REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5533
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGielata, Ireneusz-
dc.date.accessioned2017-05-31T06:38:03Z-
dc.date.available2017-05-31T06:38:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 9, 2016, s. 39-50pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5533-
dc.description.abstractRelying on Maurice Maeterlinck’s essays, the article reflects on the question of human perception of insects, especially termites. Spatially enclosed termitemounds impose specific way of life which, in Maeterlinck’s view, resembles human way. Following Gernat Böhme’s argument, this realization can only be attained if one accepts emotions in perception. By writing about “places of imprisonment” of living creatures, Maeterlinck was the first to depict human living space as natural imprisonment. At the same time, in his entomological monographs he initiated human experiencing of nature; the process which Böhme described as situating man in his surroundings.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectMaurice Maeterlinckpl
dc.subjecttermitespl
dc.subjectnaturepl
dc.subjecthuman perceptionpl
dc.subjectspacepl
dc.title„Więźniowie natury” – rzecz o kształtowaniu się ludzkiego spojrzenia (przykład Maurycego Maeterlincka)pl
dc.title.alternativePrisoners of Nature – On Shaping the Human Gaze (the Case of Maurice Maeterlinck)pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2016.09.03-
dc.description.Emailireneusz1@poczta.onet.plpl
dc.description.BiographicalnoteIreneusz Gielata, historyk literatury, profesor nadzwyczajny Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej (Katedra Literatury i Kultury Polskiej), zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi teorii i historii powieści, teorii narracji historycznej, a w obrębie historii literatury – genealogią polskiej i europejskiej nowoczesności oraz badaniem związków muzyki, plastyki i architektury z literaturą XIX i XX-wieku oraz współczesną; autor książek: Nad studnią Ateny. O „Rozdwojonym w sobie” Teodora Parnickiego (2006), Bolesław Prus na progu nowoczesności (2011); autor opracowania tekstowego i komentarzy do powieści Teodora Parnickiego Tylko Beatrycze (Wrocław 2001), a także esejów o twórczości Erazma z Rotterdamu, B. Hrabala, F. Kafki, T. Manna, S. Máraiego, M. Houellebecqa; publikował między innymi w „Fa-arcie”, „Świecie i Słowie” i licznych książkach zbiorowych.pl
dc.description.AffiliationWydział Humanistyczno-Społeczny, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białejpl
dc.description.pages39-50pl
dc.description.number9pl
dc.description.firstpage39pl
dc.description.lastpage50pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2016, nr 9

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_9_2016_I.Gielata_Wiezniowie_natury.pdf146,91 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)