REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5952
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrzybowski, Przemysław Paweł-
dc.date.accessioned2017-10-25T07:59:37Z-
dc.date.available2017-10-25T07:59:37Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 30, 2017, s. 130-142pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5952-
dc.description.abstractCompliance with the rules of political correctness in schools located in culturally diverse environments is not only political but also methodical challenge. One form of this task is called safe spaces, which are territorial borderlands in the reality of schools which apply the principles of dialogue on the basis of political correctness. Due to the different understanding of political correctness and the possibility of lobbying by representatives of minorities on the organizers of safe space, we have to deal with the abuse of their status. As a result, the ideas of political correctness and the establishment of intercultural communication are often questioned, challenged or it has been give them a meaning far from the original. The article presents examples of this phenomenon. (Tłumaczenie: Emilia Żyłkiewicz-Płońska)pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectpolitical correctnesspl
dc.subjectintercultural educationpl
dc.subjectmulticultural educationpl
dc.subjectsafe spacepl
dc.subjectschoolpl
dc.titleInni i Obcy w bezpiecznym miejscu. Poprawność polityczna w zróżnicowanej kulturowo szkolnej przestrzeni publicznejpl
dc.title.alternativeOthers and Strangers in a safe place. Political correctness in schools located in culturally diverse environmentspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2017.30.09-
dc.description.Emaillsmp@ukw.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiegopl
dc.description.references[am]: Szwedzki wydawca chciał, aby autor zmienił po latach ilustracje w książkach, bo „stereotypowo” przedstawiały inne nacje, http://booklips. pl/newsy/szwedzki-wydawca-chcial-aby-autor-zmienil-po-latach-ilustracje-w-ksiazkach-bo-stereotypowo-przedstawialy-inne-nacje/ [18.05.2016]pl
dc.description.referencesBates A. L., (1995), Weeder in the garden of the Lord: Anthony Comstock’s life and career, New Yorkpl
dc.description.referencesBauman Z., (2006), Prywatne zgryzoty na miejskim rynku, (w:) J. P. Hudzik, W. Woźniak (red.), Sfera publiczna. Kondycja – przejawy – przemiany, Lublinpl
dc.description.referencesBeisel N., (1997), Imperiled Innocents. Anthony Comstock and family reproduction in victorian America, Princetonpl
dc.description.referencesBojko A., Dobrzyńska D., (2007), Cenzurowanie literatury dziecięcej w USA, (w:) R. Stefański (red.), Poprawność polityczna – równość czy wolność? Toruń – Kielcepl
dc.description.referencesBowdler T., (1818), The family Shakespeare, in ten volumes in which nothing is added to the original text; but those words and expressions are omitted which cannot with propriety be read aloud in a family by Thomas Bowdler in 10 volumes, Londonpl
dc.description.referencesDmitruczuk A., (2013), Burza na uniwersytecie po wizycie Camerona, w: „Gazeta Wyborcza”, Opole, 26 października, http://opole. wyborcza. pl/opole/1,35114,14845952,Burza_na_uniwersytecie_po_wizycie_Camerona.html [05.05.2016]pl
dc.description.referencesdziennikzwiazkowy.com/stare-archiwum-dziennika/c12-pol/w-szkoach-o-homoseksualistach [29.11.2013]pl
dc.description.referencesDzikowska J., (2016), Znachor znów na uczelni. Dziennikarze z całej polski protestują, „Gazeta Wyborcza”. Wrocław, 2 maja, http://wyborcza.pl/1,75968,19957386,palki-ikastety-swiat-wedle-onr.html [5.05.2016]pl
dc.description.referencesFrąckiewicz S., (2015), Znikający żart, „Polityka”, nr 4pl
dc.description.referencesgejowo.pl/index.php?pid=3&n_id=8833&n_offset=0&reply=82733 [29.11.2013]pl
dc.description.referencesGibbon E., (1776–1789), The history of the decline and fall of the Roman Empire, t. 1–6, Londonpl
dc.description.referencesGrimm J., Schart Hyman T., (1983), Little Red Riding Hood retold and illustrated by Trina Schart Hyman, New Yorkpl
dc.description.referencesGrzybowski P. P., (2015), Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową, Krakówpl
dc.description.referencesHarłukowicz J., (2013), Antyterroryści na wykładzie prof. Baumana we Wrocławiu. Są zarzuty dla narodowców, „Gazeta Wyborcza”, Wrocław, 22 czerwca, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,14149856,Antyterrorysci_na_wykladzie_prof__Baumana_we_Wroclawiu_.html [05.05.2016]pl
dc.description.referencesHunter M. A., (2008), Cultivating the art of safe space, „Research in Drama Education”, nr 1pl
dc.description.referencesKingkade T., (2016), Harvard Law Grad Kamilah Willingham Fights Back Against Sexual Assault Doubters, „The Huffington Post”, 4 kwietnia, http://www.huffingtonpost.com/entry/kamilah-willingham-harvard_us_57029258e4b0a06d580631c5 [05.05.2016]pl
dc.description.referencesKingkade T., (2015), Harvard Sued For Allegedly Retaliating Against Professor Who Defended Sexual Assault Survivors, „The Huffington Post”, 13 marca, http://www.huffingtonpost.com/2015/03/13/harvard-sued-professor-tenure_n_6865356.html [05.05.2016]pl
dc.description.referencesLewowicki T., (2007), Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej, (w:) J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja. Moralność. Sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, Lublinpl
dc.description.referencesLipski J. J., (2016), Idea Katolickiego Państwa Narodu Polskiego. Zarys ideologii ONR „Falanga”, Warszawapl
dc.description.referencesLlerena-Quinn R., (2013), A safe space to speak above the silences, „Culture, Medicine & Psychiatry”pl
dc.description.referencesLynch J., (2007), Becoming Shakespeare. The unlikely afterlife that turned a provincial playwright into the bard, New Yorkpl
dc.description.referencesMcLure L., (2003), Multi kulti papka, „Forum”, nr 25pl
dc.description.referencesO’Neill B., (2014), Free speech is so last century. Today’s students want the ‘right to be comfortable’, „Spectator”, 22 listopada, http://www.spectator.co.uk/2014/11/free-speechis-so-last-century-todays-students-want-the-right-to-be-comfortable/ [05.05.2015]pl
dc.description.referencesOppfer E., (2015), Safe space, „Key Concepts in Intercultural Dialogue”, nr 71, http://centerforinterculturaldialogue.org [05.05.2016]pl
dc.description.referencesPawłowski Ł., (2015), Klatki wolności, „Polityka”, nr 50pl
dc.description.referencesPerrin N., Godine D. R., (1992), Dr. Bowdler’s legacy. A history of expurgated books in England and America, Bostonpl
dc.description.referencesRavitch D., (2007), The language police. How pressure groups restrict what students learn. New Yorkpl
dc.description.referencesSchreiner P., (2007), A „safe space” to foster self-expression, (w:) J. Keast (red.), Religious diversity and intercultural education: a reference book for schools, Strasbourgpl
dc.description.referencesStengel B. S., Weems L., (2010), Questioning safe space: An introduction, „Studies in Philosophy & Education”, nr 6pl
dc.description.referencesSzahaj A., (2004), E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Krakówpl
dc.description.referencesŻakowski J., (2010), To nie Princeton, to Warszawa, „Gazeta Wyborcza”, 10 maja, http://wyborcza.pl/1,76842,7861288,To_nie_Princeton__to_Warszawa.html [05.05.2006]pl
dc.description.pages130-142pl
dc.description.volume30-
dc.description.firstpage130-
dc.description.lastpage142-
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2017, tom XXX

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_30_2017_PP_Grzybowski_Inny_i_Obcy_w_bezpiecznym_miejscu.pdf136,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)