Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5853
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Salachna, Joanna Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2017-09-15T11:09:05Z | - |
dc.date.available | 2017-09-15T11:09:05Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | Finanse publiczne i prawo finansowe - realia i perspektywy zmian. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Eugeniuszowi Ruśkowskiemu, red. nauk. Leonard Etel, Marcin Tyniewicki, Białystok 2012, s. 310-322 | pl |
dc.identifier.isbn | 978- 83-62813-23-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5853 | - |
dc.description.abstract | Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego (jst.) może być postrzegana w kontekście negatywnym, tj. w sensie wolności od ingerencji innych organów. I w związku z tym rozpatrywane są prawne jej gwarancje. Najbardziej syntetycznym ich określeniem wydaje się być stwierdzenie TK, iż samodzielność tę gwarantują „posiadanie podmiotowości cywilnoprawnej, własnych zadań, wyodrębnienie majątkowe i organizacyjne, niezależność - w ramach legalizmu - od organów administracji rządowej i samodzielność finansowa". Wskazany katalog „zabezpieczeń" może być dookreślany, a poszczególne jego kwestie traktowane analitycznie i w różnych kontekstach. Poniżej wyeksponowane zostaną podstawowe uregulowania prawne w świetle poglądów sformułowanych przez TK. W tym miejscu wskazania wymaga, jakie znaczenie mają dalej przedstawiane gwarancje dla samodzielnego decydowania przez jst. Otóż w sensie merytorycznym zawsze konkretny akt decyzyjny dotyczy lub poparty jest m.in. istnieniem zasobów majątkowych, finansowych czy organizacyjnych jst. We wszystkich z wymienionych kwestii warunkujące, tj. podstawowe znaczenie mają regulacje prawne ich dotyczące. Stąd też sfera decyzyjności jst. (swobody w jego zakresie) zależy podstawowo od gwarancji prawnych samodzielności (jako takiej) samorządu terytorialnego. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2 | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego | pl |
dc.subject | prawne gwarancje samodzielności | pl |
dc.subject | podmiotowość JST | pl |
dc.subject | pomocniczość (subsydiarność) | pl |
dc.subject | zadania publiczne | pl |
dc.subject | zasada adekwatności | pl |
dc.title | Prawne gwarancje samodzielnego decydowania przez jednostki samorządu terytorialnego | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | salachna@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bagińska L., Skarga konstytucyjna, Warszawa 2010 | pl |
dc.description.references | Borodo A., Słownik finansów samorządowych, Toruń 2007 | pl |
dc.description.references | Dębowskia-Romanowska T., Prawo finansowe. Część konstytucyjna wraz z częścią ogólną, Warszawa 2010 | pl |
dc.description.references | Borodo A., Subwencje i dotacje jako formy dochodów samorządu terytorialnego w Polsce - wybrane zagadnienia prawne (w:) T. Dębowska-Romanowska, A. Jankiewicz (red.), Konstytucja, ustrój, system finansowy państwa. Księga pamiątkowa ku czci Profesor Natalii Gajl, Warszawa 1999 | pl |
dc.description.references | Czeszejko-Sochacki Z., Garlicki L., Trzciński J., Komentarz do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, Warszawa 1999 | pl |
dc.description.references | Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2006 | pl |
dc.description.references | Glumińska-Pawlic J., Samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Studium finansowoprawne, Katowice 2003 | pl |
dc.description.references | Granat M., Sądowa kontrola konstytucyjności prawa w państwach Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2003 | pl |
dc.description.references | Jakimowicz W., Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2006 | pl |
dc.description.references | Kornberger-Sokołowska E., Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu tery1orialnego, Warszawa 2001 | pl |
dc.description.references | Lang J., Struktura prawna skargi w prawie administracyjnym, Wrocław 1972 | pl |
dc.description.references | Sarnecki P. (red.), Samorząd terytorialny. Zasady ustrojowe i praktyka, Warszawa 2005 | pl |
dc.description.references | Szewc T., Dostosowanie prawa polskiego do zasad Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, Bydgoszcz-Katowice 2006 | pl |
dc.description.references | Suwaj P.J., Konflikt interesów w administracji publicznej, Warszawa 2009 | pl |
dc.description.references | Szpor A., Państwo a subsydiarność jako zasada prawna w UE i w Polsce, „Samorząd Terytorialny" 2001, nr 1-2 | pl |
dc.description.references | Tarno J.P., Status prawny jednostki samorządu tery1orialnego w postępowaniu administracyjnym i sądowym, „Państwo i Prawo" 2006, z. 2 | pl |
dc.description.references | Wiktorowska A., Prawne determinanty samodzielności gminy. Zagadnienia administracyjnoprawne, Warszawa 2002 | pl |
dc.description.references | Zakolska J., Zasada proporcjonalności w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008 | pl |
dc.description.pages | 310-322 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (Temida2) Książki/Rozdziały (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
JM_Salachna_Prawne_gwarancje_samodzielnego_decydowania_przez_jednostki_samorzadu_terytorialnego.pdf | Joanna M. Salachna - Prawne gwarancje samodzielnego decydowania przez jednostki samorządu terytorialnego | 433,53 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL