REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5845
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSalachna, Joanna M.-
dc.date.accessioned2017-09-13T06:51:03Z-
dc.date.available2017-09-13T06:51:03Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationPrawo europejskie - 5 lat doświadczeń w polskim prawie finansowym. Zjazd Katedr i Zakładów Prawa Finansowego i Podatkowego, Warszawa, 10-11 czerwca 2010 r. pod red. Hanny Litwińczuk, Warszawa 2010, s. 207-220pl
dc.identifier.isbn978-83-269-0931-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5845-
dc.description.abstractW dniu 1 stycznia 2010 r. weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych, która wprowadziła liczne, niejednokrotnie bardzo zasadnicze zmiany w dotychczasowym systemie prawnofinansowym jednostek samorządu terytorialnego (JST). Część nowych uregulowań już weszła w życie, zaś część z nich zacznie obowiązywać w późniejszych okresach (zgodnie z ustawą - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Najistotniejsze z nowych instytucji dotyczą bezpośrednio lub pośrednio długu JST. Zasadniczo będą one w pełni obowiązywać od roku budżetowego 2014, aczkolwiek już od 2011 r. JST muszą uwzględniać instrumenty planistyczne oraz korekcyjne w zakresie długu oraz formalnie „przymierzać się" do przyszłej sytuacji prawnej (obowiązek symulacji wedle przyszłych wytycznych w zakresie pułapu długu. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie problematyka dwóch zasadniczych nowych instytucji prawnofinansowych w zakresie długu JST, mianowicie: - konieczności równoważenia sekcji bieżącej budżetu i związanego z tym zakazu zadłużania się JST na pokrycie wydatków bieżących (art. 242 ufp), - planowania długu z uwzględnieniem zindywidualizowanego wskaźnika dopuszczalnego zadłużenia (art. 243 w zw. z art. 226-229 ufp ). W zamierzeniu ustawodawcy nowe rozwiązania przyczynią się nie tylko do racjonalizacji gospodarki finansowej JST, ale także wymuszą stosowanie instrumentów nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi. Konfrontując założenia legislacyjne z przewidzianą konstrukcją prawną wskazanych wyżej instytucji, w merytorycznej części niniejszego opracowania podejmę próbę wykazania, że: 1. normatywna konstrukcja równoważenia sekcji bieżącej budżetu JST nie ma wprawdzie charakteru bezwzględnego, ale jej dopuszczalne przepi­sami ,,łagodzenie" w praktyce będzie z pewnością negatywnie wpływać na zdolność do zadłużania się przez samorządy; 2. normatywna konstrukcja zindywidualizowanego wskaźnika dopuszczalnego zadłużenia JST posiada niedoskonałości. Stwierdzenie to dotyczy braku rozwiązań prawnych w odniesieniu do faktycznego przekroczenia wskaźnika, co może nastąpić w wyniku stosowanego i dopuszczalnego „łagodzenia" równoważenia sekcji bieżącej budżetu (o czym w pkt 1); 3. instrument planowania wieloletniego (w tym długu JST) nie sprawdzi się w praktyce jako narzędzie zarządzania (strategicznego), a będzie jedynie kolejnym sformalizowanym obowiązkiem ciążącym na JST.pl
dc.description.sponsorshipPraca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2009-2010 jako projekt badawczy własny nr N N 113 241436 pt. Efektywne zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego (na przykładzie JST w województwie podlaskim).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherSylwia Krawczyk "Oficyna Prawa Polskiego" - Wydawnictwo Wiedza i Praktykapl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectdług jednostki samorządu terytorialnegopl
dc.subjectrównowaga w sekcji bieżącego budżetupl
dc.subjectzindywidualizowany wskaźnik dopuszczal­nego zadłużenia JSTpl
dc.subjectdochody bieżące i majątkowepl
dc.subjectwieloletnia prognoza finansowa JSTpl
dc.titleNowe instytucje prawne zarządzania długiem w samorządzie terytorialnym - założenia a realia zastosowaniapl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailsalachna@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.description.referencesAdamiak J., Działalność inwestycyjna a deficyt budżetowy i dług publiczny samorządów terytorialnych, [w:] Kosiedowski W. (red.), Samorząd terytorialny w procesie rozwoju regionalnego i lokalnego, Toruń 2005pl
dc.description.referencesFilipiak B., Dylewski M., Prognoza kwoty długu publicznego w jednostkach samorządu terytorialnego, „Finanse Komunalne" 2005, nr 11pl
dc.description.referencesOwsiak S. (red.), Budżet władz lokalnych. Narzędzie zarządzania, Warszawa 2002pl
dc.description.referencesPoniatowicz M., Dług publiczny w systemie finansowym jednostek samorządu terytorialnego (na przykładzie miast na prawach powiatu), Białystok 2005pl
dc.description.referencesSalachna J.M., Komentarz do art. 242 u.f.p [w:] Ruśkowski E., Salachna J.M. (red.), Nowa ustawa o finansach publicznych wraz z ustawą wprowadzającą. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2010pl
dc.description.referencesSwianiewicz P., Finanse lokalne - teoria i praktyka, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesTrykozko R., Ustawa o finansach publicznych. Komentarz dla jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2010pl
dc.description.referencesUzasadnienie do rządowego projektu ustawy o finansach publicznych z dnia 20 października 2008 r., druk sejmowy nr 1181pl
dc.description.pages207-220pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
JM_Salachna_Nowe_instytucje_prawne_zarzadzania_dlugiem_w_samorzadzie_terytorialnym.pdfJoanna Salachna - Nowe instytucje prawne zarządzania długiem w samorządzie terytorialnym - założenia a realia zastosowania2,07 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons