Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5845
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Salachna, Joanna M. | - |
dc.date.accessioned | 2017-09-13T06:51:03Z | - |
dc.date.available | 2017-09-13T06:51:03Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.citation | Prawo europejskie - 5 lat doświadczeń w polskim prawie finansowym. Zjazd Katedr i Zakładów Prawa Finansowego i Podatkowego, Warszawa, 10-11 czerwca 2010 r. pod red. Hanny Litwińczuk, Warszawa 2010, s. 207-220 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-269-0931-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5845 | - |
dc.description.abstract | W dniu 1 stycznia 2010 r. weszła w życie nowa ustawa o finansach publicznych, która wprowadziła liczne, niejednokrotnie bardzo zasadnicze zmiany w dotychczasowym systemie prawnofinansowym jednostek samorządu terytorialnego (JST). Część nowych uregulowań już weszła w życie, zaś część z nich zacznie obowiązywać w późniejszych okresach (zgodnie z ustawą - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Najistotniejsze z nowych instytucji dotyczą bezpośrednio lub pośrednio długu JST. Zasadniczo będą one w pełni obowiązywać od roku budżetowego 2014, aczkolwiek już od 2011 r. JST muszą uwzględniać instrumenty planistyczne oraz korekcyjne w zakresie długu oraz formalnie „przymierzać się" do przyszłej sytuacji prawnej (obowiązek symulacji wedle przyszłych wytycznych w zakresie pułapu długu. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie problematyka dwóch zasadniczych nowych instytucji prawnofinansowych w zakresie długu JST, mianowicie: - konieczności równoważenia sekcji bieżącej budżetu i związanego z tym zakazu zadłużania się JST na pokrycie wydatków bieżących (art. 242 ufp), - planowania długu z uwzględnieniem zindywidualizowanego wskaźnika dopuszczalnego zadłużenia (art. 243 w zw. z art. 226-229 ufp ). W zamierzeniu ustawodawcy nowe rozwiązania przyczynią się nie tylko do racjonalizacji gospodarki finansowej JST, ale także wymuszą stosowanie instrumentów nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi. Konfrontując założenia legislacyjne z przewidzianą konstrukcją prawną wskazanych wyżej instytucji, w merytorycznej części niniejszego opracowania podejmę próbę wykazania, że: 1. normatywna konstrukcja równoważenia sekcji bieżącej budżetu JST nie ma wprawdzie charakteru bezwzględnego, ale jej dopuszczalne przepisami ,,łagodzenie" w praktyce będzie z pewnością negatywnie wpływać na zdolność do zadłużania się przez samorządy; 2. normatywna konstrukcja zindywidualizowanego wskaźnika dopuszczalnego zadłużenia JST posiada niedoskonałości. Stwierdzenie to dotyczy braku rozwiązań prawnych w odniesieniu do faktycznego przekroczenia wskaźnika, co może nastąpić w wyniku stosowanego i dopuszczalnego „łagodzenia" równoważenia sekcji bieżącej budżetu (o czym w pkt 1); 3. instrument planowania wieloletniego (w tym długu JST) nie sprawdzi się w praktyce jako narzędzie zarządzania (strategicznego), a będzie jedynie kolejnym sformalizowanym obowiązkiem ciążącym na JST. | pl |
dc.description.sponsorship | Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2009-2010 jako projekt badawczy własny nr N N 113 241436 pt. Efektywne zarządzanie długiem w jednostce samorządu terytorialnego (na przykładzie JST w województwie podlaskim). | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Sylwia Krawczyk "Oficyna Prawa Polskiego" - Wydawnictwo Wiedza i Praktyka | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | dług jednostki samorządu terytorialnego | pl |
dc.subject | równowaga w sekcji bieżącego budżetu | pl |
dc.subject | zindywidualizowany wskaźnik dopuszczalnego zadłużenia JST | pl |
dc.subject | dochody bieżące i majątkowe | pl |
dc.subject | wieloletnia prognoza finansowa JST | pl |
dc.title | Nowe instytucje prawne zarządzania długiem w samorządzie terytorialnym - założenia a realia zastosowania | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.description.Email | salachna@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Adamiak J., Działalność inwestycyjna a deficyt budżetowy i dług publiczny samorządów terytorialnych, [w:] Kosiedowski W. (red.), Samorząd terytorialny w procesie rozwoju regionalnego i lokalnego, Toruń 2005 | pl |
dc.description.references | Filipiak B., Dylewski M., Prognoza kwoty długu publicznego w jednostkach samorządu terytorialnego, „Finanse Komunalne" 2005, nr 11 | pl |
dc.description.references | Owsiak S. (red.), Budżet władz lokalnych. Narzędzie zarządzania, Warszawa 2002 | pl |
dc.description.references | Poniatowicz M., Dług publiczny w systemie finansowym jednostek samorządu terytorialnego (na przykładzie miast na prawach powiatu), Białystok 2005 | pl |
dc.description.references | Salachna J.M., Komentarz do art. 242 u.f.p [w:] Ruśkowski E., Salachna J.M. (red.), Nowa ustawa o finansach publicznych wraz z ustawą wprowadzającą. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2010 | pl |
dc.description.references | Swianiewicz P., Finanse lokalne - teoria i praktyka, Warszawa 2004 | pl |
dc.description.references | Trykozko R., Ustawa o finansach publicznych. Komentarz dla jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2010 | pl |
dc.description.references | Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o finansach publicznych z dnia 20 października 2008 r., druk sejmowy nr 1181 | pl |
dc.description.pages | 207-220 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
JM_Salachna_Nowe_instytucje_prawne_zarzadzania_dlugiem_w_samorzadzie_terytorialnym.pdf | Joanna Salachna - Nowe instytucje prawne zarządzania długiem w samorządzie terytorialnym - założenia a realia zastosowania | 2,07 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL