REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5850
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSalachna, Joanna M.-
dc.date.accessioned2017-09-15T10:26:20Z-
dc.date.available2017-09-15T10:26:20Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPaństwo, Gospodarka, Prawo. Księga dedykowana Profesorowi Cezaremu Kosikowskiemu z okazji jubileuszu pracy naukowej na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, red. Anna Piszcz, Marcin Olszak, Maciej Etel, Białystok 2015, s. 319-332pl
dc.identifier.isbn978-83-62813-76-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5850-
dc.description.abstractLegislacja jednostek samorządu terytorialnego może być rozpatrywana jako pewne postępowanie oraz jako jego efekt w postaci aktu prawnego normującego określoną kategorię spraw. Powyższe zróżnicowanie jednak nie do końca oddaje istotę procesowego i materialnego ujęcia działalności prawotwórczej j.s.t. Uwzględniając bowiem, że unormowania proceduralne tradycyjnie zaliczane są do prawa formalnego, okaże się, że także formuła, w jakiej dochodzi do rozstrzygnięcia (uregulowania spraw), tj. jej wymagane formalnie elementy, czy sama redakcja przepisów, a także stosowne ogłoszenie stanowią także element procesowy. Dodatkowo pojawić się mogą wątpliwości odnośnie do kwalifikowania określonych przepisami kompetencji organów j.s.t. w trakcie stanowienia przez nie prawa, ponieważ należałoby je zaliczyć do przepisów ustrojowych - a zatem niemieszczących się ani w proceduralnej, ani materialnej kategorii unormowań. W tym miejscu wypada uzasadnić cel tytułowego rozróżnienia. Otóż kwalifikacja danych uregulowań legislacji j.s.t. bądź to do przepisów proceduralnych,bądź przepisów prawa materialnego ma istotne znaczenie praktyczne. Dotyczy to w szczególności sprawowanej nad podjętymi aktami prawotwórczymi j.s.t. kontroli sądowej z punktu widzenia ich zgodności z prawem (legalności). Wprawdzie z formalnoprawnego punktu widzenia dotyczy to postępowania kasacyjnego, ponieważ na etapie postępowania przed wojewódzkim sądem administracyjnym w przypadku skarg na akty organów j.s.t. lub akty nadzorcze rozróżnienie na przepisy proceduralne oraz materialne - inaczej niż w pozostałych przypadkach skarg (na decyzje lub postanowienia) - nie ma specjalnego wyartykułowanego prawnie znaczenia. Nie oznacza to jednak, że samo rozróżnienie przepisów jest niezauważane. Jak bowiem słusznie stwierdził w jednym ze swoich wyroków NSA, kontrola legalności aktów normotwórczych organów j.s.t. „nie może ograniczyć się do porównania przedmiotu uchwały z przepisem kompetencyjnym stanowiącym jej podstawę; kontrola ta musi rozciągać się na wszystkie etapy procesu stosowania prawa przez radę gminy, jeśli kończy się on podjęciem uchwały''. Co więcej, wskazuje się nawet, iż sądowa kontrola legalności aktów j.s.t. powinna w pierwszej kolejności dotyczyć trybu podjęcia takiego aktu, dalej zaś dopiero pozostałe zagadnienia, w tym o charakterze materialnoprawnym.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectlegislacjapl
dc.subjectdziałalność prawotwórczapl
dc.subjectakty prawotwórczepl
dc.subjectkompetencje organów samorządu terytorialnegopl
dc.subjectzasady techniki prawodawczejpl
dc.subjectakty prawa wewnętrznegopl
dc.subjectakty prawa miejscowegopl
dc.titleLegislacja samorządu terytorialnego w ujęciu procesowym oraz materialnympl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailsalachna@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteProfesor zwyczajny doktor habilitowany, Katedra Finansów Publicznych i Prawa Finansowego, Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.pl
dc.description.AffiliationWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesAdamiak B., Borkowski J., Metodyka pracy sędziego w sprawach administracyjnych, Warszawa 2009pl
dc.description.referencesCiapała J., Powszechnie obowiązujące akty prawa miejscowego, „Przegląd Sejmowy" 2000, nr 3pl
dc.description.referencesDauter B., Metodyka pracy sędziego sądu administracyjnego, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesDziałocha K., Konstytucyjne zasady treści prawa w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, „Acta Universitatis Wratislaviensis" 1992, nr 1290pl
dc.description.referencesJabłońska-Bonca J., Prawo powielaczowe. Studium z teorii państwa i prawa, Gdańsk 1987pl
dc.description.referencesLisowski P., Ostapski A., Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej, Wrocław 2008pl
dc.description.referencesŁętowska E., Karasiewicz K., Luzak J. i inni, Prawo intertemporalne w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesNiewiadomski Z., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesProces prawotwórczy w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. Wypowiedzi Trybunału Konstytucyjnego dotyczące zagadnień związanych z procesem legislacyjnym, Warszawa 2011pl
dc.description.referencesRozmaryn S., Ustawa w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Warszawa 1964pl
dc.description.referencesSzewc A., Szewc T., Uchwałodawcza działalność organów samorządu terytorialnego, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesŚwiątkiewicz J., Prawo miejscowe pod rządami Konstytucji z 1997 r., „Przegląd Legislacyjny" 2000, nr 1pl
dc.description.referencesWronkowska S., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, (w:) Księga XX-lecia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, red. M. Zubik, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesWronkowska S., Problemy racjonalnego tworzenia prawa, Poznań 1982pl
dc.description.referencesWróblewski J., Z zagadnień pojęcia i ideologii demokratycznego państwa prawnego (analiza teoretyczna), „Państwo i Prawo” 1990, z. 6pl
dc.description.referencesZalasiński T., Zasada prawidłowej legislacji w poglądach Trybunału Konstytucyjnego, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesZieliński T., Ochrona praw nabytych - zasada państwa prawnego, „Państwo i Prawo" 1992, z. 3pl
dc.description.referencesZiembiński Z., „Akt normatywny" czy „akt prawotwórczy", „Państwo i Prawo" 1993, z. 11-12pl
dc.description.pages319-332pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Książki/Rozdziały (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
JM_Salachna_Legislacja_samorzadu_terytorialnego_w_ujeciu_procesowym_oraz_materialnym.pdfJOANNA M. SALACHNA - Legislacja samorządu terytorialnego w ujęciu procesowym oraz materialnym1,86 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons