Kultura symboliczna a tożsamość, Białystokpl
dc.description.referencesStrategia Rozwoju Miasta Cieszyna na lata 2010–2020 (Załącznik nr 1 do uchwały nr LII/539/10 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 października 2010), http://www.cieszyn.pl/files/Strategia%20Rozwoju%20Miasta%20Cieszyna%20na%20lata%202010-2020.pdf [23.05.2016]pl
dc.description.referencesStrategia Rozwoju Oświaty w Cieszynie do 2020 roku (Dokument opracowany na zlecenie Urzędu Miejskiego w Cieszynie, Kraków 2014, Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego, www.cieszyn.pl/files/SO%202020_projekt.doc [23.05.2016]pl
dc.description.referencesSzczepański J., (1990), Kultury pogranicza, „Przegląd Humanistyczny”, nr 10pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., (2007a), Procesy identyfikacyjne i kształtowanie się tożsamości jednostki. Studium empiryczne. Z badań młodzieży ze szkół średnich z pogranicza polskoczeskiego, (w:) J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.), Kultury narodowe na pograniczach, Białystokpl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., (2007b), Cultural Identity of Youth and Multicultural Education – empirical study, „The New Educational Review”, t. 11, nr 1pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., Grabowska B., (2009), Dynamika kształtowania się tożsamości młodzieży – ku tożsamości wzbogaconej, (w:) T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Szczurek-Boruta (red.), Poczucie tożsamości i stosunek młodzieży do wybranych kwestii społeczny – studium z pogranicza polsko-czeskiego, Cieszyn – Warszawa – Toruńpl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., (2010), Konstrukcjonizm społeczny i jego znaczenie teoriopoznawcze w badaniach międzykulturowych, (w:) T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (red.), Edukacja międzykulturowa – teorie, poglądy, doświadczenia społeczne, Cieszyn – Warszawa – Toruńpl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., (2012), Uczenie się międzykulturowe – ku tożsamości wielowymiarowej i integracji społecznej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 4pl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., (2013), Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości, Toruńpl
dc.description.referencesSzczurek-Boruta A., (2014), O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje, Toruńpl
dc.description.pages195-209pl
dc.description.volume30-
dc.description.firstpage195-
dc.description.lastpage209-
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXX

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)