REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5841
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSalachna, Joanna M.-
dc.date.accessioned2017-09-12T11:59:54Z-
dc.date.available2017-09-12T11:59:54Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationKonstytucyjne uwarunkowania tworzenia i stosowania prawa finansowego i podatkowego, red. Paweł J. Lewkowicz, Janusz Stankiewicz, Białystok 2010, s. 371-378pl
dc.identifier.isbn978-83-89620-84-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5841-
dc.description.abstractSamodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego (jst.) bywa głównym lub też jednym z zasadniczych zagadnień omawianych w różnego rodzaju opracowaniach, w tym monografiach. Jednakże jest ona rozpatrywana przede wszystkim w ujęciu zasobowym, w kontekście prawnej konstrukcji publicznego systemu finansowego, incydentalnie zaś i w ograniczony sposób poprzez pryzmat zarządczy. Dzieje się tak, mimo iż wyrażane są poglądy, że wśród warunków samodzielności znajdują się określone formy władztwa (decydowania o określonych sprawach). Stąd też w literaturze prawnofinansowej występuje wyraźny deficyt refleksji odnośnie do prawnych ram samodzielności w aspekcie decyzyjnym (zarządczym). Sprecyzowania w tym miejscu wymaga, z jaką sferą funkcjonowania należy identyfikować ujęcie decyzyjne (zarządcze) samodzielności prowadzenia gospodarki finansowej przez jst. Otóż po pierwsze, chodzi o działania organów jst. (a nie np. kierownictwa ich jednostek organizacyjnych). Wynika to z określenia podmiotu odniesienia, którym są jst. realizujące zadania za pośrednictwem swoich organów (stanowiących i wykonawczych). Po drugie - rozpatrywaniu podlegają akty finansowe zarówno o charakterze strategicznym, jak też bieżącym. W końcu sama samodzielność, postrzegana przez pryzmat podejmowania przez organy jst. decyzji (aktów) finansowych, oznacza swobodę działań, która jednak nie może być utożsamiana z dowolnością. Zatem określenie ram samodzielności decyzyjnej jst. (a więc formalnej) wymaga analizy zakresu kompetencji organów jst. w sprawach finansowych. Na marginesie - w omówieniu pominięta zostanie, istotna skądinąd, kwestia ustalenia rozumienia „spraw finansowych". Delimitacja ram (prawnych), w których jst. dysponują swobodą podejmowania decyzji, ma niezwykle istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia przez nie gospodarki finansowej, ponieważ warunkuje możliwe w danych warunkach i czasie działania (ich warianty). Tymczasem w doktrynie, jak już wskazano, kwestie te, jeśli w ogóle się pojawiają, są traktowane marginalnie. Natomiast praktyka wskazuje, że legalność określonej (konkretnej) decyzji finansowej organu jst., za wyjątkiem działań na gruncie prywatnoprawnym, generalnie uznawana jest wówczas, gdy przepisy expressis verbis wskazują na dany rodzaj zachowania. Kwestionowane często są natomiast m.in. te działania (akty), których przedmiot rozstrzygnięcia wprawdzie mieści się w zakresie działalności jst. danego szczebla, ale jego typ (np. w postaci udzielenia dotacji) nie został przewidziany obowiązującymi regulacjami. Na tle tych wstępnych ustaleń oraz zapewnionej konstytucyjnie samodzielności jst. wyjaśnienia zatem wymaga kwestia określania ram (granic) swobody decyzyjnej samorządu terytorialnego w zakresie prowadzonej przez nie gospodarki finansowej. Nie bez znaczenia dla jej rozstrzygnięcia pozostają odpowiedzi na bardziej szczegółowe pytania, mianowicie: - czy organy jst., podejmując określone decyzje (akty) finansowe, muszą wykazywać się prawnie uszczegółowionymi w takim samym stopniu kompetencjami podmiotowymi i przedmiotowymi; - oraz czy dodatkowo rodzaj przyjętego w decyzji (akcie) rozwiązania musi mieć wyraźne oparcie w powszechnie obowiązujących przepisach prawa?pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectsamodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnegopl
dc.subjectdecyzje (akty) finansowepl
dc.subjectorgany władzy publicznejpl
dc.subjectzasada kompetencyjnościpl
dc.subjectdziałalność prawotwórczapl
dc.subjectzasada legalizmupl
dc.titleKonstytucyjne uwarunkowania samodzielności finansowej samorządu terytorialnego w aspekcie decyzyjnym (zarządczym)pl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.Emailsalachna@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Prawapl
dc.description.referencesBanaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesCzeszejko-Sochacki Z., Garlicki L., Trzciński J., Komentarz do ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, Warszawa 1999pl
dc.description.referencesDębowska-Romanowska T., Spór wokół koncepcji regionalnych izb obrachunkowych w świetle art. 171 ust. 2 Konstytucji RP, (w:) Małecki J., Hauser R., Janku Z. (red.), 15 lat funkcjonowania regionalnych izb obrachunkowych jako organów nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego, Poznań 2007pl
dc.description.referencesGarlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. IV, Warszawa 2005pl
dc.description.referencesGlumińska-Pawlic J., Samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, Katowice 2003pl
dc.description.referencesJakimowicz W., Wykładnia w prawie administracyjnym, Warszawa 2006pl
dc.description.referencesKornberger-Sokołowska E., Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2001pl
dc.description.referencesMiemiec W., Prawne gwarancje samodzielności finansowej gminy w zakresie dochodów publicznoprawnych, Wrocław 2005pl
dc.description.referencesNiewiadomski Z., Samorząd terytorialny w Konstytucji RP, „Samorząd Terytorialny" 2002, nr 3pl
dc.description.referencesOstrowska A., System prawnofinansowy powiatów a decentralizacja finansów publicznych, Białystok 2006pl
dc.description.referencesRuśkowski E., Finanse lokalne a decentralizacja finansów publicznych, (w:) Ruśkowski E., Salachna J.M., Finanse lokalne po akcesji, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesSalachna J.M., Odpowiedzialność za nieprzestrzeganie procedury tworzenia i wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, Warszawa 2008pl
dc.description.referencesSokolewicz W., Komentarz do art. 7 Konstytucji, (w:) Garlicki L. (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. V, Warszawa 2007pl
dc.description.referencesWierzbowski M. (red.), Postępowanie administracyjne - ogólne, podatkowe, egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesWinczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Warszawa 2000pl
dc.description.pages371-378pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Książki/Rozdziały (WP)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
JM_Salachna_Konstytucyjne_uwarunkowania_samodzielnosci_finansowej_samorzadu_terytorialnego_w_aspekcie_decyzyjnym.pdfJaonna M. Salachna Konstytucyjne uwarunkowania samodzielnosci finansowej samorzadu terytorialnego w aspekcie decyzyjnym (zarządczym)1,27 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons