Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5850
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Salachna, Joanna M. | - |
dc.date.accessioned | 2017-09-15T10:26:20Z | - |
dc.date.available | 2017-09-15T10:26:20Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Państwo, Gospodarka, Prawo. Księga dedykowana Profesorowi Cezaremu Kosikowskiemu z okazji jubileuszu pracy naukowej na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, red. Anna Piszcz, Marcin Olszak, Maciej Etel, Białystok 2015, s. 319-332 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-62813-76-6 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5850 | - |
dc.description.abstract | Legislacja jednostek samorządu terytorialnego może być rozpatrywana jako pewne postępowanie oraz jako jego efekt w postaci aktu prawnego normującego określoną kategorię spraw. Powyższe zróżnicowanie jednak nie do końca oddaje istotę procesowego i materialnego ujęcia działalności prawotwórczej j.s.t. Uwzględniając bowiem, że unormowania proceduralne tradycyjnie zaliczane są do prawa formalnego, okaże się, że także formuła, w jakiej dochodzi do rozstrzygnięcia (uregulowania spraw), tj. jej wymagane formalnie elementy, czy sama redakcja przepisów, a także stosowne ogłoszenie stanowią także element procesowy. Dodatkowo pojawić się mogą wątpliwości odnośnie do kwalifikowania określonych przepisami kompetencji organów j.s.t. w trakcie stanowienia przez nie prawa, ponieważ należałoby je zaliczyć do przepisów ustrojowych - a zatem niemieszczących się ani w proceduralnej, ani materialnej kategorii unormowań. W tym miejscu wypada uzasadnić cel tytułowego rozróżnienia. Otóż kwalifikacja danych uregulowań legislacji j.s.t. bądź to do przepisów proceduralnych,bądź przepisów prawa materialnego ma istotne znaczenie praktyczne. Dotyczy to w szczególności sprawowanej nad podjętymi aktami prawotwórczymi j.s.t. kontroli sądowej z punktu widzenia ich zgodności z prawem (legalności). Wprawdzie z formalnoprawnego punktu widzenia dotyczy to postępowania kasacyjnego, ponieważ na etapie postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym w przypadku skarg na akty organów j.s.t. lub akty nadzorcze rozróżnienie na przepisy proceduralne oraz materialne - inaczej niż w pozostałych przypadkach skarg (na decyzje lub postanowienia) - nie ma specjalnego wyartykułowanego prawnie znaczenia. Nie oznacza to jednak, że samo rozróżnienie przepisów jest niezauważane. Jak bowiem słusznie stwierdził w jednym ze swoich wyroków NSA, kontrola legalności aktów normotwórczych organów j.s.t. „nie może ograniczyć się do porównania przedmiotu uchwały z przepisem kompetencyjnym stanowiącym jej podstawę; kontrola ta musi rozciągać się na wszystkie etapy procesu stosowania prawa przez radę gminy, jeśli kończy się on podjęciem uchwały''. Co więcej, wskazuje się nawet, iż sądowa kontrola legalności aktów j.s.t. powinna w pierwszej kolejności dotyczyć trybu podjęcia takiego aktu, dalej zaś dopiero pozostałe zagadnienia, w tym o charakterze materialnoprawnym. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2 | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | legislacja | pl |
dc.subject | działalność prawotwórcza | pl |
dc.subject | akty prawotwórcze | pl |
dc.subject | kompetencje organów samorządu terytorialnego | pl |
dc.subject | zasady techniki prawodawczej | pl |
dc.subject | akty prawa wewnętrznego | pl |
dc.subject | akty prawa miejscowego | pl |
dc.title | Legislacja samorządu terytorialnego w ujęciu procesowym oraz materialnym | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | salachna@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Profesor zwyczajny doktor habilitowany, Katedra Finansów Publicznych i Prawa Finansowego, Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Adamiak B., Borkowski J., Metodyka pracy sędziego w sprawach administracyjnych, Warszawa 2009 | pl |
dc.description.references | Ciapała J., Powszechnie obowiązujące akty prawa miejscowego, „Przegląd Sejmowy" 2000, nr 3 | pl |
dc.description.references | Dauter B., Metodyka pracy sędziego sądu administracyjnego, Warszawa 2011 | pl |
dc.description.references | Działocha K., Konstytucyjne zasady treści prawa w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, „Acta Universitatis Wratislaviensis" 1992, nr 1290 | pl |
dc.description.references | Jabłońska-Bonca J., Prawo powielaczowe. Studium z teorii państwa i prawa, Gdańsk 1987 | pl |
dc.description.references | Lisowski P., Ostapski A., Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej, Wrocław 2008 | pl |
dc.description.references | Łętowska E., Karasiewicz K., Luzak J. i inni, Prawo intertemporalne w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, Warszawa 2008 | pl |
dc.description.references | Niewiadomski Z., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Warszawa 2004 | pl |
dc.description.references | Proces prawotwórczy w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. Wypowiedzi Trybunału Konstytucyjnego dotyczące zagadnień związanych z procesem legislacyjnym, Warszawa 2011 | pl |
dc.description.references | Rozmaryn S., Ustawa w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Warszawa 1964 | pl |
dc.description.references | Szewc A., Szewc T., Uchwałodawcza działalność organów samorządu terytorialnego, Warszawa 1999 | pl |
dc.description.references | Świątkiewicz J., Prawo miejscowe pod rządami Konstytucji z 1997 r., „Przegląd Legislacyjny" 2000, nr 1 | pl |
dc.description.references | Wronkowska S., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, (w:) Księga XX-lecia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, red. M. Zubik, Warszawa 2006 | pl |
dc.description.references | Wronkowska S., Problemy racjonalnego tworzenia prawa, Poznań 1982 | pl |
dc.description.references | Wróblewski J., Z zagadnień pojęcia i ideologii demokratycznego państwa prawnego (analiza teoretyczna), „Państwo i Prawo” 1990, z. 6 | pl |
dc.description.references | Zalasiński T., Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008 | pl |
dc.description.references | Zieliński T., Ochrona praw nabytych - zasada państwa prawnego, „Państwo i Prawo" 1992, z. 3 | pl |
dc.description.references | Ziembiński Z., „Akt normatywny" czy „akt prawotwórczy", „Państwo i Prawo" 1993, z. 11-12 | pl |
dc.description.pages | 319-332 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (Temida2) Książki/Rozdziały (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
JM_Salachna_Legislacja_samorzadu_terytorialnego_w_ujeciu_procesowym_oraz_materialnym.pdf | JOANNA M. SALACHNA - Legislacja samorządu terytorialnego w ujęciu procesowym oraz materialnym | 1,86 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL